Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 13 maj 2025, 09:36

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
 Titel: Biturbo
Nyt Medlem

Hej. Jeg har et spørgsmål ang. montering af 2 turboer på en 4 cyl. Er det muligt????:-) Motoren er en Volvo B230A.
Morten.

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel: Re: Biturbo
Jada i høj grad!!! Det er der ved at blive sat på min Previa....

Nyt Medlem

Ok. Det lyder godt. Er det så noget der er meget besværligt at montere? Hvordan skal olie -til og fraførsel være, og hvilken størrelse skal det være for at det passer på 2,3'eren. Og skal rørene til intercooleren være lige lange el. er det ligemeget?
Hvis der er nogen der kan hjælpe lidt på skrift med det, hvordan det skal monteres, så vil jeg meget gerne have hjælp, da det er næste projekt.
mvh Morten

du skal nok lige et smut ind på lasses side om turbostørrelser og beregne hvad størrelse du skal bruge, olie til dem tager du fra din oliekontakt(m. et dobbelt T-stykke) returen skal bare i bundkaret, men over oliestanden. Mht. til rør til cooler, laver du bare det er mest hensigtsmæssig med plads, dog uden at ødelægge flowet med alt for voldsomme "knæk" på rørerne, lyder ellers som et spændende projekt!

Nyt Medlem

Det lyder da ikke til at det er så svært igen (alt er svært, man bestemmer bare hvor meget/lidt svært det skal være:-)) ). Det eneste der lyder lidt tricky er vel manifolden som de skal sidde på, for jeg må nok indrømme at jeg ikke lge er troldmand hvad angår svejsning eller regning. Men jeg skulle mene at resten er noget jeg selv kan lave, når alt kommer til alt er det jo kun penge der sætter grænsen:-( :´-( . Hved du så også om turboerne skal sidde på en bestemt måde, altså om den første turbo skal klare cyl. 1 og cyl 4 og den anden skal på 2'eren og 3'eren?
Ellers mange tak.
Mvh. Morten

Senior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Brøndby Strand
Bi-turbo er lige ud af landevejen, så længe det ikke er en racer hvor den skal optimeres 100% så har rørføringen ikke den store betydning. Bare sørg for at rørføringen er noglelunde ens på begge turboer så der er balance i dem begge. Dette er for at den ene ikke skal overbelastes.

Hvis du har problemer med at få lavet manifolds, kan jeg nok være behjælpelig.

Hvis du har mod på at lave den FEDE intercooler køber du fx en saam 9000 cooler og laver endekasserne om til alu (fra plast). Ud fra hvad du har af plas, skal du lave een endekasse på udgangen og på indgangssiden skal du dele den op i 2 kasser, en til hver turbo. Det kan godt spare en del plads..

Mange BMW biturbo er lavet sådan..

Kan du ikke lige forklare hvorfor du vil have 2 turboer?? har du prøvet det før eller har du nogle der kan lave det for dig???

HYP

Nyt Medlem

Halløj igen. Det lyder vældigt det hele, jeg kan høre at jeg bare skal kaste mig ud i det. Dejligt. Det kan være du har et nummer TCDJ? Og fra hvilken del af landet kommer du fra? Jeg må indrømme at jeg ikke har monteret biturbo før, men det er for at prøve at se hvad der kan komme ud af en gammel Volvo med det. Hvor mange Volvo 240 har i hørt om der har biturbo? Folk får sig også en "god" overraskelse. Det er vel næsten også lov at 2 små er bedre end en stor, bare tænk på høver-film:-D .
Men mange tak for oplysningerne, jeg skal nok give lyd fra mig når jeg er kommet i gang.
Venlig hilsen Morten

Jeg er til at fange på nr:60622410, og det er på Sjælland.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time