Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 19 jul 2025, 13:25

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 634 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52 ... 64  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Fysisk: Ølstykke /Mentalt: langt væk
Heyer guru skrev:
nu har jeg lige et spøremål

må man svejse sit bur i bilen eller skal det boldt i

Du må selfølgelig godt svejse dit bur i, men læs på hvordan først (SBF el. DASU), det er ikke en nem opgave at lave om på bagefter hvis man ikke har fulgt reglerne i første omgang.

Billede

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: vejle
fin nok men hvad reglement køre vil efter (DASU) nr 2 eller 5 eller 8 ????

ps det ser ud som om bur skal bolde i det der står i reglement som i har lave og der står ikke noget om man må svejse det i

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Heyer guru skrev:
fin nok men hvad reglement køre vil efter (DASU) nr 2 eller 5 eller 8 ????

ps det ser ud som om bur skal bolde i det der står i reglement som i har lave og der står ikke noget om man må svejse det i

Der står ordret:

1) 6.3/6.4...udført efter forskrifterene (SFI eller FIA - se evt. SBF)...

Dette giver dig mulighed for at vælge den burtype du foretrækker til din bil, f.eks. banebur hvis bilen primært bliver brugt til dette (regl. 5). Reglementet kræver altså ikke et bur til Drag. Dog vil jeg anbefale et Dragbur hvis bilen primært bliver brugt til dette.

2) 6.5 Styrtbøjle og styrtburets opbygning kan, som forslag, ses i teknisk forklaring sidst i reglementet.

dvs. at forklaringen er et forslag på en burløsning, ikke andet.

Billede

Titel:
Nyt Medlem

Geografisk sted: Østjylland - Grenå
Hejsa, jeg har en supra og jeg vil køre Outlaw.

Bag på bilen, ved den ene baglygte, er der en hovedafbryder. + fra batteriet, som er i bagagerummet, går til hovedafbryderen og dermed tænder og slukker man alting via den.

Ifølge DHB reglementet skal man have en hovedafbryder inde i bilen + en afbryder udenfor ved forruden/motorhjelm.

Hvor strikse er i med den regel?

Den hovedafbryder jeg har nu er fin når jeg kører DASU løb, men er selvfølgelig træt af at skulle lave det hele om til DHB.

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Veksø Sjælland
Hvor hurtigt kører den supra? For den regl du er ked af gælder først når du kører hurtigere end 10.00 sek... :coffee:

Citat:
"10.2.1. To godkendte (SFI/FIA) hovedstrømsafbrydere, er obligatorisk på alle biler der kører hurtigere end 10.00 (6.40) sek."

Titel:
Nyt Medlem

Geografisk sted: Østjylland - Grenå
Okay, det havde jeg så ikke set. Men hvad så hvis man skulle være så heldig at køre 9.9 sek, bliver man så disket?

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Veksø Sjælland
hmm, ja det er vel op til arrangøren hvad man ønsker at gøre. Vil reelt tro at du slipper med et "påbud" om at din bil næste gang skal være "up-to-date" på sikkerhedsfronten.

Årsagen til denne regel er at rednings personel skal kunne afbryde din bil hurtigts muligt hvis du ligger på taget. Vi har lavet reglen for at højne sikkerhedsniveauet i bilerne. Hvis ikke der stod at du skulle montere bur i din bil, ville du så gøre det?

Jeg kender fra mig selv at jeg først har monteret min styrtbøjle da jeg forventede at komme tæt på grænsen hvor den ville være en nødvendighed. Vægt tager tid tænker jeg og man har tendens til at mene at det kun er ham den anden der kører galt, så det går nok, igen uden (indsæt selv sikkerheds grej) igen i år osv osv...

Vi må jo erkende at bilerne kører hurtigere og hurtigere og det bliver hele tiden vildere end sidste år. Med den tanke SKAL sikkerheden også højnes i takt med tiderne. Vi er flere der mener at hvis det går rigtig galt og der er en der dør ved et uheld på banen, så frygter vi at det vil blive LANGT mere besværligt at få lov at afholde ræs igen efterfølgende.

Dette kan modvirkes af at have regler der udviser ansvarlighed, modsat det reglement der eller er blevet kørt efter tidligere. Bilerne er i mine øjne vokset fra reglementet. Så blev der fortsat kørt efter et uansvarligt reglement hvor man nærmest så bort fra reglementet på dagen, så vil jeg tro at en undersøgelse af et uheld med dødelig udgang, vil kunne ha lukket ned for muligheden for at få lov til at have lovlige arrangementer. Vi mener selv at med dette reglement, vil vi kunne sige til en given undersøgelses kommision at vi har opført os ansvarligt og bilerne er bygget ansvarligt.

Vi er jo desværre stadig anset for nogle rødder, der dyrker en motorsport DASU kalder "ikke stueren". Var vi lige så store som tossebold, kunne samfundet acceptere langt mere fra vores side. Se bare på halve smadrede bydele og ødelagte tog, beværtninger osv osv, når unavngivne fodboldklubbers fans ramler sammen. Man kunne jo fristes til at påstulere, at den ringe konsekvens det har for fans og klubber, næsten kan sidestilles med at samfundet ser deres aktiviteter uden for stadion for en del at gamet :damn:

Titel:
Mester Medlem

dvs at LASSE tror at reglerne ikke vil blive krævet overholdt? eller hvordan skal dette svar forstås LASSE?
toyota ejeren skriver om at hans "godkendte" afbryder tager og lukker for plus fra BATTERIET.... ja godt så. gad vide hvad det vil betyde mht en motor der kører... vel at mærke en motor med generator?
MVH søren

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

snupa skrev:
Hejsa, jeg har en supra og jeg vil køre Outlaw.

Bag på bilen, ved den ene baglygte, er der en hovedafbryder. + fra batteriet, som er i bagagerummet, går til hovedafbryderen og dermed tænder og slukker man alting via den.

Ifølge DHB reglementet skal man have en hovedafbryder inde i bilen + en afbryder udenfor ved forruden/motorhjelm.

Hvor strikse er i med den regel?

Den hovedafbryder jeg har nu er fin når jeg kører DASU løb, men er selvfølgelig træt af at skulle lave det hele om til DHB.

Umiddelbart vil jeg tro at der har indsneget sig en lille fejl i reglementet, for jeg ved at vi havde dette emne godt og grundigt op til vurdering og en af punkterene var placeringen af den udvendige hovedstrømsafbryder, selfølgelig kan du have den siddende bag på hvis det er her dit batteri befinder sig...

Og som til svar til eventuelle uromagere kan jeg sige, at der til teknisk kontrol vil blive foretaget en funktionskontrol...

Billede

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

snupa skrev:
Okay, det havde jeg så ikke set. Men hvad så hvis man skulle være så heldig at køre 9.9 sek, bliver man så disket?

Det vil du ikke, men det vil blive noteret at du har krydset 10 sek. grænsen og til næste arrangement der benytter sig af dette reglement (DHB, Sindal) du skal ud at køre til vil du få en anmærkning på at manglen skal udbedres.

Men det bedste er selvfølgelig at kørene selv kan vurdere hvornår det er til til at opgradere sikkerheden på deres bil i forhold til faktiske kørte tider (her er reglementet en god ledetråd).

Derimod vil du blive disket hvis det er bur eller en H-sele du mangler, skulle du krydse grænsen...

Billede

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 634 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52 ... 64  Næste

Alle tider er UTC + 1 time