Dysse tryk?
Redaktør: Moderatorer
-
dykkerdahl
- Senior Medlem
- Indlæg: 369
- Tilmeldt: 14 nov 2006, 03:09
- Geografisk sted: Kbh
- Kontakt:
Dysse tryk?
Er der nogle fordel ved at køre med højere tryk på sine dysser?
Jeg har ikke svært ved at forestille mig at at dysser ved 4.5 bar forstøver betydeligt bedre en ved 3 bar.
Jeg har ikke svært ved at forestille mig at at dysser ved 4.5 bar forstøver betydeligt bedre en ved 3 bar.
Nissan 200sx
-
audi_claus
- Senior Medlem
- Indlæg: 349
- Tilmeldt: 19 feb 2007, 10:13
- Geografisk sted: Ebeltoft
- Kontakt:
Ved en turbo motor lægges ladetrykket typisk lineært oven i basisdysetrykket (benzintrykket) så det kommer op i nærheden af de 5 Bar. Det øger benzinmængden men f.eks dobbelt tryk giver ikke dobbelt benzinmængde - kun 1,4 svjh (kvadratisk forhold) I tomgang hvor der er vacum i IM bliver det lavere end basistrykket. Hvis trykket bliver for højt er der nogle dyser, der ikke kan arbejde. Det er jo en magnetventil, der skal åbne og lukke mod trykket.
Motorens mapning er derfor afhængig af karakteristikken på benzintrykregulatoren.
Motorens mapning er derfor afhængig af karakteristikken på benzintrykregulatoren.
1140 Hk er hjemme (2 biler 3 styreboxe) 
Heraf tegner det Blå Bæst sig for 600 and counting
PS: aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer
Heraf tegner det Blå Bæst sig for 600 and counting
PS: aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer
-
dykkerdahl
- Senior Medlem
- Indlæg: 369
- Tilmeldt: 14 nov 2006, 03:09
- Geografisk sted: Kbh
- Kontakt:
lqs skrev:jaså! gad vide hvorfor de fleste så kører 3bar (altså standard, hvor div. udstødningsværdier skal overholdes)?
mon det er for at få et dårligere sprøjtebillede?
værd at tænke over, efter min mening.
MVH søren
Men umiddelbart så skulle man da tro at et højre benz. tryk ville give en smule bedre forstøvning og køling, højre brandhastighed, hurtiger opbygning af tryk under tænding mm.
Har jeg helt misforstået det?
Nissan 200sx
-
lqs
- Mester Medlem
- Indlæg: 4407
- Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46
det er så sandt som det er skrevet.audi_claus skrev:Ved en turbo motor lægges ladetrykket typisk lineært oven i basisdysetrykket (benzintrykket) så det kommer op i nærheden af de 5 Bar. Det øger benzinmængden men f.eks dobbelt tryk giver ikke dobbelt benzinmængde - kun 1,4 svjh (kvadratisk forhold) I tomgang hvor der er vacum i IM bliver det lavere end basistrykket. Hvis trykket bliver for højt er der nogle dyser, der ikke kan arbejde. Det er jo en magnetventil, der skal åbne og lukke mod trykket.
Motorens mapning er derfor afhængig af karakteristikken på benzintrykregulatoren.
værd at tænke over er at motoren med 2bar overtryk, og 5bar benzintryk ved det ladetryk, stadig kun ser en trykforskel på 3bar hen over dysen...
MVH søren
-
dykkerdahl
- Senior Medlem
- Indlæg: 369
- Tilmeldt: 14 nov 2006, 03:09
- Geografisk sted: Kbh
- Kontakt:
Min turbo motor køre med et standart tryk på 2.5 bar. det gør at jeg nu har 90% åbning på mine 550 dysser.
Producenten siger at de dysser giver ca 500cc ved 2.5 bar.
Nogle der kender en turbo motor der standart køre med ca. 3.5bar i dyssetryk da jeg så vil kunne komme op over 600cc.
Jeg kunne også købe en justerbar, men hvis jeg kan få en standart regulator i en god kvalitet så er det vel også fint....
Med hensyn til hvor meget systemmet kan flowe af bensin uden at trykket falder, er det så ikke bare at måle op hvor meget der kommer retur i tanken.
For det vil jo være overskudet af bensin når der er fuldt dyssetryk...
Producenten siger at de dysser giver ca 500cc ved 2.5 bar.
Nogle der kender en turbo motor der standart køre med ca. 3.5bar i dyssetryk da jeg så vil kunne komme op over 600cc.
Jeg kunne også købe en justerbar, men hvis jeg kan få en standart regulator i en god kvalitet så er det vel også fint....
Med hensyn til hvor meget systemmet kan flowe af bensin uden at trykket falder, er det så ikke bare at måle op hvor meget der kommer retur i tanken.
For det vil jo være overskudet af bensin når der er fuldt dyssetryk...
Nissan 200sx
-
audi_claus
- Senior Medlem
- Indlæg: 349
- Tilmeldt: 19 feb 2007, 10:13
- Geografisk sted: Ebeltoft
- Kontakt:
Det lyder lidt farligt, når du er oppe på 90% åbningstid for dine dyser.
Hvis du vil spare at købe en regulerbar benzintrykregulator incl. måleur til ca 600 kr - kan du trykke din eksisterende regulator let sammen i en skruestik. Med en passende top for ikke at beskadige studsen, kan det lade sig gøre og du kan checke med en trykluftkompressor imens, hvad der sker. Du ændrer derved sædet for den fjeder, der sidder inden i regulatoren og strammer den.
At måle returflow til tanken er vel ikke helt nemt, idet det jo skal ske ved fuld pedal, så den "frivillige" du stopper om i bagagerummet skal nok have en del at drikke efter turen
Jeg synes, du skal ofre et større nummer i dyser - for du kommer jo også tættere på det punkt, hvor en dyse ikke åbner mod benzintrykket.
Jeg forstår ikke helt Sørens kommentar - det er mod benzintrykket, dysen skal åbne - og det kan godt være i indsugningstakten for pågældende cylinder hvor (luft) trykket må formodes at være lavere end det generelle ladetryk målt i indsugningsmanifolden. Det er iøvrigt Bo (Westspeed) der på et tidspunkt fortalte mig, at visse dyser ikke kunne åbne ved tryk over 7 Bar (må jo også afhænge af spændingsforhold og frekvens for dyserne)
Jeg har selv haft en mærkelig fejl på min daglig bil - måske blot forvirret af, at jeg havde ovenstående i tankerne - men ved lav batterispænding, så bilen ikke ville køre rundt på starteren, ville den efterfølgende med lader på ikke starte. Hvis jeg så løsnede fremløbet til benzinfiltret - placeret lige før dysebroen og tog trykket af systemet - startede den på den smule, der stod i filter og bro. Og samtidig kunne jeg altså se (fra kabinen under den åbne motorhjelm), at benzinpumpen virkede.
Samlede tingene igen og det virkede indtil næste gang batteriet var fladt.
Mystisk men sandt
Hvis du vil spare at købe en regulerbar benzintrykregulator incl. måleur til ca 600 kr - kan du trykke din eksisterende regulator let sammen i en skruestik. Med en passende top for ikke at beskadige studsen, kan det lade sig gøre og du kan checke med en trykluftkompressor imens, hvad der sker. Du ændrer derved sædet for den fjeder, der sidder inden i regulatoren og strammer den.
At måle returflow til tanken er vel ikke helt nemt, idet det jo skal ske ved fuld pedal, så den "frivillige" du stopper om i bagagerummet skal nok have en del at drikke efter turen
Jeg synes, du skal ofre et større nummer i dyser - for du kommer jo også tættere på det punkt, hvor en dyse ikke åbner mod benzintrykket.
Jeg forstår ikke helt Sørens kommentar - det er mod benzintrykket, dysen skal åbne - og det kan godt være i indsugningstakten for pågældende cylinder hvor (luft) trykket må formodes at være lavere end det generelle ladetryk målt i indsugningsmanifolden. Det er iøvrigt Bo (Westspeed) der på et tidspunkt fortalte mig, at visse dyser ikke kunne åbne ved tryk over 7 Bar (må jo også afhænge af spændingsforhold og frekvens for dyserne)
Jeg har selv haft en mærkelig fejl på min daglig bil - måske blot forvirret af, at jeg havde ovenstående i tankerne - men ved lav batterispænding, så bilen ikke ville køre rundt på starteren, ville den efterfølgende med lader på ikke starte. Hvis jeg så løsnede fremløbet til benzinfiltret - placeret lige før dysebroen og tog trykket af systemet - startede den på den smule, der stod i filter og bro. Og samtidig kunne jeg altså se (fra kabinen under den åbne motorhjelm), at benzinpumpen virkede.
Samlede tingene igen og det virkede indtil næste gang batteriet var fladt.
Mystisk men sandt
1140 Hk er hjemme (2 biler 3 styreboxe) 
Heraf tegner det Blå Bæst sig for 600 and counting
PS: aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer
Heraf tegner det Blå Bæst sig for 600 and counting
PS: aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer
-
lqs
- Mester Medlem
- Indlæg: 4407
- Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46
1.8t 20v kører 4bar som jeg husker det.dykkerdahl skrev:Min turbo motor køre med et standart tryk på 2.5 bar. det gør at jeg nu har 90% åbning på mine 550 dysser.
Producenten siger at de dysser giver ca 500cc ved 2.5 bar.
Nogle der kender en turbo motor der standart køre med ca. 3.5bar i dyssetryk da jeg så vil kunne komme op over 600cc.
Jeg kunne også købe en justerbar, men hvis jeg kan få en standart regulator i en god kvalitet så er det vel også fint....
Med hensyn til hvor meget systemmet kan flowe af bensin uden at trykket falder, er det så ikke bare at måle op hvor meget der kommer retur i tanken.
For det vil jo være overskudet af bensin når der er fuldt dyssetryk...
MVH søren
-
m power
- Mester Medlem
- Indlæg: 1248
- Tilmeldt: 22 mar 2009, 12:49
1.8t 20v kører 4bar som jeg husker det.lqs skrev:dykkerdahl skrev:Min turbo motor køre med et standart tryk på 2.5 bar. det gør at jeg nu har 90% åbning på mine 550 dysser.
Producenten siger at de dysser giver ca 500cc ved 2.5 bar.
Nogle der kender en turbo motor der standart køre med ca. 3.5bar i dyssetryk da jeg så vil kunne komme op over 600cc.
Jeg kunne også købe en justerbar, men hvis jeg kan få en standart regulator i en god kvalitet så er det vel også fint....
Med hensyn til hvor meget systemmet kan flowe af bensin uden at trykket falder, er det så ikke bare at måle op hvor meget der kommer retur i tanken.
For det vil jo være overskudet af bensin når der er fuldt dyssetryk...
MVH søren[/quot
hmm den kører med 3bar en vr6 kører med 4bar