Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 18 jul 2025, 22:40

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 33 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: i midten af midtjylland
HenrikGM skrev:
Sjovt når man ser på CNC portede topstykker. De er alle bearbejdede på alle flader, og det undrer mig lidt, især fordi mange topstykker ikke bliver optimale hvis du fjerner det gods der skal til for at få det "rent", og de CNC toppe er typisk fuldbearbejdede indvendigt.
De må jo skaffe støbninger med mindre kanaler eller alternativt leve med en større port end optimalt(og dermed lavere gashastighed).

Iøvrigt rigtigt sjovt at se på MC topstykker. Arealet på indsugningskanalerne er droppet de sidste mange år, samtidigt med at ydelserne er gået op.
Klar tendens: Jo mindre kanal, jo mere konkurrencedygtig. (relativt naturligvist).

en top fra en gammel 16V cosworth indeholder lige netop meget matriale. så der kan fjernes meget.

nu er dette i mine øjne ikke en tråd om hvordan man får en 1,3 std konsum topstykke til at yde sit bedste ved 15000omdr samtidig med den skal kunne køres tildagligt i lave omdr. men en tråd om hvordan man billigt selv kan forbedre.

teorien er at det kan gå galt.

man kan jo også vinde ved det.

men ja. der kan hæves kanaler. dog undre det mig at lige dig henrik ikke forstår fordelen ved en CNC portning. for som westmus siger.. de bliver ens. og så længe at der er en std top der skal forbedres til et andet formål end at køre 1500-3000omdr og på 92oktan men ikke skal være en full racespec motor så er en hjemme portning og forbedring en meget billig måde at få en 2-10hk. og da ingen af os bestemmer hvor vand og oliekanaler ligger så er det ikke bare lige at hæve kanalerne så de flower bedst.

tuning til gadebiler er altid et kompromis. om ikke andet så er det hvad jeg har lært.

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Holstebro
dykkerdahl skrev:
Her leger Erland Cox med sin flowbænk igen.

Et glimrende eksempel på at luft er en yderst sær størrelse. Ved det her simple forsøg ender selv en super erfaren prof-porter som Erland jo næsten med at ligne et spørgsmålstegn, fordi måleresultaterne går delvist i mod hvad man ville synes var logisk. :)

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Maribo
lqs skrev:
Slavteren skrev:
vil da også gerne gi et lille indspar som ivrig hobb diy topfræser.. jeg har endnu ikke lavet en top mig eller aftager var utilfreds med, til gengæld er jeg blevet mere og mere tilfreds for hver gang :wink:

har læst i en af mine bibler af graham a bell at flowtal ikke nødvendigvis er hele historien, så det har jeg taget til mig, sparet en masse penge (i hvert fald teoretisk) og hygget mig med det...

dermed ikke sagt at det ikke kan gøres bedre, det er jeg absolut ikke i tvivl om, men jeg er blevet klogere og dygtigere hver gang.
hvad er det der udløser den omtalte tilfredshed? noget målbart? eller??
MVH søren

primært butt-dyno :lol: men da også et par tilfælde med tal på. dog sjældent 100% allene uden andre modifikationer.. men nok til at man kan se at jeg i hvert fald ikke har "ødelagt" noget :wink:

www.slavteren.tk

Titel:
Moderator

møffe skrev:
HenrikGM skrev:
Sjovt når man ser på CNC portede topstykker. De er alle bearbejdede på alle flader, og det undrer mig lidt, især fordi mange topstykker ikke bliver optimale hvis du fjerner det gods der skal til for at få det "rent", og de CNC toppe er typisk fuldbearbejdede indvendigt.
De må jo skaffe støbninger med mindre kanaler eller alternativt leve med en større port end optimalt(og dermed lavere gashastighed).

Iøvrigt rigtigt sjovt at se på MC topstykker. Arealet på indsugningskanalerne er droppet de sidste mange år, samtidigt med at ydelserne er gået op.
Klar tendens: Jo mindre kanal, jo mere konkurrencedygtig. (relativt naturligvist).

en top fra en gammel 16V cosworth indeholder lige netop meget matriale. så der kan fjernes meget.

nu er dette i mine øjne ikke en tråd om hvordan man får en 1,3 std konsum topstykke til at yde sit bedste ved 15000omdr samtidig med den skal kunne køres tildagligt i lave omdr. men en tråd om hvordan man billigt selv kan forbedre.

teorien er at det kan gå galt.

man kan jo også vinde ved det.

men ja. der kan hæves kanaler. dog undre det mig at lige dig henrik ikke forstår fordelen ved en CNC portning. for som westmus siger.. de bliver ens. og så længe at der er en std top der skal forbedres til et andet formål end at køre 1500-3000omdr og på 92oktan men ikke skal være en full racespec motor så er en hjemme portning og forbedring en meget billig måde at få en 2-10hk. og da ingen af os bestemmer hvor vand og oliekanaler ligger så er det ikke bare lige at hæve kanalerne så de flower bedst.

tuning til gadebiler er altid et kompromis. om ikke andet så er det hvad jeg har lært.

Jeg er da bestemt ikke et sekund i tvivl om at CNC portede topstykker er vældigt ens, og at ensartethed er godt, så det er da store fordele.

Men når det så er sagt, så har jeg set flere eksemplet på std topstykker der er CNC portede, hvor CNC maskinen OGSÅ tager gods der hvor jeg mener man overhovedet ikke skulle røre toppen, fordi der er rigeligt hul i forvejen. Min tanke er nok at man gør dette for at få ensartet cncbearbejdet overflade inden i kanalen for at gøre det mere "show-off venligt". Beklager, hvis det piller ved illusionen, men jeg mener man bør løfte et øjenbryn eller to, hvis en port er flot CNC bearbejdet hele vejen ind. I min verden lugter det af at man har lavet et digitalt scan af en port, lagt 1mm på, og sadt det i masseproduktion. Billigt, nemt, og hurtigt.

Jeg har faktisk tilgode at se eet eneste topstykke(med basis i en std vare) der var CNC bearb. KUN der hvor det giver noget. Derfor er jeg tilbøjelig til at mene der er gået show-off i CNC,(som i misbrug).

hvad angår begynderportning(intet negativt ment), så vil jeg påstå at man får mest ud af at holde sig til meget basic ting som clean-up, især på gademotorer, og det er fordi at når arealet går op, så falder hastigheden. Hastigheden er lig respons og bund.

En ting mere man skal vide om portning af topstykker: Tal er helvedes taknemmelige.
Sagen er den at _næsten_ uanset hvor dårlig du er til at porte en top, så vil en stor kanal/stort areal altid outflowe en mindre kanal i flowbænk. Den store kanal laver bare færre hk end den lille alligevel.
Der hvor man vinder noget er ved at nå det flow motorens "piston demand" forlanger ved det rpmtal motoren skal levere varen i, OG samtidigt have den bedste hastighedsprofil i kanalens tværsnit, og med den rette hastighed. Kontrollen er så at øge vacummet fra 28" til feks 36". Hvis luftflowet stadigt følger fysikkens love under 28-36" forøgelsen, så er det ikke så tosset endda.

Ovenstående er lidt af en tidsrøver at opnå, men det er så vidt jeg kan se, i meget ultra korte træk hemmeligheden ved portning.

Det er ikke nødvendigvist et kompromis med tuning til gadebiler. Man kan faktisk få i både pose og sæk, men i så fald bliver det desværre lidt mere langhåret. Faconen er MEGET MEGET vigtigere end arealet.
Eks på fiat top der går fra 140cfm til 191cfm uden at ændre på portens areal.
Eks mere på URSUS top der går fra 200 til 261CFM ved at reducere arealet med næsten 20%(det her er antiportning!)

Men jeg undrer mig stadigt over at CNCportede topstykker altid er portet hele vejen rundt.... :coffee:

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Moderator

Westmus skrev:
dykkerdahl skrev:
Her leger Erland Cox med sin flowbænk igen.

Et glimrende eksempel på at luft er en yderst sær størrelse. Ved det her simple forsøg ender selv en super erfaren prof-porter som Erland jo næsten med at ligne et spørgsmålstegn, fordi måleresultaterne går delvist i mod hvad man ville synes var logisk. :)

Ja, der er ikke så meget at sige til det, end at man er nød til at kunne måle det, hvis man vil gå lidt mere seriøst til værks.

Når man snakker om indsugningstragte feks, så er det helt sjovt at se sådan en tragt næsten ingen luft suge direkte foran, men tage det hele ind over siden, vinkelret på røret.

Ikke alt er hvad det ser ud til at være.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.

Titel:
Mester Medlem

så hvis en håndbearbejdet top har opnået mere moment og hk over hele skalaen så er det næsten "sortmagi" ??

mon ikke du har samme svar på de cnc bearbjede toppe som alle vi andre har. bla så er det ikke alle cnc folk der har probe udstyr til at måle godstykkelse med. ikke at det er en helt simpel ting at lave program til lige at skimme lidt matriale af en top. men nu du spørger efter dokomentation efter lige netop forøgelse. hvad med parpire på netop det modsatte? det er ikke at prøve på at fremskaffe beviser for at bevise man har ret?

perlegrus tuning går ikke nødvendigvis ud på at bevise alt. men at gøre noget aktivt hjemme i garagen.

teorier er noget einstein og andre berømte mennesker tog med sig i graven.

lige netop en cosworh top har det du efterlyser. en lille smal port som man kan porte ens hele vejen ned. dog høre den top hjemme på netop en bil der blev bygget til bane, for der efter at blive bygget til vejen.

mon ikke bmw,honda etc har ligne tendenser.

Titel:
Moderator

Fint nok med perlegrustuning, det har jeg meget respekt for.

Jeg kan kun udtrykke min undren over at disse CNC portede topstykker(af dem jeg har set) har valgt at tage materiale af der hvor jeg får mere ud af at lægge noget på, og absolut intet ud af at tage noget af.

Der er ikke sort magi involveret så vidt jeg ved.

Sjovt lige mht Honda, for visse af de topstykker har nogle af de højeste litereffekter, og de mest præcise faconer på porten, der iøvrigt er en af de mindste.

Det er ikke ret længe siden jeg forespurgte på at få et topstykke scannet med henblik på cnc kopiering af en håndlavet port. I det tilfælde skulle porten have været fyldt delvist op for at få den facon der skulle til. Jeg kunne ikke skaffe nok flow ved blot at tage gods af.

Citat slut.

Titel:
Mester Medlem

som sådan er det jo nok almindeligt kendt at hæve porte og ligge i forskellige steder er en fordel. dog er det sjældent at folk gør det. og da jeg ofte har set gode resultater uden at gøre det så er det svært at anbefale det.

dog er det en af de ting jeg selv arbejder på til et topstykke jeg selv skal køre med. da jeg suverent syntes det er en fordel at teste selv på egen bil før et evt salg af ligne arbejde. nu er mit arbejde udelukkende noget jeg laver på ford motore. men indtil vidre har det ikke været negativt. og har endda bevis på parpir.

det er også derfor at jeg på ingen måde mener at det jeg kan, ikke kan gøres af andre. og endda vil anbefale feks jerrild at prøve selv. nu er det ikke alle der lige har et xtra topstykke de kan bore og skære i som jeg har været heldig at have. men det er skam heller ikke altid nødvendig.

nu er spørgsmålet så. hvor mange her inde udnytter 100% af deres flow i topstykket? og er de sikre på at feks ikke manifolden er næste problem?

på en sierra DOHC er der rimeligt lange "runners" som jeg næsten er sikker på er med til at opretholde en høj lufthastighed. samtidig med at plenum er max på 1½ liter.

men jeg ved mere når næste fase af min motor køre.

så jerrild.. sæt igang. port skidtet. lad os se hvad sådan en frøæder bil kan.. så skal jeg nok arbejde mere på at komme med på bane i banebilen.. :grin:

Titel:
Moderator

møffe skrev:

nu er spørgsmålet så. hvor mange her inde udnytter 100% af deres flow i topstykket? og er de sikre på at feks ikke manifolden er næste problem?

Jeg har næsten hver gang set et fald i flow når manifolden kom på ifht en fuldradietragt på porten.

Visse motorer ser sådan her ud:

160CFM std, målt med fuldradietragt.
160CFM målt med std manifold.
225cfm i max portet udgave med fuldradietragt, ingen add-on af materiale.
168CFM i max portet udgave, men med std manifold.

Det skal dog lige siges at sidstnævnte var bedre over hele løftet, men ikke noget i nærheden af de 225cfm der KUNNE nåes.

En volvo 8V top gør lidt det samme med std manifold, dog ikke så ekstremt.

Ingen kæde er stærkere end det svageste led.

Det er så lidt sjovt at se når manifolden understøtter porten, og kombinationen af port+manifold flower BEDRE end porten alene, trods den længere luftvej.

Citat slut.

Titel:
Admin
Admin

HenrikGM skrev:

Det er så lidt sjovt at se når manifolden understøtter porten, og kombinationen af port+manifold flower BEDRE end porten alene, trods den længere luftvej.

Eksempel:

Usually I expect no gain or loss from fitting the inlet manifold, the S16 Peugeot sidedraft injection manifold netted an as-is flow GAIN of 6cfm @ 10"... you have to double check a result like that.

http://www.guy-croft.com/viewtopic.php?f=2&t=7

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 33 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time