Tips og tricks til tig-svejsning

Generel teknik

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
rofl
Nyt Medlem
Indlæg: 42
Tilmeldt: 17 feb 2004, 14:56
Geografisk sted: København
Kontakt:

#11 Indlæg af rofl »

Det er bare igang - og det er rigtigt - det vigtigste råd er: Rent Rent Rent

Køb en ny stålbørste og brug den KUN til det og hvergang og hele tiden. Alu bliver "beskidt" på mindre en en time bare af luften. Brug også gerne breakcleaner fra harrald skrald. Men pi**e fedt når det lykkedes. Men find en god vejledning på nettet og brug lidt tid på at læse den. Husk at Alu SKAL bruge AC og argun, så det skal maskinen kunne. Det vil også være lækkert hvis den kan justeres med + og minus, og sæt den så bare til 50 % til en start og prøv dig frem. Strømstyrken kommer lidt an på hvor stor maskinen er - men tro mig en god TIK svejser kan man sagtens svejse et stort topstykke sammen der har været knækket midt over :cooking: Du skal også have de rigtige wolfram - vejledning til hvilken, kan du finde på migatronis hjemmeside - bruger selv "grå" og "sort" alround pinde, da den "grønne" brænde hurtig af - synes jeg...

God fornøjelse :D
Runesm
Mester Medlem
Indlæg: 1664
Tilmeldt: 25 jun 2006, 20:06

#12 Indlæg af Runesm »

Mm, nok er det fedt når det lykkedes, men ved sgu ikke om jeg har lyst længere :P
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo
Brugeravatar
needspeed
Mester Medlem
Indlæg: 786
Tilmeldt: 08 jan 2006, 19:50
Geografisk sted: Ribe

#13 Indlæg af needspeed »

[quote="Runesm"]Mm, nok er det fedt når det lykkedes, men ved sgu ikke om jeg har lyst længere :P[/quote

Hvis du har muligheden for at prøve, så er det jo bare at tage det fra enden.
Man var jo også begynder med en Co2 svejser.

Jeg ville bare kaste mig ud i det, så det burde du også :wink:

Har tigsvejst et par gange som 16 årig, og det gik ikke vildt godt, Men sjovt var det :tooth:
Ville gerne have udstyret selv, så man kunne prøve igen.
Husk at man aldrig må lukke røgen ud af elektronikken!!
Da det ikke virker uden..
audi_claus
Senior Medlem
Indlæg: 349
Tilmeldt: 19 feb 2007, 10:13
Geografisk sted: Ebeltoft
Kontakt:

#14 Indlæg af audi_claus »

Har du overvejet et produkt som dette:

http://www.durafix.dk/

Det er ikke svejsning i aluminium men en lodning. Jeg har købt produktet men ikke nået at bruge det endnu. En væsentlig fordel - synes jeg - er at fluxen er indbygget i loddestængerne, idet jeg tidligere har købt noget, hvor fluxmidlet optog vand og var ubrugeligt næsten før det blev anvendt.

Videoerne ser i hvert fald overbevisende ud. Når man nu ikke er så skrap til TIG og ikke vil ofre en flaske Argon (mig selv incl.)
1140 Hk er hjemme (2 biler 3 styreboxe) :-)
Heraf tegner det Blå Bæst sig for 600 and counting
PS: aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer
Runesm
Mester Medlem
Indlæg: 1664
Tilmeldt: 25 jun 2006, 20:06

#15 Indlæg af Runesm »

Har en håndfuld stænger bag i poloen. Jeg kan ikke beslutte mig for om jeg tør sætte min lid til dem til sådan noget.

Har prøvet at sætte 2 dåser sammen, det virker såmænd rimeligt, men min varmekilde var bare ALT for kraftig til dåser (gas/ilt anlæg).

Kan bare ikke beslutte mig for, om jeg tror det vil sprække eller slippe med tiden, så er sådan lidt i syv sind
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo
Brugeravatar
John Sahl
Admin
Admin
Indlæg: 2105
Tilmeldt: 15 sep 2003, 13:17
Geografisk sted: Borup
Kontakt:

#16 Indlæg af John Sahl »

Jeg har også sådan en flok stænger liggende, og jeg ville slet ikke være i tvivl om at det sagtens kan holde til formålet. Sæt i gang Rune!

.
Billede
John Sahl Hjælp til import = http://www.autohenter.dk
Billede Billede Billede Billede
Runesm
Mester Medlem
Indlæg: 1664
Tilmeldt: 25 jun 2006, 20:06

#17 Indlæg af Runesm »

John Sahl skrev:Jeg har også sådan en flok stænger liggende, og jeg ville slet ikke være i tvivl om at det sagtens kan holde til formålet. Sæt i gang Rune!

.


Det kigger jeg lige på så :D
Ska' lige ha' lokket den gamle igang med drejebænken en dag så, så han kan lave de dysebøsninger.
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo
audi_claus
Senior Medlem
Indlæg: 349
Tilmeldt: 19 feb 2007, 10:13
Geografisk sted: Ebeltoft
Kontakt:

#18 Indlæg af audi_claus »

Jeg snakkede med ham, der sælger produktet - det er væsentligt, at man varmer emnet op, så det har temperaturen til til at smelte loddestængerne, for ellers dratter det bare af igen.
Fordelen ved en lodning er jo, at hele emnet ikke bliver så varmt, at det slår sig.
Det projekt, du har, svarer jo nærmest til en limning med masser af kontaktflade. så der burde alt jo kunne bruges - og det bliver efterfølgende ikke særlig varmt.
1140 Hk er hjemme (2 biler 3 styreboxe) :-)
Heraf tegner det Blå Bæst sig for 600 and counting
PS: aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer
Runesm
Mester Medlem
Indlæg: 1664
Tilmeldt: 25 jun 2006, 20:06

#19 Indlæg af Runesm »

Ja det ved jeg. Det er emnet selv der skal smelte stangen, varmer du stangen knækker den i små stykker
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo
Brugeravatar
grydesvamp
Mester Medlem
Indlæg: 2537
Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland

#20 Indlæg af grydesvamp »

hvis du skulle gå helt kold på dit svejse projekt så kender jeg en der gerne svejser lidt mod en kasse øl.. og han er dygtig !!
Fri bane fuld hane! :-)
Besvar