audi_claus skrev:Har du overvejet et produkt som dette:
http://www.durafix.dk/
Det er ikke svejsning i aluminium men en lodning. Jeg har købt produktet men ikke nået at bruge det endnu. En væsentlig fordel - synes jeg - er at fluxen er indbygget i loddestængerne, idet jeg tidligere har købt noget, hvor fluxmidlet optog vand og var ubrugeligt næsten før det blev anvendt.
Videoerne ser i hvert fald overbevisende ud. Når man nu ikke er så skrap til TIG og ikke vil ofre en flaske Argon (mig selv incl.)
Tips og tricks til tig-svejsning
Redaktør: Moderatorer
- JerrilD
- Mester Medlem
- Indlæg: 1354
- Tilmeldt: 07 okt 2006, 19:42
- Geografisk sted: Fredericia C
SV1000 for fun!
OFFROAD junkie ! (WANT AN XT600 Yamaha)
OFFROAD junkie ! (WANT AN XT600 Yamaha)
-
Runesm
- Mester Medlem
- Indlæg: 1664
- Tilmeldt: 25 jun 2006, 20:06
JerrilD skrev:audi_claus skrev:Har du overvejet et produkt som dette:
http://www.durafix.dk/
Det er ikke svejsning i aluminium men en lodning. Jeg har købt produktet men ikke nået at bruge det endnu. En væsentlig fordel - synes jeg - er at fluxen er indbygget i loddestængerne, idet jeg tidligere har købt noget, hvor fluxmidlet optog vand og var ubrugeligt næsten før det blev anvendt.
Videoerne ser i hvert fald overbevisende ud. Når man nu ikke er så skrap til TIG og ikke vil ofre en flaske Argon (mig selv incl.)
Gode erfaringer?
grydesvamp - vil lige ha' dig i baghovedet
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo
- grydesvamp
- Mester Medlem
- Indlæg: 2537
- Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
- Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland
- JerrilD
- Mester Medlem
- Indlæg: 1354
- Tilmeldt: 07 okt 2006, 19:42
- Geografisk sted: Fredericia C
Runesm skrev:JerrilD skrev:audi_claus skrev:Har du overvejet et produkt som dette:
http://www.durafix.dk/
Det er ikke svejsning i aluminium men en lodning. Jeg har købt produktet men ikke nået at bruge det endnu. En væsentlig fordel - synes jeg - er at fluxen er indbygget i loddestængerne, idet jeg tidligere har købt noget, hvor fluxmidlet optog vand og var ubrugeligt næsten før det blev anvendt.
Videoerne ser i hvert fald overbevisende ud. Når man nu ikke er så skrap til TIG og ikke vil ofre en flaske Argon (mig selv incl.)
Gode erfaringer?
grydesvamp - vil lige ha' dig i baghovedet
Nej men det sku da ret nemt ud det der
SV1000 for fun!
OFFROAD junkie ! (WANT AN XT600 Yamaha)
OFFROAD junkie ! (WANT AN XT600 Yamaha)
- needspeed
- Mester Medlem
- Indlæg: 786
- Tilmeldt: 08 jan 2006, 19:50
- Geografisk sted: Ribe
JerrilD skrev:audi_claus skrev:Har du overvejet et produkt som dette:
http://www.durafix.dk/
Det er ikke svejsning i aluminium men en lodning. Jeg har købt produktet men ikke nået at bruge det endnu. En væsentlig fordel - synes jeg - er at fluxen er indbygget i loddestængerne, idet jeg tidligere har købt noget, hvor fluxmidlet optog vand og var ubrugeligt næsten før det blev anvendt.
Videoerne ser i hvert fald overbevisende ud. Når man nu ikke er så skrap til TIG og ikke vil ofre en flaske Argon (mig selv incl.)
Det ser satme smart ud. Det skal vidst prøves engang.
Husk at man aldrig må lukke røgen ud af elektronikken!!
Da det ikke virker uden..
Da det ikke virker uden..
-
Wildert
- Mester Medlem
- Indlæg: 1673
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Geografisk sted: Nær Roskilde
- Kontakt:
Det er også smart - men det er ikke smart til hvad som helst.
Jeg lavede en hel manifold med det.
Bestående af nederste del af en original manifold for at få en flange (fræset ned så der var 3-4 cm.), 4 rør til "runners" samt et stykke fladt alu i ca. 15 mm. tykkelse hvor spjældhusene er boltet på.
Det er desværre ikke specielt velegnet til projekter i den størrelse - men det lykkedes da
. Der havde jeg saterme også bandet længe over det.
Gas og ilt var nødvendigt for at få nok varme i så stort et emne - og det tog sin tid...
Når det er alu man bruger det med, så skal tingene være mere end almindeligt rene, og som han viser på videoen, så skal man "børste" første lag ud. Det betyder at hvad man end skal lodde sammen, så skal det være fast monteret i forhold til hinanden, for det skal kunne tåle at man kommer med stålbørsten og går lidt agurk.
Det var "lidt" interessant at skulle fixere alle de ting på en gang.
Noget andet er så, at det jo netop er loddetin, så at lodde under-op f.eks., det er komplet umuligt.
Det stiller generelt nogle krav til emnet - om hvordan det placeres, fastgøres, kan rengøres, størrelse, etc. Det skal man lige tænke ind.
Det er ikke som med svejs hvor man lige kan hæfte, vride lidt, efterprøve, etc. - den skal være der første gang.
Et sæt dyseholdere ville dog nok ikke skræmme mig vildt - lidt afhængig af hvor på manifolden de skal sidde
.
Der er lidt billeder af mit projekt her:
http://psaforum.dk/psa/phpBB2/viewtopic ... &start=141
Jeg lavede en hel manifold med det.
Bestående af nederste del af en original manifold for at få en flange (fræset ned så der var 3-4 cm.), 4 rør til "runners" samt et stykke fladt alu i ca. 15 mm. tykkelse hvor spjældhusene er boltet på.
Det er desværre ikke specielt velegnet til projekter i den størrelse - men det lykkedes da
Gas og ilt var nødvendigt for at få nok varme i så stort et emne - og det tog sin tid...
Når det er alu man bruger det med, så skal tingene være mere end almindeligt rene, og som han viser på videoen, så skal man "børste" første lag ud. Det betyder at hvad man end skal lodde sammen, så skal det være fast monteret i forhold til hinanden, for det skal kunne tåle at man kommer med stålbørsten og går lidt agurk.
Det var "lidt" interessant at skulle fixere alle de ting på en gang.
Noget andet er så, at det jo netop er loddetin, så at lodde under-op f.eks., det er komplet umuligt.
Det stiller generelt nogle krav til emnet - om hvordan det placeres, fastgøres, kan rengøres, størrelse, etc. Det skal man lige tænke ind.
Det er ikke som med svejs hvor man lige kan hæfte, vride lidt, efterprøve, etc. - den skal være der første gang.
Et sæt dyseholdere ville dog nok ikke skræmme mig vildt - lidt afhængig af hvor på manifolden de skal sidde
Der er lidt billeder af mit projekt her:
http://psaforum.dk/psa/phpBB2/viewtopic ... &start=141
-
Runesm
- Mester Medlem
- Indlæg: 1664
- Tilmeldt: 25 jun 2006, 20:06
Wildert skrev:Det er også smart - men det er ikke smart til hvad som helst.
Jeg lavede en hel manifold med det.
Bestående af nederste del af en original manifold for at få en flange (fræset ned så der var 3-4 cm.), 4 rør til "runners" samt et stykke fladt alu i ca. 15 mm. tykkelse hvor spjældhusene er boltet på.
Det er desværre ikke specielt velegnet til projekter i den størrelse - men det lykkedes da. Der havde jeg saterme også bandet længe over det.
Gas og ilt var nødvendigt for at få nok varme i så stort et emne - og det tog sin tid...
Når det er alu man bruger det med, så skal tingene være mere end almindeligt rene, og som han viser på videoen, så skal man "børste" første lag ud. Det betyder at hvad man end skal lodde sammen, så skal det være fast monteret i forhold til hinanden, for det skal kunne tåle at man kommer med stålbørsten og går lidt agurk.
Det var "lidt" interessant at skulle fixere alle de ting på en gang.
Noget andet er så, at det jo netop er loddetin, så at lodde under-op f.eks., det er komplet umuligt.
Det stiller generelt nogle krav til emnet - om hvordan det placeres, fastgøres, kan rengøres, størrelse, etc. Det skal man lige tænke ind.
Det er ikke som med svejs hvor man lige kan hæfte, vride lidt, efterprøve, etc. - den skal være der første gang.
Et sæt dyseholdere ville dog nok ikke skræmme mig vildt - lidt afhængig af hvor på manifolden de skal sidde.
Der er lidt billeder af mit projekt her:
http://psaforum.dk/psa/phpBB2/viewtopic ... &start=141
Hold da fætter. Holder det så?
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo
-
Wildert
- Mester Medlem
- Indlæg: 1673
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Geografisk sted: Nær Roskilde
- Kontakt:
Runesm skrev:Hold da fætter. Holder det så?
Yes - ingen problemer der.
Lavede også en vandstuds om (endnu værre - frygtelig støbekvalitet, meget vanskeligt at få til at sidde sammen).
Det bærer alligevel en del vægt relativt langt ude, og der er mange vibrationer, slag, etc., i en klubrallybil.
So far ingen problemer (knock on wood).
-
Runesm
- Mester Medlem
- Indlæg: 1664
- Tilmeldt: 25 jun 2006, 20:06
Wildert skrev:Runesm skrev:Hold da fætter. Holder det så?
Yes - ingen problemer der.
Lavede også en vandstuds om (endnu værre - frygtelig støbekvalitet, meget vanskeligt at få til at sidde sammen).
Det bærer alligevel en del vægt relativt langt ude, og der er mange vibrationer, slag, etc., i en klubrallybil.
So far ingen problemer (knock on wood).
Og så en fuelrail i vvs-kobber. Har ALDRIG tænkt på det før, men ser snildt det smarte i det nu.
Men igår var jeg så heldig at min ven Lars PH kontaktede mig, han havde nogen stumper til overs fra sin gamle polo som jeg kunne få mine beskidte fingre i, så vi legede bytte-bytte købmand, og nu er der ikke længere nogen grund til at skulle svejse eller durafixe noget
Men er stadig helt pjattet med den der fuelrail, og har kigget nogen videoer nu om lodning på kobber, det er jo kæmpe-nemt nærmest. Brugte du også flus-middel, eller er det der var i loddetinnet nok?
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo
-
Wildert
- Mester Medlem
- Indlæg: 1673
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Geografisk sted: Nær Roskilde
- Kontakt:
Runesm skrev:Og så en fuelrail i vvs-kobber. Har ALDRIG tænkt på det før, men ser snildt det smarte i det nu.
.....
Men er stadig helt pjattet med den der fuelrail, og har kigget nogen videoer nu om lodning på kobber, det er jo kæmpe-nemt nærmest. Brugte du også flus-middel, eller er det der var i loddetinnet nok?
Der var nok i tinnet åbenbart
Ideen har jeg planket fra en bruger der var lidt aktiv herinde en gang - lavede ca. 325 hk på en E30'er med 2,7 kværn og Rotrex-kompressor. Kørte med MS som rent tilskud.
Jeg har også set kobber blive brugt på amerikanske sites, og kan generelt ikke se at der skulle være problemer. Trykket i en rail er relativt lavt sammenlignet med vandtrykket fra vandværker herhjemme - så der burde ikke være kvaler.
Vibrationer kan måske blive akilleshæl ift. samlingerne, men jeg tvivler helt ærligt.
Det er lidt ghetto - det indrømmer jeg blankt - men sidst jeg lavede en rail, svejsede jeg den i rustfrit - fårk jeg var ved at blive sindssyg. Det er noget crap at arbejde i osv. - og jeg skulle bare videre. Havde lidt travlt.
Næste gang laver jeg nok af en 20VT rail hvis det er til en VW 16V, ellers køber jeg nok af det ekstruderede alu-profil. Det er såmænd ikke sååå meget dyrere.
