tolerancer på lejer i turbo

Generel teknik

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
audi 80 1,8 turbo
Medlem
Indlæg: 227
Tilmeldt: 10 jul 2005, 12:14
Geografisk sted: østjylland

tolerancer på lejer i turbo

#1 Indlæg af audi 80 1,8 turbo »

hej alle.

har en turbo som ikke fik det olie den kulle have med dertil følgende ødelagte lejer og aksel... den ville jeg godt prøve at renoverer... akslen har jeg haft oppe drejebænken drejet ren (0.3mm) pusset efter først med fint smerllerede og bagefter med vand slipepapir... akslen er nu 9.72mm og hullerne i huset er 16.06 mm.

Spørgsmålet går nu på hvor store tollerancerne skal være på de nye lejer indvendigt og udvendigt... håber på at nogen af jer der har rodet med sådan noget før har et bud på det... om ikke andet så et bud på hvor store tolerancer i ville give det

Tommy
første gear er for biler uden moment
Daugbjerg
Junior Medlem
Indlæg: 49
Tilmeldt: 22 dec 2007, 19:43
Geografisk sted: Brøndby
Kontakt:

#2 Indlæg af Daugbjerg »

Hej..
De største overstørrelse lejer man kan få er 0,25
Det er total med aksel og lejehus mål.
Normalt i sådan en sag som denne ville man købe et nyt lejehus.
Men da din aksel er under mål kan du lige så godt smide det ud.
Beklager..
MVH Daugbjerg
www.scanturbo.dk
audi 80 1,8 turbo
Medlem
Indlæg: 227
Tilmeldt: 10 jul 2005, 12:14
Geografisk sted: østjylland

#3 Indlæg af audi 80 1,8 turbo »

Daugbjerg skrev:Hej..
De største overstørrelse lejer man kan få er 0,25
Det er total med aksel og lejehus mål.
Normalt i sådan en sag som denne ville man købe et nyt lejehus.
Men da din aksel er under mål kan du lige så godt smide det ud.
Beklager..


ved godt at akslen er under mål... derfor jeg efterlyser tolerancerne... altså hvor mange hunrededele glidelejet er over mål inde på akslen og hvor mange hunrededele den er under mål inde i huset... så kan jeg selv lave lejerne.. har adgang til alt der skal bruges... kender bare ikke tolerancerne.


det værste der kan ske er at en turbo som ikke virker i forvejen, ikke kommer til at virke :) men kan ikke se hvorfor den ikke skulle kunne virke hvis jeg finder ud af tolerancerne... er i hvert tilfælde klar på at give den/det et hæderligt forsøg

Tommy
første gear er for biler uden moment
audi 80 1,8 turbo
Medlem
Indlæg: 227
Tilmeldt: 10 jul 2005, 12:14
Geografisk sted: østjylland

#4 Indlæg af audi 80 1,8 turbo »

ok. fandt så ud af idag at tolerancerne er 2 hunrededele både indvendigt og udvendigt.
første gear er for biler uden moment
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#5 Indlæg af HenrikGM »

audi 80 1,8 turbo skrev:ok. fandt så ud af idag at tolerancerne er 2 hunrededele både indvendigt og udvendigt.


Hvor fandt du ud af det henne?
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#6 Indlæg af HenrikGM »

Daugbjerg skrev:Hej..
De største overstørrelse lejer man kan få er 0,25
Det er total med aksel og lejehus mål.
Normalt i sådan en sag som denne ville man købe et nyt lejehus.
Men da din aksel er under mål kan du lige så godt smide det ud.
Beklager..


Svaret her skulle have været: Men da din aksel er under mål, så skal du selv lave lejerne.

Man kan faktisk tit få gode resultater uden at købe nyt. Håndværk kan lave mange ting.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
audi 80 1,8 turbo
Medlem
Indlæg: 227
Tilmeldt: 10 jul 2005, 12:14
Geografisk sted: østjylland

#7 Indlæg af audi 80 1,8 turbo »

en mekaniker i et firma der renoverer turboer... det var ham der står og renoverer dem... han fortalte mig at tolerancen er to hunrededele til begge sider på den størelse lejer
første gear er for biler uden moment
Andy
Senior Medlem
Indlæg: 315
Tilmeldt: 12 jul 2006, 16:58

#8 Indlæg af Andy »

Jeg har prøvet det, det virkede fint bortset fra den turbo vi prøvede havde mega meget slup i endeslørs lejet, så den blev aldrig helt god...men det er bestemt ikke umuligt og gøre det...
audi 80 1,8 turbo
Medlem
Indlæg: 227
Tilmeldt: 10 jul 2005, 12:14
Geografisk sted: østjylland

#9 Indlæg af audi 80 1,8 turbo »

Andy skrev:Jeg har prøvet det, det virkede fint bortset fra den turbo vi prøvede havde mega meget slup i endeslørs lejet, så den blev aldrig helt god...men det er bestemt ikke umuligt og gøre det...


nu må jeg lige se på det når jeg når dertil... men endeslørs lejet kan man da nemt skaffe et nyt af... det er værre med selve glidelejerne og de lidt specielle mål.

Tommy
første gear er for biler uden moment
Andy
Senior Medlem
Indlæg: 315
Tilmeldt: 12 jul 2006, 16:58

#10 Indlæg af Andy »

Ja det kan købes uden problemer, vi ville lidt som dig se om det kunne lade sig gøre selv og "renovere" en turbo.... og det kan det.... :grin:
Besvar