Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 18 jul 2025, 15:49

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
Senior Medlem

Geografisk sted: I æ corolla.
Ja jobbet røg efter 7 års tro tjeneste.
Og er nu løbet tør for projekter derhjemme, som jeg har hygget mig med sideløbende med jobsøgningen.
Sagen er lidt den at jeg købte hus for 2 år siden, som jeg sidder alene i.
Jeg kan godt sidde i det, da jeg var realistisk mhs til lån dengang jeg købte huset.
Men som så mange andre fik jeg aldrig den uddanelse jeg burde at have taget for en 10 - 12 år siden.
Så jeg er ufaglært enlig husejer på 27.

Se jeg kunne nok sagtens finde endnu et ufaglært job.
Men jeg er fast besluttet på at få mig en uddalelse enten som noget elektrikker, med speciale i PLC eller ligende, eller noget autoelektro .
Men nu har jeg været rundt i området jeg bor, og har ikke rigtig kunne finde en læreplads.
Jeg har forhørt mig på fagforeningen til om jeg kunne få et grundforløb på en tekniskskole men de kan ikke rigtig hjælpe mig med andet en 6 ugers selvvalgt kursus :( Og et grundforløb tager 20 uger minimum.
Jeg har så hørt af andre veje at hvis man går ledig længe nok, vil man få sådanne grundforløb tilbudt.
Men efter nyheden i dag om at dagpenge skal skæres ned til 2 år, kan jeg jo ikke bare gå og vente på at tilbuddet kommer til mig.
Jeg har så forsøgt jobcenteret, men de har rigeligt at se til, og de henviser mig til en privat aktør, som jeg først skal til møde hos om flere måndere :(

Jeg vil gerne have en uddanelse da, jeg nødig vil stå arbejdsløs igen om 7 år uden uddanelse.
Så kan man ikke gøre noget for at speede denne process lidt op ?

Mvh
Pedersen

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Randers
Trist nyhed, men jeg synes det er godt at du har mod på at gå i gang med en uddannelse.

Jeg er selv udlært elektriker, og nu igang med at læse videre til maskinmester, netop for at forsøge at have så mange strenge at spille på som muligt.

Hvor fra i landet kommer du?

Det kunne jo være at der var nogle herinde som havde et forslag med et sted som du kunne prøve.

Ved du noget om hvad lønnen er som voksenlærling?

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sweden
Lønnen som voksen lærning er mindste lønnen så vidt jeg husker. Dvs, faktisk OK.

Et råd ville være at søge vidt og bredt som deltids mand (Netto, fakta, statolie osv.), og så komme igang med det grundforløb + evt. SU. Så har du det, og kan så arbejde videre derfra. Og det er lidt lettere at finde læreplads hvis man er kommet ud af grundforløbet med et godt ry.

Når først man er i voksen lære så kan man jo blive ved med at spæde til lønnen ved en evt. deltids stilling et sted.

Men grundforløb på dagpenge? Glem det, det koster dem penge...

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."

Titel:
Senior Medlem

klyfax skrev:
Lønnen som voksen lærning er mindste lønnen så vidt jeg husker. Dvs, faktisk OK.

Et råd ville være at søge vidt og bredt som deltids mand (Netto, fakta, statolie osv.), og så komme igang med det grundforløb + evt. SU. Så har du det, og kan så arbejde videre derfra. Og det er lidt lettere at finde læreplads hvis man er kommet ud af grundforløbet med et godt ry.

Når først man er i voksen lære så kan man jo blive ved med at spæde til lønnen ved en evt. deltids stilling et sted.

Men grundforløb på dagpenge? Glem det, det koster dem penge...

Men skal dog lige være obs på at man ikke automatisk bliver voksen lærling, der skal søges om det og når budgettet er brugt - ikke mere tilskud fra kommunen. Men mester kan selvfølgelig vælge selv at supplere lønnen op.

Har en kami som lige er startet i lærer som smed og her betaler mester hele lønnen.

Jeg tror desværre du skal skaffe en læreplads først, og så må du rundt kommunen og se om de vil give dig grundforløbet med et stykke papir på at du kommer i job hvis du får grundforløbet ??

Men tag de kurser du kan få. det skader da ikke....

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: I æ corolla.
jeg bor 20 km syd for Herning. En venlig sjæl må endelig gerne sige til :)
Udminbart har jeg svært ved at se det hænge sammen på SU (pga. huset) men self ville et deltids job suppere lidt op. Jeg er dog ikke helt sikker på det er nok ?
Alternetiv er jo at sælge det, men det kommer jeg til at tabe for meget på !
Samt jeg tivler lidt på at Corollaen tager 4 år mere, på trods af minimalt rust.

Voksenlærling har jeg et godt øje til, men som sagt de pladser hænger desværre ikke på træerne ..

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Jeg har desværre heller ingen job for tiden, men jeg har dog en elektriker uddannelse med en overbygning indenfor tele, data, antenne og alarm.
Jeg har også søgt en del på nettet om muligheder for videre uddannelse og kandt denne side http://www.ug.dk/ hvor jeg blandt andet fandt en liste over fag som er godkendt til voksenuddannelse med stats støtte...

Titel:
Medlem

Har selv stået i næsten samme problem uden job.
Da jobbene ikke hænger på træerne, så gik jeg til JKS om at blive vikar et eller andet sted.
Det er bedre at være vikar end ingen job, og måske kommer en fast stilling mens du er vikar.
Jeg er pt. været vikar i ca. 2 md. og udsigt til en fast stilling i firmaet asap.Hvis alt går vel.
Så afsted til JKS, Adecco eller anden vikar firma.
Held og lykke med søgning.

Titel:
Admin
Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Borup
john 406 turbo skrev:
Har selv stået i næsten samme problem uden job.
Da jobbene ikke hænger på træerne, så gik jeg til JKS om at blive vikar et eller andet sted.
Det er bedre at være vikar end ingen job, og måske kommer en fast stilling mens du er vikar.
Jeg er pt. været vikar i ca. 2 md. og udsigt til en fast stilling i firmaet asap.Hvis alt går vel.
Så afsted til JKS, Adecco eller anden vikar firma.
Held og lykke med søgning.

Ovenstående kan jeg også anbefale. Men jeg har også hørt at vikarfirmaerne er ret ramt af krisen også.

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: kbh
SU og deltid er noget skrammel - det var det dengang jeg læste og kostede mig $$$$ pga min fatsvage evne til at forstå SU regler...altså 75.ooo .- i efterslæb...

Bare lige du tjekker op på su reglerne...:D og held med det

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time