SPØRG TIL TURBO - hvordan, hvorfor, hvornår...

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Brugeravatar
martin høj
Mester Medlem
Indlæg: 517
Tilmeldt: 05 aug 2008, 20:43
Geografisk sted: KBH

Re: Udskifte compressor hjul

#31 Indlæg af martin høj »

martin høj skrev:Er det muligt og udskifte compressor hjulet i turbo
uden og afbalancere turbo???

MVH:Martin


Ingen der ved det
Corolla Gti Turbo
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

Re: Udskifte compressor hjul

#32 Indlæg af K-FINN »

martin høj skrev:
martin høj skrev:Er det muligt og udskifte compressor hjulet i turbo
uden og afbalancere turbo???

MVH:Martin


Ingen der ved det


Det kan du godt, men det tager sikkert hurtig lejer...
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
Brugeravatar
martin høj
Mester Medlem
Indlæg: 517
Tilmeldt: 05 aug 2008, 20:43
Geografisk sted: KBH

#33 Indlæg af martin høj »

Takker.

Ideer til hvad daubjerg tager for og afbalancere sådan en fætter
hvis det skal være iorden.
Corolla Gti Turbo
Kneis
Indlæg: 4
Tilmeldt: 15 jul 2010, 21:32
Geografisk sted: Kastrup (Kbh), Danmark
Kontakt:

#34 Indlæg af Kneis »

Der er meget spændende læsning her, men jeg kunne virkelig godt tænke mig at få svaret på nogle af eksemplerne som der er givet i første indlæg;

Hvordan virker en turbo?
Hvad er T2, T25, T3, T4 for noget, er det faste størrelser på turbo?
Hvad er en turbo exducer / inducer og hvorfor byttes de rundt på kompressor/turbine??
Hvad er og betyder A/R egentlig??
Hvordan skal en turbo vende i forhold til olie ind/udtag
Hvad er antisurge eller reflow??
Hvordan styres ladetrykket??
Hvad er biturbo, twinturbo, twininlet, divided inlet??
Hvad er pulssystem?
Hvad er modtryk?
Hvad betyder "at gå ud over mappet"?
Hvordan læser jeg kompressormap, hvad kan det bruges til??
Hvordan læser jeg turbinemap??

På forhånd tak derude :)
2-stroke expert, 4-stroke badass rookie!
Brugeravatar
John Sahl
Admin
Admin
Indlæg: 2105
Tilmeldt: 15 sep 2003, 13:17
Geografisk sted: Borup
Kontakt:

#35 Indlæg af John Sahl »

Kneis skrev:Der er meget spændende læsning her, men jeg kunne virkelig godt tænke mig at få svaret på nogle af eksemplerne som der er givet i første indlæg;

Hvordan virker en turbo?
Hvad er T2, T25, T3, T4 for noget, er det faste størrelser på turbo?
Hvad er en turbo exducer / inducer og hvorfor byttes de rundt på kompressor/turbine??
Hvad er og betyder A/R egentlig??
Hvordan skal en turbo vende i forhold til olie ind/udtag
Hvad er antisurge eller reflow??
Hvordan styres ladetrykket??
Hvad er biturbo, twinturbo, twininlet, divided inlet??
Hvad er pulssystem?
Hvad er modtryk?
Hvad betyder "at gå ud over mappet"?
Hvordan læser jeg kompressormap, hvad kan det bruges til??
Hvordan læser jeg turbinemap??

På forhånd tak derude :)


Rigtigt mange af ovenstående kan du altså finde på www.powerpage.dk
Billede
John Sahl Hjælp til import = http://www.autohenter.dk
Billede Billede Billede Billede
Jack
Mester Medlem
Indlæg: 542
Tilmeldt: 11 mar 2004, 16:23
Geografisk sted: Midtfyn
Kontakt:

#36 Indlæg af Jack »

Har et lidt crazy spørsmål der bliver ved med og drille mig i dag. Lad mig give et eksempel: Min 2.0 benzin motor med en t28 turbo laver 300hk ved 1 bars tryk. Hvis jeg fx skifter den til en større turbo og køre 1 bars tryk vil jeg måske lave 350hk.
Hvordan kan man lave flere hk når man har samme tryk? Mener når trykrør og sådan er det samme, må det være samme mængde luft der "flower" igennem systemet.
Hjælp, der må være et eller andet dumt jeg blankt over ser.... :-)
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#37 Indlæg af HenrikGM »

Jack skrev:Har et lidt crazy spørsmål der bliver ved med og drille mig i dag. Lad mig give et eksempel: Min 2.0 benzin motor med en t28 turbo laver 300hk ved 1 bars tryk. Hvis jeg fx skifter den til en større turbo og køre 1 bars tryk vil jeg måske lave 350hk.
Hvordan kan man lave flere hk når man har samme tryk? Mener når trykrør og sådan er det samme, må det være samme mængde luft der "flower" igennem systemet.
Hjælp, der må være et eller andet dumt jeg blankt over ser.... :-)


Tænk sådan her:

Ladetryk er et udtryk for hvor LIDT luft din motor flower.

Høj ydelse er et produkt af et enormt antal detaljer.

Overengineering er ligeså galt som underengineering.

Skift ikke dele du ikke kan begrunde hvorfor(minimum for dig selv)

Find flaskehalsen. Det er der HKene sidder fast!
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
JPP
Admin
Admin
Indlæg: 2499
Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54

#38 Indlæg af JPP »

Et par ledetråde

1) Husk effekt (hk) er moment gange omdrejninger.

Dvs. en motor som kan lave mange flere omdrejninger, men med samme ladetryk (evt. samme moment) laver LANGT mere effekt. Den flower langt mere over tid. Effekt og herunder hk måles over tid.

Hvordan får du flere omdr.? Jo, modtrykket er her et nøgleord. Når balanceforholdet holdes 1:1 eller under 1:1 åbnes flowet op. Det kan du gøre med større turbine eller TS hvorefter du har mulighed for at parre med sjove knaster for omdr. Blot eksempel. Altså to motorer samme ladetryk med forskellig turbineside. Den ene voldsomt modtryk og når detonation eller prop ved 5000rpm, den anden stor turbo eller TS og sugeknaster 8500 rpm. STOR forskel i effekt, men samme ladetryk. OBS her groft stillet op for eksemplet skyld. Ingen flueknep, blot til eksemplet.

2) Tænding. To motorer med samme ladetryk laver forskellig moment (og heraf effekt) afhængig af tændingen. Hvis du vold-chipper standard turbo til 1 bar og har 3 bar i modtryk bøder du på tændingen for at kontrollere detonation. Det gør ham som holder balanceforholdet på plads ikke. Begge kører med samme ladetryk.

3) Du åbner op på flowet ved f.eks. at porte toppen eller skift heraf. Dit ladetryk falder...hvorfor...kig på HGM svar ovenfor...ladetryk = modstand i motor. Du vælger med den højere flowende top at lade med samme ladetryk. Bingo du har nu mere moment og effekt med samme ladetryk (mere luft/flow går igennem ved samme modstand/ladetryk).

4) Find selv på flere...
Brugeravatar
bjarne9800
Medlem
Indlæg: 170
Tilmeldt: 21 aug 2008, 09:06
Geografisk sted: Nordjylland
Kontakt:

#39 Indlæg af bjarne9800 »

Hey

Er der en tommelfinger-regel om hvordan turbo opfører sig hvis man skifter mellem en diesel og en benzin motor?

Hvis man f.eks. har en turbo fra en 3-liters ducato med 159hk og 400nm, hvor stor en benzin motor skal der i så fald til at drive den? og hvad kan man regne med af effekt?

Eller bør man slet ikke bruge en diesel turbo til en benziner?
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#40 Indlæg af lqs »

den vil nok lave tryk langt nede fra på alt mellem 1 og 2l benzinmotorer. max effekt sikkert mellem 200 og 300hk. hvad hedder laderen?
de fleste og faktisk alle store ladere starter deres karriere på en dieselmotor.
MVH søren
Besvar