Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 30 jun 2025, 16:20

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 30 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
 Titel: 2-takt turbo
Indlæg: 28 okt 2002, 18:48 
Hvis nogle kunne give et link til en hjemmeside som forklare om turbo på 2-takterer ville jeg være meget taknemmelig. Det største er problem er vel at holde blandingen i forbrændingskammeret og undgå det fiser ud af udstødningsporten. Burde dette ikke kunne overkommes med en korrekt afstemt potte som giver det korrekte modtryk??

Kan man få karburatorer der er lavet til trykladning? Jeg kan forstille mig en standard karb med svømmehus ville blive forvirret hvis den blev sat under tryk fra indsugningen?? Kan man "udligne" ved at sætte svømmehuset under tryk?


mvh
Simon


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
  
 
Indlæg: 28 okt 2002, 19:30 
Hej Simon.
Der findes en guru i Sverige der hedder Lennart Zander. De kender ham hos GIK. Mere ved jeg ikke, men nu har du da et sted at starte.
Mvh. Per Mai


Top
  
 
Indlæg: 28 okt 2002, 19:33 
...glemte lige den her:
http://web.margie-bookshop.se/bil/sv.asp


Top
  
 
Indlæg: 28 okt 2002, 23:19 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 476
Geografisk sted: Brøndby Strand
Er det er stempelstyret eller drejeventil eller ? Hvad taler vi om en 50cc knallert eller en 3,5L påhængsmotor.....måske en 2,5cc fjernstyret motor :-P

mvh Lasse

_________________
mvh Lasse
BMW E36 + Toyota Supra MKIII + Toyota Sportsvan med stort S hvis I forstår sådan en lille en


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 okt 2002, 23:29 
øhhh?!?!? Jeg troede ikke man kunne turbolade en 2-takter!!! der er jo varierende modtryk i udstødningen, og det må da få motoren til at gå meget dårligt når turboen skal spool'es op???
Jeg er godt klar over at selve trykladningen ikke er noget problem, da der er et firma i England, som har bygget et par BMW'er om med 2-takts 6 cyl kompressor-motorer, og de er sindsygt hidsige!! :-D


Top
  
 
Indlæg: 29 okt 2002, 10:15 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 111
kan man få en adr på de bimmere:-D :-D :-D :-D

_________________
GOLF ER NOGET MAN SLÅR MED KØLLER


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 okt 2002, 12:59 
Jeg Kan godt li´Lasse´s kommentar :-D ..Jeg kunne også godt tænke mig at vide hvad det er for en motor vi taler om her. 2 taktsmotorer kommer jo i et hav af variationer.

Er det en gammel trabant?? 2 takts diesel, eller 2 takts benzin??

Jeg ved at to takts dieslerne kører uden problemer med turbo, men der er også en knastaksel til udstødningen, det er en lidt anden historie når man har en udst. port direkte ind i cyl. (som en traditionel 2 takst benzin har)

Tror du ikke kompressor ville være smartere her??? Men igen MEGET afhængig af hvad motor det er??

Mvh. Thomas


Top
  
 
Indlæg: 29 okt 2002, 18:24 
Jeg kender en der engang satte en hjemmelavet kompressor på en suzuki 50ccm med drejeventil kompressoren var vist nok lavet af en gannel nilfisk støvsuger der blev trukket af en rem fra svinghjulet men en svingkobling imellem fra en maxi .. og virkede ok


Top
  
 
Indlæg: 30 okt 2002, 17:43 
Hhehe, vi snakker netop om en 2-takt 70ccm benzin scooter motor og ja grin bare, men det må da kunne lade sig gøre!!?? Jeg forstår ikke hvorfor kompressor skulle virker bedre end turbo?? En 70 ccm der snorre med 9-10.000 omdrejninger burde da kunne sætte gang i en mølle, så længe den ikke er for stor?? Noget af de mindste turboer jeg kunne finde har været de Garrett GT 12 der sidder i mercedes smart car. Scooter cylinderer er med direkte udstødningsport i cylinderen, så den skal lukkes eller være under modtryk. Et andet problem jeg er kommet tanke om er indsugningsmembranen......


Top
  
 
Indlæg: 30 okt 2002, 23:21 
Hvis jeg var dig, så ville jeg nok forsøge mig med en lille malkemaskinekompressor. Lade den blive trukket af svinghjulet, og så lade den suge igennem karburatoren, og trykke ind i membranen. Jeg tror ikke at membranen vil volde dig de store problemer.

Jeg har set sådan et system lavet på en ascona, og det kørte for vildt. Derfor kom jeg til at tænke på det, da jeg fornylig så en meget lille malkemaskine kompressor. Jeg havde selv ideen med at bruge den til det, men har desværre ikke knallert længere. Ladetrykket justerer du ved valg af gearing (remskivestørrelse)


Top
  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 30 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 27 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team