Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 13 maj 2025, 18:34

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 26 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3
Forfatter besked
 Titel:
Moderator

Westmus skrev:
Er det ikke en næsten umulig opgave at sige precist hvor meget olie en motor skal bruge? Der må da være ca 1000 variabler, bl.a tolerancer, slid osv. Umiddelbart gætter jeg på at oliepumperne normalt er overdimensionerede, for det er da vist yderst sjældent en pumpe er for træt før resten af motoren er det. Når det hele er godt slidt begynder det at halte med trykket i tomgang, men der er normalt vist stadigt fint nok tryk når der kommer omdrejninger på. Med mindre der da er noget der er helt færdigt.

Det her med selve trykket er et spændende spørgsmål. Jeg har luret at der en gruppe der mest holder sig til meget gammel lærdom om at trykket næsten ikke kan blive højt nok og jo tykkere olie jo bedre. Samtidigt er der den "moderne" gruppe, der nærmest gå den modsatte vej, bl.a fordi de siger at oliekvaliteten i dag er meget meget bedre end førhen og at det meget høje tryk kun har negative bivirkninger og intet positivt giver. Som et eksempel har jeg flere steder læst at Nascar V8'erne i dag ikke kører med mere end noget der ligner 3 bar v. 9000 omdr og hvis der er noget der får langtidstæsk er det da sådan en motor. :)

Med de støbejerns-monstre jeg roder i, skulle man vist i øvrigt have et noget kedeligt liv, hvis man begyndte og forske i slidte pumper. For har lige købt en ny "race" pumpe af kendt fabrikat, til den fystelige sum af 47$. Dvs den løber i godt 300,- når den sidder på motoren. :D

Jo, det er en næsten umulig opgave at bestemme systemkarakteristikken på motorens smøresystem.
Pumpens karakteristik kan alle sgu bestemme, og netop derfor er jeg ikke så interesseret i andet end en forholdbetragtning.

Jeg vil da give dig ret i at man bare kan købe en ny kinapumpe og satse på den opfylder kravene, men det bliver man jo ikke selv klogere af.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Holstebro
HenrikGM skrev:
Jeg vil da give dig ret i at man bare kan købe en ny kinapumpe og satse på den opfylder kravene, men det bliver man jo ikke selv klogere af.

Uha... nu siger du vel ikke at der også er gået kineser i Melling? For så står verden da vist ikke meget længere. :shock:

Men når man nu næsten umuligt kan finde ud af motorens precise behov, så kan man vel regne og måle på pumper i en evighed, uden at bliver ret meget klogere alligevel? ..og det bliver vel ikke lettere hvis man ikke har et precist mål for hvad trykket i motoren skal være? Fabrikkernes specifikationer plejer tit bare at være noget med at hvis trykket er minimum y ved xxx omdr er alt godt. Det er da en lidt svær størrelse at bruge hvis man seriøst skal kloge i det.
Dem der lever af at bygge race-motorer er tilsyneladende heller ikke altid specielt enige mht olietype og tryk . Men arbejder tilsyneladende tit ud fra princippet " sådan har vi altid gjort og det virker". :?

Titel:
Moderator

Westmus skrev:
HenrikGM skrev:

Uha... nu siger du vel ikke at der også er gået kineser i Melling? For så står verden da vist ikke meget længere. :shock:

Men når man nu næsten umuligt kan finde ud af motorens precise behov, så kan man vel regne og måle på pumper i en evighed, uden at bliver ret meget klogere alligevel? ..og det bliver vel ikke lettere hvis man ikke har et precist mål for hvad trykket i motoren skal være? Fabrikkernes specifikationer plejer tit bare at være noget med at hvis trykket er minimum y ved xxx omdr er alt godt. Det er da en lidt svær størrelse at bruge hvis man seriøst skal kloge i det.
Dem der lever af at bygge race-motorer er tilsyneladende heller ikke altid specielt enige mht olietype og tryk . Men arbejder tilsyneladende tit ud fra princippet " sådan har vi altid gjort og det virker". :?

Jeg ved ikke hvor Mellings pumper kommer fra, men har lige modtaget en pakke fra USA med "mærkevare". Sjovt nok afsendt direkte fra østen, hvilket der ikke rigtigt stod noget om da jeg købte.

Rigtigt billige ting er mere end ofte af kinesisk afstamning.

Har et billede af orignale MickeyThompson fælge hvor der helt tydeligt står både Made in USA og Made in China på samme emne. Svært at se hvad der er hvad!

Grunden til at jeg pusler lidt med det, er fordi jeg har sadt mig lidt ind i glidelejer, tolerancer og oliebehov og bæreevne. Jeg er kun en novice på området, men trykket betyder meget mindre end folk går og forestiller sig. Flowet igennem lejet er mindst ligeså vigtigt. Så kom spørgsmålet så hvormeget en gammel volvomotor egentligt "bruger" af flow igennem lejerne. Jeg kender jo trykket.

Rigtigt at opgivelserne er meget simple i manualerne. Y tryk ved x rpm så er den ok. Men ingen skal jo bruge andre oplysninger....

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Mester Medlem

Det er vist efterhånden svært at købe noget som helst der ikke har en eller anden forbindelse med et østland. Selv min fine nye blå Bosch vinkelsliber kommer fra Kina, det står direkte på den. Det gælder selvfølgeligt også en stribe amerikanske mærkevarer. Men Melling som levere OEM til bl.a GM, Ford og BMW, har i hvertfald en række produktionssteder/fabrikker i USA + en i Brasilien. Men de laver skam også nogle billet alu racer pumper til helt andre priser! :shock: .

Men det er bare fidusen ved at lege med de gamle støbejernsankrer. Med mindre man roder i virkeligt high-end racer grej, er stumpepriserne ganske fornuftige og udvalget helt enormt. Min Melling var faktisk dyrere end en original fra FordRacing! :D

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: Slagelse
Den motor vi har til fremdrivning på det skib jeg sejler på er en MTU16V396TB94
Det er en V16 på 3.96 L/cylinder med maksimalt omdrejningstal på 2100.
Den har hvis jeg husker rigtigt et olieflow på ca 27 liter i sekundet ved 1800rpm. Det samlede olieindhold i motoren er på ca 190 liter.

Det er lidt større grej end en bilmotor, men det kan give lidt ideer om hvor flowet ligger. Den kører med undersmøring af stemplerne, krydspinden er splashsmurt af olien til underkøling af stemplet. Derudover er det inderst inde en helt normal highspeed dieselmotor der både er brugt til fremdrivning af skibe og toge og som generatorsæt.

Titel:
Mester Medlem

Nedenstående link er vist ikke helt ved siden af trådens emne. Det er lang tid siden jeg forsøgte at læse mig gennem det hele. Men grundlæggende handler det om olietryk, flow-mængde og temperatur i motoren, i forhold til valg af oliens tykkelse. Forfatteren der er Ferrari tosse har da i hvertfald forsøgt at grave sig ned i emnet:

www.bobistheoilguy.com/aehaas/index.html

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 26 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3

Alle tider er UTC + 1 time