Max trailervægt u. trailerkort?
Redaktør: Moderatorer
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
Max trailervægt u. trailerkort?
Hej Rødder.
Der sidder garanteret en flok herinde der kan svare konkret på flg. spørgsmål:
Jeg har en volvo240stc, med største totalvægt på 1950kg, og egenvægt på 1400kg.
Den må iflg typegodkendelsen trække 1600kg m. bremser.
Hvor meget må jeg trække efter den bil, efter dk lovgivning, uden trailerkort?
Der sidder garanteret en flok herinde der kan svare konkret på flg. spørgsmål:
Jeg har en volvo240stc, med største totalvægt på 1950kg, og egenvægt på 1400kg.
Den må iflg typegodkendelsen trække 1600kg m. bremser.
Hvor meget må jeg trække efter den bil, efter dk lovgivning, uden trailerkort?
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
-
Wildert
- Mester Medlem
- Indlæg: 1673
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Geografisk sted: Nær Roskilde
- Kontakt:
1550 kg - MENER jeg... der er noget med +50 kg. et eller andet sted, så det kan ske at det er 1600.
Pointen er at totalvægten på det samlede vogntog (trailer + bil) ikke må overstige 3500 kg. (og det er så muligvis noget her at de +50 kg. kommer ind).
Så det er 3500-1950 (evt. + 50kg) du må trække.
Hvis du skal udnytte de 1600 kg, så skal du have BE-kort.
Jeg har selv lige undersøgt med min nys indkøbte Mondeo Stc. Den må nappe knap 1600 på krogen (kan vejes op til noget med 1800 hvis man har det behov), men har en totalvægt på ca. 2150 kg. Det gør at jeg stort set ikke kan finde en autotrailer jeg må trække uden BE-kort, da jeg næsten altid kommer over 3500 kg. total totalvægt.
Volvo'en er faktisk et godt bud på en bil der lige rammer den der sweet spot mellem totalvægt og påhængsvægt hvor det er mest optimalt ift. at måtte køre uden BE-kort - tillykke med det!
.
Pointen er at totalvægten på det samlede vogntog (trailer + bil) ikke må overstige 3500 kg. (og det er så muligvis noget her at de +50 kg. kommer ind).
Så det er 3500-1950 (evt. + 50kg) du må trække.
Hvis du skal udnytte de 1600 kg, så skal du have BE-kort.
Jeg har selv lige undersøgt med min nys indkøbte Mondeo Stc. Den må nappe knap 1600 på krogen (kan vejes op til noget med 1800 hvis man har det behov), men har en totalvægt på ca. 2150 kg. Det gør at jeg stort set ikke kan finde en autotrailer jeg må trække uden BE-kort, da jeg næsten altid kommer over 3500 kg. total totalvægt.
Volvo'en er faktisk et godt bud på en bil der lige rammer den der sweet spot mellem totalvægt og påhængsvægt hvor det er mest optimalt ift. at måtte køre uden BE-kort - tillykke med det!
- klyfax
- Mester Medlem
- Indlæg: 2525
- Tilmeldt: 25 maj 2005, 10:08
- Geografisk sted: Sweden
-
Christianc
- Junior Medlem
- Indlæg: 48
- Tilmeldt: 14 okt 2005, 12:14
Du må trække 1450kg på krogen, og ikke et kilo mere, det er bilen egenvægt plus 50 kg.
Du ikke køre med en trailer med en totalvægt der overstiger 1450 kg, også selvom traileren er tom.
Men lad os nu lege du køre med en trailer der har en totalvægt på 1900kg men den reelt set kun er lastet 1300 kg, så siger politiet at de kigger på den faktiske vægt, og det derfor er lovligt..
Nogle gange hjælper det ikke engang at ringe og spørge dem, du kan også få forskellige svar derinde fra, de er ret kringlede de regler. Jeg skulle selv hente en G2 på lad men gav simpelthen op da jeg syntes reglerne var for komplicerede, så fandt et par prøveplader og kørte den hjem
Du ikke køre med en trailer med en totalvægt der overstiger 1450 kg, også selvom traileren er tom.
Men lad os nu lege du køre med en trailer der har en totalvægt på 1900kg men den reelt set kun er lastet 1300 kg, så siger politiet at de kigger på den faktiske vægt, og det derfor er lovligt..
Nogle gange hjælper det ikke engang at ringe og spørge dem, du kan også få forskellige svar derinde fra, de er ret kringlede de regler. Jeg skulle selv hente en G2 på lad men gav simpelthen op da jeg syntes reglerne var for komplicerede, så fandt et par prøveplader og kørte den hjem
Gider sq ikke lave en sig... Fuck det, nu er den der...
-
Wildert
- Mester Medlem
- Indlæg: 1673
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Geografisk sted: Nær Roskilde
- Kontakt:
Christianc skrev:Du må trække 1450kg på krogen, og ikke et kilo mere, det er bilen egenvægt plus 50 kg.
Du ikke køre med en trailer med en totalvægt der overstiger 1450 kg, også selvom traileren er tom.
Oh ja - det er sandt....
Det er OGSÅ et regnestykke der skal med
Havde bilen haft en højere egenvægt (vejes op), så måtte du napse mere på krogen.
Guderne skal så vide hvor logikken ligger i lige præcis den del af det - men sådan er der jo så meget....
-
Feldthaus
- Medlem
- Indlæg: 151
- Tilmeldt: 10 nov 2007, 10:20
- Geografisk sted: Ølholm
- klyfax
- Mester Medlem
- Indlæg: 2525
- Tilmeldt: 25 maj 2005, 10:08
- Geografisk sted: Sweden
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
klyfax skrev:klyfax skrev:http://www.sikkertrafik.dk/I%20bil/Anhaenger/Regler%20for%20koersel%20med%20anhaenger.aspx
Syntes ellers det står ganske godt forklaret her...
hvad er det for noget med "koblingsvægt"???
Nu har jeg jo fået mit kørekort en del før 2009, så den regel kunne være interessant for mig.
Spørgsmålet går også på om grænsen er den faktuelle vægt, eller vægttavlen?
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
- Captain Slow
- Mester Medlem
- Indlæg: 1340
- Tilmeldt: 01 maj 2009, 21:27
- Geografisk sted: Horsens
- klyfax
- Mester Medlem
- Indlæg: 2525
- Tilmeldt: 25 maj 2005, 10:08
- Geografisk sted: Sweden
HenrikGM skrev:klyfax skrev:klyfax skrev:http://www.sikkertrafik.dk/I%20bil/Anhaenger/Regler%20for%20koersel%20med%20anhaenger.aspx
Syntes ellers det står ganske godt forklaret her...
hvad er det for noget med "koblingsvægt"???
Nu har jeg jo fået mit kørekort en del før 2009, så den regel kunne være interessant for mig.
Spørgsmålet går også på om grænsen er den faktuelle vægt, eller vægttavlen?
google har alle dage været en fin ven af folket
http://www.politi.dk/NR/rdonlyres/36303 ... ogsvar.pdf
Første læser brev...
MVH
Magnusssen
"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
Magnusssen
"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
