ligeskårne gearhjul uden synkro

Generel teknik

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
møffe
Mester Medlem
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Geografisk sted: i midten af midtjylland

#31 Indlæg af møffe »

peter holst skrev:vil gerne ha nogle forskellige indstillinger.
et til normal brug. en til hurtig kørsel på offentlig vej samt en til trackday


så er du ude i en boost controler. alt efter hvor meget forskel der skal være på de forskellige programmer.
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS
Brugeravatar
fordtosserne
Medlem
Indlæg: 187
Tilmeldt: 27 okt 2005, 17:40

#32 Indlæg af fordtosserne »

peter holst skrev:vil gerne ha nogle forskellige indstillinger.
et til normal brug. en til hurtig kørsel på offentlig vej samt en til trackday


Emerald K3 ECU kan kører med 3 forskellige maps. som du kan skifte imellem fra en knap

taget fra http://www.emeraldm3d.com/em_k3.html

The new K3 ECU is the most significant step forward for Emerald in over a decade of ECU design, development and manufacture. The new firmware and software packages take Emerald into a realm where it can stand comparison with systems costing up to three times as much. For example the K3 has a CAN bus (controller area network) and now links direct to the AIM dashboard. When you check out the new features that come as standard with the Emerald K3 ECU I think you will agree that you cannot find better value for money anywhere in the ECU market place. Considering the ability to upgrade our previous 32 bit M3Dk to the latest specification, it makes the decision to purchase an Emerald ECU a true performance investment: Emerald - here today and here tomorrow.

Dave Walker

Emerald M3D Ltd, Unit 6,
Norwich Road Industrial Estate,
Watton, Norfolk IP25 6DR.
Tel 01953 889110 Fax 01953 889004
Email: emeraldm3d@aol.com
www.emeraldM3D.com

K3 ECU: £580 plus VAT

TRIPLE MAP FACILITY

Using a simple, user configurable, voltage input you can now switch between three completely different maps held inside the ECU’s memory. This is not just a case of having different fuel or ignition maps. The Emerald K3 ECU holds the total map parameters in memory allowing you to conveniently switch between maps with different warm up values, rev limits, and boost control settings, etc, as well as fuel and ignition timing.
As an example you can set up one map for unleaded, another for high octane fuel and a third for the new E85 BioEthanol fuels. You can have different boost level settings on a turbo engine and switch between maps as you drive. You can even have different boost levels in different gears.
The ability to switch maps on the fly from the dashboard allows you to change fuel grades mid journey, lower the rev limit for a “guest” driver or run a slightly weaker mixture for motorway cruising - as opposed to a maximum attack track map where everything is set up for power and nothing else. Experience and imagination will undoubtedly find many other uses for this superb new triple map feature.
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#33 Indlæg af HenrikGM »

Hvorfor vil man feks på en turbobil have 3 forskellige maps, beregnet til 3 forskellige tryk? Giver det ikke sig selv, at man kan køre bilen ind til det høje tryk, og så skrue den ned??

Jeg er nok klar over at der er blærerøvsværdi i så mange features som muligt, og det kan have en vis berretigelse i sig selv, men findes der et godt argument for at gøre det?

Altså udover et tripple map der alene er brændstofbaseret, feks et skift mellem 92 og 99vpower og E85 (som i almindelig handel varierer så meget i sammensætning at AFR svinger +10% alene som følge af variationer i blandingsforholdet!)
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Yugo Turbo
Mester Medlem
Indlæg: 2515
Tilmeldt: 18 aug 2003, 09:05
Geografisk sted: Veksø Sjælland

#34 Indlæg af Yugo Turbo »

Helt enig, der er ingen god årsag til at ha 3 maps... hvorfor vil nogen tanke 95, hvis man kan få 99 og fuld skrue...
Brap brap brap...
Billede
Brugeravatar
Saab-Daniel
Mester Medlem
Indlæg: 1275
Tilmeldt: 06 jul 2003, 20:07
Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
Kontakt:

#35 Indlæg af Saab-Daniel »

Jeg ville kunne se en ide i det, i forhold til tilgængeligheden af f.eks E85 eller 99oktan... I kansas kan jeg kun få den amerikanske 91octan (Ron vs Mon) benzin, men jeg kan også handle E85, det er bare ikke alle steder der har det...
Men man er naturligvis ude i et blandings-misbrug således alligevel, og kan ikke fastsætte det helt nøjagtige brændstof i tanken, hvis man blander skidtet sammen...
Derudover er der vel bare lidt ladetryks-styring tilbage, og så er man fint kørende...
/Daniel.
6.0 LS2 GTO - bone stock 400hp
c900 Monte Carlo Yellow Convertible
www.fischer-saab.com
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#36 Indlæg af HenrikGM »

Saab-Daniel skrev:Jeg ville kunne se en ide i det, i forhold til tilgængeligheden af f.eks E85 eller 99oktan... I kansas kan jeg kun få den amerikanske 91octan (Ron vs Mon) benzin, men jeg kan også handle E85, det er bare ikke alle steder der har det...
Men man er naturligvis ude i et blandings-misbrug således alligevel, og kan ikke fastsætte det helt nøjagtige brændstof i tanken, hvis man blander skidtet sammen...
Derudover er der vel bare lidt ladetryks-styring tilbage, og så er man fint kørende...
/Daniel.


Nu vi snakker om E85 og blandingsforhold! E85 er målt til alt imellem E67 til E95 fra forskellige salgssteder, så vidt jeg kan se.
Selve "mærket" E85 dog kun fra E67 til E91, men det ændrer ikke ved det faktum at præcis info om hvad der er man får i tanken er ret svært tilgængeligt, og E85 er måske en af de mere slemme.

Måske derfor at biler udstyret til blandingsbensin er udstyret med en flexfuel sensor der måler ethanolindholdet "live", og ikke beror sig på fast mapning.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Brugeravatar
beyer
Senior Medlem
Indlæg: 339
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: sjælland
Kontakt:

Dogkit

#37 Indlæg af beyer »

Vi fra DOGBOX.DK kan levere dogkit på spec , og til en fornuftig pris.... og søger man kit der ikke er lavet før og kan ingen andre lave det så påtager vi os opgaven...... smid en mail , hvis vi skal kigge på det ....
www.dogbox.dk

" dette er ikke en reklame , men svar på første spørgsmål :) "
peter holst
Junior Medlem
Indlæg: 91
Tilmeldt: 24 jun 2006, 13:10

#38 Indlæg af peter holst »

som det nok er klart for alle har jeg ikke ret meget forstand på det her.. :(

jeg ville gerne ha 3 indstillinger for at kunne køre til syn og samtidig ha en indstilling så den kan køre bare lidt almindeligt.
hvad der kræves for at få det ønske opfyldt vil jeg meget gerne blive klogere på. :D
TB206HDI
Senior Medlem
Indlæg: 483
Tilmeldt: 19 sep 2009, 19:54

#39 Indlæg af TB206HDI »

HenrikGM skrev:Hvorfor vil man feks på en turbobil have 3 forskellige maps, beregnet til 3 forskellige tryk? Giver det ikke sig selv, at man kan køre bilen ind til det høje tryk, og så skrue den ned??

Jeg er nok klar over at der er blærerøvsværdi i så mange features som muligt, og det kan have en vis berretigelse i sig selv, men findes der et godt argument for at gøre det?

Altså udover et tripple map der alene er brændstofbaseret, feks et skift mellem 92 og 99vpower og E85 (som i almindelig handel varierer så meget i sammensætning at AFR svinger +10% alene som følge af variationer i blandingsforholdet!)


Jeg kører med dobbelt program i min HDI, et med begrænset moment og et med fuld moment. en 206'er er så svær at styre om vinteren hvis der er 430Nm ved 2200 rpm. ;)

+ mit ene program har launchcontrol.
Brugeravatar
luske
Mester Medlem
Indlæg: 1099
Tilmeldt: 30 apr 2005, 19:31

#40 Indlæg af luske »

TB206HDI skrev:
HenrikGM skrev:Hvorfor vil man feks på en turbobil have 3 forskellige maps, beregnet til 3 forskellige tryk? Giver det ikke sig selv, at man kan køre bilen ind til det høje tryk, og så skrue den ned??

Jeg er nok klar over at der er blærerøvsværdi i så mange features som muligt, og det kan have en vis berretigelse i sig selv, men findes der et godt argument for at gøre det?

Altså udover et tripple map der alene er brændstofbaseret, feks et skift mellem 92 og 99vpower og E85 (som i almindelig handel varierer så meget i sammensætning at AFR svinger +10% alene som følge af variationer i blandingsforholdet!)


Jeg kører med dobbelt program i min HDI, et med begrænset moment og et med fuld moment. en 206'er er så svær at styre om vinteren hvis der er 430Nm ved 2200 rpm. ;)

+ mit ene program har launchcontrol.


tør man spørge på hvilken styring ?? (lidt relevant for trådstarter måske :wink: )

MVH Luske
Besvar