Tips og tricks til udstødningssnedkeri
Redaktør: Moderatorer
-
Runesm
- Mester Medlem
- Indlæg: 1664
- Tilmeldt: 25 jun 2006, 20:06
Tips og tricks til udstødningssnedkeri
Jeg har efterhånden lavet en del udstødninger, men synes altid bøj og vinkler giver mig hovedbrud. Hvordan gør i for at lave det rigtige bøj i første forsøg, og med den rigtige tilskæringsvinkel?
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
Re: Tips og tricks til udstødningssnedkeri
Runesm skrev:Jeg har efterhånden lavet en del udstødninger, men synes altid bøj og vinkler giver mig hovedbrud. Hvordan gør i for at lave det rigtige bøj i første forsøg, og med den rigtige tilskæringsvinkel?
Båndsav, og digital vaterpas, helst med mere end 1 akse. En iphone kan bruges i en snæver vending vil jeg tro....
Derfra skal man bare have lært at bruge det, incl de små tricks der er.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
-
JDJ
- Medlem
- Indlæg: 234
- Tilmeldt: 10 mar 2006, 10:26
- Geografisk sted: Brædstrup
- Kontakt:
Og hvis ikke har en fin båndsav til at skære vinkler med, så plejer jeg at bruge et spændebånd til at tegne med en tusch efter, så kan man sagtens skære pænt med vinkelsliberen.
Jeg plejer at lave det forreste stykke først, når det er på plads sætter jeg bagpotten på så det sidder som jeg vil have når jeg er færdig.
Min erfaring er at det bliver bedst på den måde, og at det er vigtigt at lave nogle ordentlige ophæng til bagpotten så den kan hænge der hvor man vil have den, uden at skulle holdes af resten af udstødningen.
Ellers så er det måle, mærke op, hæfte, prøve montere et utal gange så man er sikker på at det bare sidder 100% inden man begynder at brænde det hele sammen med svejseren
Jeg plejer at lave det forreste stykke først, når det er på plads sætter jeg bagpotten på så det sidder som jeg vil have når jeg er færdig.
Min erfaring er at det bliver bedst på den måde, og at det er vigtigt at lave nogle ordentlige ophæng til bagpotten så den kan hænge der hvor man vil have den, uden at skulle holdes af resten af udstødningen.
Ellers så er det måle, mærke op, hæfte, prøve montere et utal gange så man er sikker på at det bare sidder 100% inden man begynder at brænde det hele sammen med svejseren
-
Runesm
- Mester Medlem
- Indlæg: 1664
- Tilmeldt: 25 jun 2006, 20:06
Javel ja. Jeg har lavet 2stk 3" udstødninger på saaber, en 3" på en hi-ace, en 2,5" på en vr6 og en 2" på en polo efterhånden, så det er vel bare et spørgsmål om mere øvelse så
Jeg har faktisk lige fået min metalklinge til båndsaven idag, den har jeg ønsket længe!
Jeg har faktisk lige fået min metalklinge til båndsaven idag, den har jeg ønsket længe!
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo
-
JDJ
- Medlem
- Indlæg: 234
- Tilmeldt: 10 mar 2006, 10:26
- Geografisk sted: Brædstrup
- Kontakt:
Jeg har ihvertfald lært at det er et spørgsmål om god tid og masser af tålmodighed. Jeg kan ihvertfald blive noget gas blå i ansigtet når man sætter det hele på for 3-4 gang og det stadigt ikke sidder 100% som man gerne vil have.
Kan så fortælle at det ikke er nemmere på en bmw med 2x2,25" rør der skal følges pænt ad hele vejen ud.
Kan så fortælle at det ikke er nemmere på en bmw med 2x2,25" rør der skal følges pænt ad hele vejen ud.
-
Mads B (dk)
- Mester Medlem
- Indlæg: 1402
- Tilmeldt: 02 okt 2003, 10:19
- Geografisk sted: Fredericia
- Kontakt:
- Wankel
- Mester Medlem
- Indlæg: 1425
- Tilmeldt: 27 mar 2005, 23:33
- Geografisk sted: Fårup i den umiddelbare nærhed af Hobro
- Kontakt:
-
-Pedersen-
- Senior Medlem
- Indlæg: 470
- Tilmeldt: 15 apr 2008, 16:59
- Geografisk sted: I æ corolla.
- Kontakt:
syncroGT skrev:Wankel skrev:Hvad er der nu galt i at lave et V med vinkelsliberen og bukke over knæet
Hvorfor skære et v..? er det ikke bare og bukke det over knæet?
Husk at få en kammerat til at varme det op med gas og ilt, mens der bukkes over knæet
Men "back to topic".
JDJ's metoder kender jeg selv rigtig godt fra værkstedet..
Det med vinklerne, kan være lidt trickey.
Men med 45 og 90 grader, kommer man altså langt
Og skære man lidt forkert i en bøjning, kan det stykke helt sikkert blive brugbart, et andet sted på udstødningen.
Og det med det digitale vatterpas, lyder da helt klart som en god ide. Er de til at få fat i for penge ?
mvh
