natmekanikeren skrev:
Hej Henrik
Tror du ikke at sådan en test vil være både farlig ,og ikke retvisendene for om pumpen duer til din motor
Farlig ,fordi for at se om den kan lave tryk ved driftvarm motor/olie,er det jo nødvendigt at varme olien op,i givet fald nok en god ide at skifte isbøtten ud med en beholder der tåler mere varme,skulle denne beholder imilertid vælte ,med varm olie ned af lårene til følge, tror jeg du får dig et alvorligt problem
Ikke retrvisendene , fordi med et proppet trykrør tror jeg at selv en meget slidt pumpe vil være i stand til at lave tryk så oveløbsventilen åbner,altså du får ingen idee om hvad kapasitet der er i pumpen
Men hvis du ved ,eller kan regne ud hvor meget olie der pumpes gennem motoren ved et givent tryk og rpm. og temp.kan du vel lave et omløb på trykrøret i en passende størrelse,og derved opnå et testresultet
Otto
Proppet trykrør og 60rpm. Så kan pumpen opretholde 4bar, incl lækagemængde. Med andre ord "går" der 60rpm til at håndtere lækagen igennem pumpen.
Sjovt du lige nævner det. "Passende omløb"....hvad er det? Det er en mængde olie der jo skal svare til den mængde olie der slipper igennem lejer,turbo,m.v.
Hvad er så passende her? Hvis jeg gør det, bliver testen mere kompliceret, og der kommer yderligere en "gætværk"-faktor på, som vi ikke ved om er reel.
Nej,du, jeg tror jeg holder mig til de værdier jeg kender, dvs 60rpm 4bar kontinuerligt,kold olie, så arbejder overtryksventilen kontinuerligt iflg manometeret.
Du har da til dels ret i at testen er "farlig og ikke retvisende", men der er ikke noget i livet der er sikkert. Hvis motoren skal lave 350hk+, har kørt +300kkm, og ALLE bolte bliver genbrugt, så bliver pumpen nu nok ikke det snævre punkt i det regnestykke. Men pt er det pumpen det handler om.
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!