Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 14 maj 2025, 13:36

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Kompressor
Hey, jeg er i gang med at montere den berømte/berygtede roots kompressor SC12 fra Toyota på min Pug 306XT.
Men jeg har hørt rygter om at den ikke kommer til at løbe hurtigt nok med det originale rem-hjul, men hvor hurtigt skal den løbe??
Hvad er max omdrejninger??

Jeg har planer om at lave et gammelt generator rem-hjul om, så det kan sidde på kompressoren, men det vil få kompressoren op på over 15.000 omdrejninger, kan den holde til det??

Håber at i kan hjælpe mig, mvh
Lars Viggo

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Jeg tror sku at jeg selv har fundet noget....

Stock boost is regulated to about 0.7 bar, and the units are normally driven at 1.25 times crank speed (4A-GZE has a 7500rpm redline). Oversize pulleys are available. The stock crank pulley on 4A-GZE is 145mm in diameter, the HKS pulley 157mm.
ovenstående er taget fra:http://www.geocities.com/MotorCity/Pit/9975/dataBySubject/Superchargers.html

Dvs at den normalt max kommer op på 9375rpm, så er 15.000rpm nok lige i overkanten.

Men jeg er stadig interesseret i at høre om andres erfaringer med denne type kompressor..

Jeg har brugt de kompressorer til et utal af biler. Kompressoren er kanon, bare den bliver monteret rigtigt.
Du kan dreje den til ca. 12.000 omdr uden problemer.
Men udvekslingen skal du variere på krumtaphjulet og derigennem trykket. Kompressorens remhjul er monteret på et lejekonsol der er integreret i kobligen og ændring til mindre diameter er umuligt. Husk at montere gasspjældet FØR kompressoren.
God fornøjelse.
Per.
www.racetec.dk

Tak..
Hvorfor skal gasspjældet sidde før kompressoren, nu havde jeg jo lige planer om at sætte den efter?? ;0( (er det det du mener med at montere den rigtigt?)

Det med at det er umuligt at ændre remhjulet håber jeg da ikke, for jeg har sat en mand på sagen, men jeg ved godt at jeg fjerner el-til/fra-koblingen, men en anden grund til at jeg får lavet et nyt rem-hjul er også at jeg ikke kan få kompressoren til at være der når det stikker så langt ud.

Kender du forresten noget til holdbarheden af kompressoren?

Mvh
Lars Viggo

Senior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Brøndby Strand
Det er en helt fin kompressor, du kan godt få den til at funge ved at trykke i gasspjældet, men så må du ikke pille koblingen af for så vil den blive ved med at blæse mod et lukket gasspjæld og det dutter ikke.
Hvor stor er motoren i en 306XT ?

mvh Lasse

Det er en 1.8'er, men hvis nu man sætter en dump ventil på, så skulle den jo gerne lede trykket ud når man lukker gasspjældet, og så burde det da ikke være noget problem, eller hva'??

Flytter du centerlinien på remhjulet ødelægger du hovedlejet fordi du vrider i det i stedet for at trykke på centrelinien af lejet.

Dumpventilen er vil virke, men støje. Gasspjældet før vil også dæmpe støjen.
Kompressoren er ikke til at ødelægge.

Ja, det er jo meningen at den skal kunne høres :o)
Den dump ventil jeg har købt kan man føre over i luftfiltret hvis den larmer for meget, mon dog den gør det....

Nu bliver jeg jo lidt nervøs når du begynder at snakke om centerlinier og alt det pjat, men den kan simpelt hen ikke være der med det remhjul på, så jeg får lavet et andet der sidder tættere på selve kompressorhuset og så må jeg håbe at lejet kan holde til det.
Ellers ved jeg ikke hvad f**** jeg skal gøre.....

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time