Max trailervægt u. trailerkort?

Her snakkes om alt

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#11 Indlæg af HenrikGM »

Åhja, man kan sgu læse lidt af hvert de forskellige steder.

Det ender sgu med jeg selv må grave den konkrete lovtekst op for at finde sandheden, eller ihvertfald have et forhold til hvad man mener.

PT ser det ud til at min svenske kampvogn ikke er istand til lovligt at trække en lukket trailer med max tilladt totalvægt på 1500kg.
:damn:

Den med kørekortsdatoen, og "koblingsvægten" spøger stadigt, idet:

50 kg-reglen: Bilens egenvægt + 50 kg** skal være større eller lig med: Totalvægten i følge påhængskøretøjets registreringsattest.
Hvis du har erhvervet kørekort før 1. maj 2009 må du alternativt benytte bilens koblingsvægt, hvis den er lavere en "Totalvægt" ifølge påhængskøretøjets registreringsattest

Den pasus med fed skrift er for mit tilfælde ekstremt interessant, idet jeg kan vælge om alternativ at vælge min bils koblingsvægt (1600kg), men den er reelt lidt højere end trailerens totalvægt (1500kg) og opfylder således ikke forudsætningerne. Det vil den dog gøre hvis jeg vælger en STØRRE trailer, feks en med 2000kg totalvægt, men så falder jeg på max grænsen på 3500kg som sum af tilladte totalvægt på toget.

Snupper jeg så en alm 240(ej stationcar), så er min koblingsvægt stadigt 1600kg, men tilladt totalvægt også lidt lavere. Derfor falder jeg ikke under 3500kg reglen så nemt..... :reading:

:shock:

:damn:

Men hvis dette skal opfyldes:
Hvis du har erhvervet kørekort før 1. maj 2009 må du alternativt benytte bilens koblingsvægt, hvis den er lavere en "Totalvægt" ifølge påhængskøretøjets registreringsattest

Så skal jeg jo have en lavere koblingsvægt på bilen, end traileren vejer?? Altså sætte en tungere trailer(totlvægt) på bilen, end bilens maksimale koblingsvægt.

Fuckda, hvem har skrevet de regler og de forklaringer her?
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Brugeravatar
klyfax
Mester Medlem
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 maj 2005, 10:08
Geografisk sted: Sweden

#12 Indlæg af klyfax »

Ja når selv politiet starter med at skrive at de heller ik kan forklare det på en kort tekst, så er den gal...

Fandt lige en regne maskine.
http://www.fdm.dk/bilen-til-daglig/trai ... -koere-med

Prøv den, ellers er jeg tør for idéer...
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#13 Indlæg af Morten VJ »

Det er vel klart som mudder.
Men iflg. det sidste link, så kan du få nedskrevet den maksimale koblingsvægt til 1450 kg.
Og nu begynder det at blive interessant.
For så kan du bruge en trailer med over 1450kg i totalvægt, bare den ikke vejer mere end 1450 kg.
Hvis man kører under de gamle bestemmelser.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#14 Indlæg af HenrikGM »

Nå....


https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=123635


§9 og §111 er de mest interessante her.

§9 er meget firkantet, men §111 åbner måske muligheden for at køre med den trailer bilen må køre med, uanset 50kg reglen...?
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#15 Indlæg af HenrikGM »

Ok....sagen er som følger:

Min 1350kg bil med koblingsvægt på 1500(1600kg) (har to) er stort set ubrugelig.... :wink:

På B kort må jeg køre med 1400kg totalvægt på traileren(vægten er den der er opgivet på trailerens reg.att). End of story. En 1500kg trailer er no-go.

Hvis jeg vejer bilens koblingsvægt _ned_ til 1400kg, så må jeg trække feks en 2500kg trailer efter bilen, MEN så må den faktiske totalvægt ikke overstige de 1400kg.

Ergo; bilerne skal vejes ned fra 1500(1600)kg til bilernes egenvægt+50kg, så er det den faktuelle vægt der gælder. Så kan jeg køre med en 1500kg udlejningstrailer, men må så ikke udnytte de sidste 100kg.
Super svar fra færdselspolitiet en højhellig søndag, faktisk noget af det bedre service jeg har oplevet.

Ovenstående gælder kun for dem der har taget kørekort før 2009.

Gråzonen er så om jeg skal skrive vægten ned til egenvægt, eller egenvægt+50....
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Brugeravatar
klyfax
Mester Medlem
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 maj 2005, 10:08
Geografisk sted: Sweden

#16 Indlæg af klyfax »

Fedt nok, det er fandme brugbar info. Og et eller andet sted, noget lettere end de gamle regler med gule og hvide pladet biler og pis og papir...
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
Besvar