Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 13 maj 2025, 18:40

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 26 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Moderator

Hej Rødder.

Går og nuller lidt planløst rundt i garagen her til aften, og får den ide at det lige kunne være sjovt at trykprøve en oliepumpe til en Volvo B23ET.

(også fordi jeg nu er begyndte at samle den maskine, dvs jeg har da spændt overfaldene i dag.... :coffee: )

Nå, men oliepumpen sættes op i skruestikken så den kan nå olien i en gammel cartedor bøtte. Boremaskine med en 4mm unbrakobit, og yep, det pumper olie! Meget olie, høj hastighed på boremaskinen er helt tydeligt en del for hurtigt :lusket:

Prop drejes til afgangen, 1/8rør skæres, og i med manometer.

Overtryksventilens max tryk, som den er originalt efter 300.000km er 4bar. Eller sagt på anden vis, pumpen kommer aldrigt til at levere mere end 4bar.

Er der nogen der har lavet en lign test på andre motorers oliepumpe??

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Medlem

Hej Henrik
Tror du ikke at sådan en test vil være både farlig ,og ikke retvisendene for om pumpen duer til din motor

Farlig ,fordi for at se om den kan lave tryk ved driftvarm motor/olie,er det jo nødvendigt at varme olien op,i givet fald nok en god ide at skifte isbøtten ud med en beholder der tåler mere varme,skulle denne beholder imilertid vælte ,med varm olie ned af lårene til følge, tror jeg du får dig et alvorligt problem

Ikke retrvisendene , fordi med et proppet trykrør tror jeg at selv en meget slidt pumpe vil være i stand til at lave tryk så oveløbsventilen åbner,altså du får ingen idee om hvad kapasitet der er i pumpen

Men hvis du ved ,eller kan regne ud hvor meget olie der pumpes gennem motoren ved et givent tryk og rpm. og temp.kan du vel lave et omløb på trykrøret i en passende størrelse,og derved opnå et testresultet

Otto

Titel:
Moderator

natmekanikeren skrev:
Hej Henrik
Tror du ikke at sådan en test vil være både farlig ,og ikke retvisendene for om pumpen duer til din motor

Farlig ,fordi for at se om den kan lave tryk ved driftvarm motor/olie,er det jo nødvendigt at varme olien op,i givet fald nok en god ide at skifte isbøtten ud med en beholder der tåler mere varme,skulle denne beholder imilertid vælte ,med varm olie ned af lårene til følge, tror jeg du får dig et alvorligt problem

Ikke retrvisendene , fordi med et proppet trykrør tror jeg at selv en meget slidt pumpe vil være i stand til at lave tryk så oveløbsventilen åbner,altså du får ingen idee om hvad kapasitet der er i pumpen

Men hvis du ved ,eller kan regne ud hvor meget olie der pumpes gennem motoren ved et givent tryk og rpm. og temp.kan du vel lave et omløb på trykrøret i en passende størrelse,og derved opnå et testresultet

Otto

Proppet trykrør og 60rpm. Så kan pumpen opretholde 4bar, incl lækagemængde. Med andre ord "går" der 60rpm til at håndtere lækagen igennem pumpen.

Sjovt du lige nævner det. "Passende omløb"....hvad er det? Det er en mængde olie der jo skal svare til den mængde olie der slipper igennem lejer,turbo,m.v.
Hvad er så passende her? Hvis jeg gør det, bliver testen mere kompliceret, og der kommer yderligere en "gætværk"-faktor på, som vi ikke ved om er reel.

Nej,du, jeg tror jeg holder mig til de værdier jeg kender, dvs 60rpm 4bar kontinuerligt,kold olie, så arbejder overtryksventilen kontinuerligt iflg manometeret.

Du har da til dels ret i at testen er "farlig og ikke retvisende", men der er ikke noget i livet der er sikkert. Hvis motoren skal lave 350hk+, har kørt +300kkm, og ALLE bolte bliver genbrugt, så bliver pumpen nu nok ikke det snævre punkt i det regnestykke. Men pt er det pumpen det handler om.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sweden
En ting vi lærte da vi var på skole var, lige meget hvor slidt en pumpe man brugte, så ville den næsten altid kunne opretteholde enten max tryk, eller max flow.
Det er først når man kan belaste den ved at drøvle den, man finder ud af om pumpen er iorden. Den skal jo helst kunne opretteholde flowet selv om den køre med 3.5 bar...

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."

Titel:
Medlem

så misforstod jeg dig,du ville altså bare teste overtrykventilen
Otto

Titel:
Moderator

klyfax skrev:
En ting vi lærte da vi var på skole var, lige meget hvor slidt en pumpe man brugte, så ville den næsten altid kunne opretteholde enten max tryk, eller max flow.
Det er først når man kan belaste den ved at drøvle den, man finder ud af om pumpen er iorden. Den skal jo helst kunne opretteholde flowet selv om den køre med 3.5 bar...

Lærte i så hvor meget olie den skal give ved de 3,5bar?

Citat slut.

Titel:
Moderator

natmekanikeren skrev:
så misforstod jeg dig,du ville altså bare teste overtrykventilen
Otto

Ikke nødvendigvist kun den.

Jeg ved også nu at den interne læk i pumpen svarer til ca. 60rpm ved 4bars olietryk.

Problemet her er at vide hvor meget olie motoren skal bruge? Der er ingen steder nogen der har oplyst antal liter/minut ved et givent tryk.

Opgivelsen YY Liter/minut ved XX bar mangler fuldstændig.

Så jeg ville absolut intet have lært om pumpens tilstand ved at lave en karakteristik på den. Lad os sige jeg vidste den gav 25liter/minut ved 100rpm og 4bar(tænkte værdier). Hvad ville det fortælle mig? Ikke en pind.

Jeg ved derimod at lækagen på en tandhjulspumpe i disse tryk er stort set konstant.

Og jeg ved at der skal 60rpm til på pumpen for at opretholde 4bar pulsfrit.

Jeg MENER pumpen render 50% af motorrprm, men det skal lige verificeres.

Nu kan jeg så prøve hvor stærkt motoren skal crankes for at opretholde lige nøjagtigt flow nok til at overtryksventilen står en smule åben. Hvis den situation aldrigt kommer er forbruget på motoren større end pumpens kapacitet(slidt eller ej).

Hvis der derimod kan crankes til 4bar med feks 320motorrpm, (160pumperpm) så har jeg et relativt mål for for meget motoren lækker internt i lejer m.v. ifht hvor meget PUMPEN lækker.

Hvis jeg vil vide hvormeget pumpen lækker, så er det jo tandprofilensvolumen x antal tænder x tandbredde ifht de 60RPM som er mindste rpm tal den kan opretholde konstant 4bar.

Og vupti, så kan jeg komme til at kende motoren lækageværdi i reelle tal, endda også i drift hvis jeg vil.

Citat slut.

Titel:
Medlem

når du så nu ved alle disse ting omkring din oliepumpe

hvad gik dit spørgsmål så egentligt på

Otto

Titel:
Moderator

natmekanikeren skrev:
når du så nu ved alle disse ting omkring din oliepumpe

hvad gik dit spørgsmål så egentligt på

Otto

:popcorn:

Otto; Prøv at læs sidste linie i mit første indlæg :grin:

Spørgsmålet var om der var nogen der havde prøvet at lave en lign test som den jeg beskrev.

Citat slut.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sweden
HenrikGM skrev:

Lærte i så hvor meget olie den skal give ved de 3,5bar?

Nope, men vi lærte hvor lidt en død pumpe skal arbejde for at opretholde max tryk. Chokerne troede jeg også at en tandhjulspumpe som er slidt, skulle noget op i RPM før den gav max tryk. Men alm tomgang er mere end rigligt for at det lykkes... Men det er selvfølgelig også ved noget der lige 300 rpm. Men ok, køre den ½ af motorrpm, så er det vel også fint den først giver olie efter motor er startet...

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 26 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time