Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 18 jul 2025, 18:27

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 634 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Nær Roskilde
HenrikGM skrev:
Hvis du laver reglementet simpelt nok, så kan det.

Jo mere kompliceret det reglement bliver, desto færre læser det, og desto flere overtræder det. Jo flere overtrædelser, desto flere "dispensationer"(mere eller mindre frivilligt), og det fører direkte til degradering af reglementets troværdighed.

KISS.

Det er jo et standpunkt... nemlig at der er ét mål med reglementet som overstiger alle andre: nemlig at der må kun være regler for noget der i praksis kan kontrolleres, og som er til at forstå.

I den virkelige verden... og, ja undskyld sarkasmen, men jeg synes det er noget ophøjet-jeg-sidder-på-min-piedestal-og-har-alle-svarene-pjat at der slås SÅ meget på KISS uden skyldig skelen til andre mål.
Jeg er fuldt tilhænger af at holde tingene simple - men nogle gange er der ANDRE mål at opfylde som har højere prioritet, og så bliver det mere fortolknings-agtigt, og knap så simpelt, og, og, og....

Hvis målet er at holde simple regler, så er det ophøjede mål: ingen regler... det giver heller ikke det resultat som (jeg går ud fra) folk efterstræber.

Billede
Golf GTi 16V til rally

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Holstebro
Kunne dette med dæk ikke gøre meget lettere at styre ved i stedet for at arbejde i trædeflader, så bare at bruge det breddemål det står indstøbt på siden af dækket? Det ville da var super simpelt at styre og kontrollere. Med hensyn til "grænse" dækkene, ala drag radialer osv. kunne der så laves en positiv/negativ liste. Det er vist overskueligt hvad der findes på det marked. Listen kunne opdateres ved at folk der ønsker at kører på specialdæk der endnu ikke stå nævnt på listen sender en forespørgsel på hot or not på forhånd.

Tror da ovennævnte vil være betydeligt mere KISS i praksis, end de nuværende simple regler. :)

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Veksø Sjælland
@ westmus

jeg tror ikke at du har prøvet at køre på den type dæk du der omtaler. dækene er med sider af lærred og dæktrykket samt køretøjets vægt gør at breden af den reelle trædeflade er variabel. OG iøvrigt er det jo sådan at den brede der er støbt ind i dækket ofte er et falsum, da der en klasse i usa. hvor deltagerne max må køre på 10,5 tommer dæk. i denne klasse går man angiveligt efter det der står på dækket. så der laves dæk der ER bredere end 10,5 tommer, men med 10,5" stempel. nogle dækfabrikanter skriver endda 10,5 w (w=wide).

Så for at alle er lige (eller ingen bliver snydt), så måles den brede der rører underlaget, så det er det rigtige dæktryk, som føreren rent faktisk ønsker af fremføre køretøjet på, der afgør breden.

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Holstebro
Yugo Turbo skrev:
@ westmus

jeg tror ikke at du har prøvet at køre på den type dæk du der omtaler.

Tja, af egen erfaring ved jag da at et sæt BF drag radialer køre overrraskende godt ude på gaden, bare det ikke regner alt for meget! :D

Om trædefladen er det ene eller andet i forhold til dækbredden skrevet på dæksiden er vel egenligt underordnet, for det er jo ens for alle at bruge det dæk der bider bedst, inden for de afstukne regler.
Om ikke andet synes jeg det lyder rimeligt useriøst/amatøragtigt at ville tjekke trædeflade med en tommestok "on lokation". Det bliver en totalt elastik måling, bla fordi den som du selv skriver afgøres af bl.a dæktryk.

Om dækkene er alm. gadedæk eller en camoufleret type slicks, plejer det ikke at kræve mange sekunders kik at afgøre. F.eks mine gamle BF'er nulre fuldstændigt som rigtige slicks.

Mit forslag var bare et forsøg på at finde nogle simple regler som enhver med 100% sikkerhed selv kan kontrollere hjemme i garagen, stedet for at køre med regler hvor 2 forskellige kontrollanter ikke nødvendigtvis kommer til samme resultat. I mange andre typer motorsport klare man det ved at have en positivliste over dækfabrikater/størrelser der må bruges. Alt andet er simpelthen forbudt. Igen regler som kan styres 100% sikkert og 100% ens ligegyldigt hvor der køres og hvem der skal kontrollerer. :)

Titel:
Moderator

Mht dækbredde:

Måling er en gummiparagraf, der kun kan håndteres ved en nøje beskrevet målemetode. I praksis vil der komme en bunke der ligger lige i grænselandet, vupti, så er der diskussion om den er indenfor eller ej.

Fri dækbredde kan eliminere diskussionen, og tilbyde folk lidt friktion, især set i lyset af at det ofte ser spekakulært ud i 10,5" klassen. Begrænsingen til 10,5" kan være direkte farlig.

Teksten på dækket kan fint bruges, vil være ufatteligt nemt at kontrollere og håndhæve. Ingen tvivl om at deltagerne vil søge den bredeste variant, feks 10,5wide. Og der kommer nok en ultrawide bagefter.

Find selv på flere muligheder.

Så spørgsmålet er hvad man vil med reglerne, samt hvem og hvordan de skal overholdes. Regelskrivning hvor man implicit godt ved en del af reglerne ikke skal overholdes er IMO noget makværk. Så har jeg mere respekt for åbenlyse gummiparagraffer som feks: "arrangøren bestemmer".

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Nær Roskilde
Westmus skrev:
Om ikke andet synes jeg det lyder rimeligt useriøst/amatøragtigt at ville tjekke trædeflade med en tommestok "on lokation". Det bliver en totalt elastik måling, bla fordi den som du selv skriver afgøres af bl.a dæktryk.

Jeg er enig i meget af det du skriver - men her er jeg sgu'tte enig. Men det kræver at det gøres "rigtigt".
Tingen omkring dæktryk er da underordnet - der kan f.eks. blot tjekkes i køen til startstregen - så er den potte ude.... svært at justere midt i det hele uden at nogen opdager hvad der er gang i :-).

Det gør man f.eks. en del i klubrally. Her kontrolleres mønsterdybde relativt ofte f.eks. lige udenfor en prøve, eller lige inden parc ferme ved løbets afslutning.
Så er man "midt i det", og det er svært at fuske med (omend jeg da har oplevet konkurrenter der opdagede nedslidte bagdæk efter sidste prøve, og så skiftede inden de kørte til mål - her var der så dækkontrol, så de var pænt glade - men det er jo fair nok :-)).

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Fysisk: Ølstykke /Mentalt: langt væk
Som før nævnt, så vil der blive udarbejdet en positivliste og de dæk der kostede de to kørere en diskvalifikation i finalen vil ikke blive tilladt som det er nu, da de var over en tomme for brede - når vi siger 10,5, så mener vi 10,5. Den eneste måde reglen/formuleringen kan blive ændret på er ved en afstemning iblandt NSAD medlemmer (10 som 100), der er jo også er kørere der mener at reglen, "målt" er den rigtige...

Egentlig er det jo bare at lave en slags officiel målefætter på et fast mål - nem at bruge og meget svær at tolke på...

Billede

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Horsens
jeg syntes det er imponerede at de fleste af dem der har "nej hatten på"
er personer der ikke har været underlagt reglementet,
altså personer som hverken er kørere eller byggere

jeg kan ved gud ikke forstå hvorfor disse personer finder det nødvendigt at deltage i debatten, endsige kritisere noget, som ikke har den mindste indflydelse på dem selv, eller deres bil projekter :roll:

Titel:
Moderator

Captain Slow skrev:
jeg syntes det er imponerede at de fleste af dem der har "nej hatten på"
er personer der ikke har været underlagt reglementet,
altså personer som hverken er kørere eller byggere

jeg kan ved gud ikke forstå hvorfor disse personer finder det nødvendigt at deltage i debatten, endsige kritisere noget, som ikke har den mindste indflydelse på dem selv, eller deres bil projekter :roll:

Nu har du så nævnt kørere, og byggere. Men er det de eneste der har interesse i et reglement der kan, skal og vil overholdes?

Jeg vil jo påstå at arrangøren har(eller burde have) en del interesse i dette reglement(hvis de vil køre efter det).

Hvem er det egentligt der har "nej hatten på", som deltager i debatten,og hvor dette reglement ingen indflydelse har på?

Der er iøvrigt ret mange guldkorn i denne debat fra alle sider, men man kan vælge at se al debat som ikke-konstruktivt. Det er også muligt at se debatten som et middel til at få et bedre reglement på sigt. Man vælger det selv.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Veksø Sjælland
Westmus skrev:
Tja, af egen erfaring ved jag da at et sæt BF drag radialer køre overrraskende godt ude på gaden, bare det ikke regner alt for meget! :D

Om trædefladen er det ene eller andet i forhold til dækbredden skrevet på dæksiden er vel egenligt underordnet, for det er jo ens for alle at bruge det dæk der bider bedst, inden for de afstukne regler.

Om dækkene er alm. gadedæk eller en camoufleret type slicks, plejer det ikke at kræve mange sekunders kik at afgøre. F.eks mine gamle BF'er nulre fuldstændigt som rigtige slicks.

Mit forslag var bare et forsøg på at finde nogle simple regler som enhver med 100% sikkerhed selv kan kontrollere hjemme i garagen, stedet for at køre med regler hvor 2 forskellige kontrollanter ikke nødvendigtvis kommer til samme resultat. I mange andre typer motorsport klare man det ved at have en positivliste over dækfabrikater/størrelser der må bruges. Alt andet er simpelthen forbudt. Igen regler som kan styres 100% sikkert og 100% ens ligegyldigt hvor der køres og hvem der skal kontrollerer. :)

Hvorfor er det svært at måle hjemme i garagen? dækket må være 10,5 tomme bredt. 10,5 x 2,54 = 26,67 cm bredt. burde du ikke selv kunne måle dette hjemme?

Du kan jo sænke dæktrykket til dit ønskede tryk på banen og tilse om det passer med breden. det har jeg nu svært ved at se skulle være så svært. Og det at kontrollere om dæk passer overens kan da aldrig være useriøst/amatøragtigt.

Men dit problem er måske at hvis vi måler så opdager vi at du kører på for brede dæk, så derfor er det useriøst at vi ikke stoler på dækfabrikantens opgivelse :wink:
Du er vel med på at det er til gavn for de der ønsker at overholde reglerne at man kontrollerer, således at de ikke føler sig snydt over at overholde reglerne og der så ikke er en konsekvens for de som snyder. Jeg har nu ret svært ved at se hvorfor dette skulle være et problem hvis man nu engang har rent mel i posen.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 634 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64  Næste

Alle tider er UTC + 1 time