For varm olietemperatur - føler placering?

Generel teknik

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
møffe
Mester Medlem
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Geografisk sted: i midten af midtjylland

#11 Indlæg af møffe »

lidt mere OT.

sådan en lille motor kan velfå luft nok gennem et The brev!
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS
Kallesoe
Nyt Medlem
Indlæg: 34
Tilmeldt: 08 nov 2007, 18:04

#12 Indlæg af Kallesoe »

Mere OT ?

Men studsede lige over en vandkølet olie køler? Lyder smart, har bare ikke set det før ? Tror jeg - hvordan er den i "kredsløb" altså hvor den køler vandet hen af ? eller er det bare den store "hoved" vandkøler der tager arbejdet der?
Brugeravatar
tonnilerche
Senior Medlem
Indlæg: 474
Tilmeldt: 15 aug 2006, 10:10

#13 Indlæg af tonnilerche »

Westmus skrev:
tonnilerche skrev: eller om det var blokkens varme der blev overført til føleren, ELLER om det rigtig nok var olien der blev varm...

Tror du skal regne med der generelt er pænt varmt inde i en motor. I følge Wiki er stempels top f.eks typisk 300 grader varmt og olien plasker jo bl.a op på dets underside. Det er vist heller ikke uhørt at man kan måle temperaturer oppe under ventildækslet på 150-200 grader når der er fuld skrue på. Hvilket så også er et sted hvor olien er eneste kølervæske.


Ja okay - det er selvfølgelig rigtig nok. Men spørgsmålet er så bare hvor længe olien kan tåle at ligge på 130 grader - om vi snakker samlede timer - samtidig med olie-slid osv...
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S
Brugeravatar
tonnilerche
Senior Medlem
Indlæg: 474
Tilmeldt: 15 aug 2006, 10:10

#14 Indlæg af tonnilerche »

luske skrev:og lige totalt OT

hvordan kører den med det totalt rusttilstoppede simotafilter (eller hvad det nu er) ??

MVH Luske



Den kører bedre med det end standard-systemet der trækker luft fra forskærmen :)


Og så vræler den også ganske underholdende over 4000rpm...

Standard er sådan et tykt kaffefilter på 25cm x 15cm x 3cm :o)


Lyden får den helt sikkert til at køre herre meget stærkere !!!!!11one
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S
Brugeravatar
tonnilerche
Senior Medlem
Indlæg: 474
Tilmeldt: 15 aug 2006, 10:10

#15 Indlæg af tonnilerche »

Kallesoe skrev:Mere OT ?

Men studsede lige over en vandkølet olie køler? Lyder smart, har bare ikke set det før ? Tror jeg - hvordan er den i "kredsløb" altså hvor den køler vandet hen af ? eller er det bare den store "hoved" vandkøler der tager arbejdet der?




G112-Charade'erne med 4WD har faktisk et vand-til-olie system originalt - der sidder et lille udtag i bunden af køleren som køler olien ved oliefilteret, via en krans/bøf...

Men de er sjældne de 4WD-daihatsu'er - tror der er 3-4 stykker i DK...

Men det ville være ideelt, for så skulle man bare skaffe en ny køler til bilen med udtaget - denne koster 1500kr..
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S
Westmus
Mester Medlem
Indlæg: 671
Tilmeldt: 11 jul 2006, 23:41
Geografisk sted: Holstebro

#16 Indlæg af Westmus »

tonnilerche skrev: Men spørgsmålet er så bare hvor længe olien kan tåle at ligge på 130 grader - om vi snakker samlede timer - samtidig med olie-slid osv...

Se selv som Møffe skriver, jo mere du ved jo flere bekymringer. Uden instrument havde du sikkert bare kørt lykkelig omkring i mange år endnu! :D
Brugeravatar
luske
Mester Medlem
Indlæg: 1099
Tilmeldt: 30 apr 2005, 19:31

#17 Indlæg af luske »

møffe skrev:lidt mere OT.

sådan en lille motor kan velfå luft nok gennem et The brev!


tror der er mere flow i et thebrev end i hans filter :tooth:

tonnilerche skrev:
luske skrev:og lige totalt OT

hvordan kører den med det totalt rusttilstoppede simotafilter (eller hvad det nu er) ??







Den kører bedre med det end standard-systemet der trækker luft fra forskærmen :)


Og så vræler den også ganske underholdende over 4000rpm...

Standard er sådan et tykt kaffefilter på 25cm x 15cm x 3cm :o)


Lyden får den helt sikkert til at køre herre meget stærkere !!!!!11one


det lyder sgu lidt utroligt , har set simotafiltre der var mindre angrebne af rust og de kunne vel flowe det samme som en lukket branddør :lol:

MVH Luske
Senest rettet af luske 25 jul 2010, 13:38, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
tonnilerche
Senior Medlem
Indlæg: 474
Tilmeldt: 15 aug 2006, 10:10

#18 Indlæg af tonnilerche »

luske skrev:
møffe skrev:lidt mere OT.

sådan en lille motor kan velfå luft nok gennem et The brev!


tror der er mere flow i et thebrev end i hans filter :tooth:

MVH Luske


Haha :D - det tvivler jeg nu på :P
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S
Brugeravatar
luske
Mester Medlem
Indlæg: 1099
Tilmeldt: 30 apr 2005, 19:31

#19 Indlæg af luske »

hehe , du var hurtigere end mit EDIT :tooth:
møffe
Mester Medlem
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Geografisk sted: i midten af midtjylland

#20 Indlæg af møffe »

Kallesoe skrev:Mere OT ?

Men studsede lige over en vandkølet olie køler? Lyder smart, har bare ikke set det før ? Tror jeg - hvordan er den i "kredsløb" altså hvor den køler vandet hen af ? eller er det bare den store "hoved" vandkøler der tager arbejdet der?


ja de cirkulere ind omkring det orginale kølesystem. det giver en mere ens varmefordeling i hele motoren.

jeg har så for at opgradere yderligere en oliekøler på fra en 350 mercedes. sammen med en sandwitchplade med termostat. :tooth:

tror faktisk at slangerne var de dyreste i den omgang.
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS
Besvar