Honingsværktøj - tips og tricks

Generel teknik

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Brugeravatar
JerrilD
Mester Medlem
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 07 okt 2006, 19:42
Geografisk sted: Fredericia C

Honingsværktøj - tips og tricks

#1 Indlæg af JerrilD »

Er i gang med at renovere en motor som skal i min kære ax´er..... (den gamle stod af på et dødt plejlleje)

Nu det 100 år siden jeg har brugt sådan et stykke værktøj der. Kan i gi mig nogle tips og trick?

Hvilken Størrelse? Hvilken "finhed" på slibestenen? Hvor langt må jeg gå op i cylindren(helt op til kanten?

Andre tips og tricks?

Har tænkt mig at hente sådan en her: http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Varkt ... gsvarktoj/
SV1000 for fun!
OFFROAD junkie ! (WANT AN XT600 Yamaha)
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#2 Indlæg af HenrikGM »

Beklager, det link du viser er legetøj. Det er ikke et honingsværktøj du kan bruge til en cylinder.

Den Ra/Rz værdi du skal bruge for korrekt bed-in på et sæt nye ringe kan ikke frembringes med det viste værktøj, og du kan slet ikke korrigere en cylinder der ikke er rund.

Jeg lavede for godt et års tid siden nogle forsøg med det, og bruge en rigtig cylinder honer fra Sunnen til det(Ebay).

Et alternativ(som mange vil kalde fusk, hvilket det også er) kan være at ridse glazen på væggen op med smergellærred korn 60-80, med hårdt fingertryk for at få relativt dybe ridser i væggen i 45grader. Formålet er at bære olie nok til at smøre ringen, og bæreflade nok til at sikre ringen kan flytte varmen over i væggen.

Honeren på linket bruger du ved at stripse den grov scotchbite fast på slibestenene og fjerne de små grater som det grove smergellærred efterlader.(færre metalpartikler i første olieskift)

Vask alting så vi vil slikke overfladen inden du samler.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Brugeravatar
JerrilD
Mester Medlem
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 07 okt 2006, 19:42
Geografisk sted: Fredericia C

#3 Indlæg af JerrilD »

Ved ikke lige hvordan jeg skal forstå dit indlæg.

Det jeg egentlig ville var bare at "rense" cylindre væggene. Sidst jeg brugte sådan en fætter som jeg linker til var i år 2000 på min første skoleperiode hvor vi fik til opgave at få liv i en gammel ford motor hvor der havde været rust i cylinderne. Så troede bare man kunne hugge sådan en fætter igennem for at rense. :oops:

Men det lyder da mere avanceret? :)
SV1000 for fun!
OFFROAD junkie ! (WANT AN XT600 Yamaha)
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#4 Indlæg af HenrikGM »

Køb den, og lav forsøget. Det skader ikke noget, og koster ikke meget.

Jeg troede også en gang at sådan en honefidus var guds gave til garagefuskeren.

Sætter du nye ringe i dit renoveringsprojekt?
Hvis ja, så skal du nok have gjort eet eller andet. Hvis nej, så lad boringen være som den er.

Hvis vi snakker om at banke liv i en gammel fastgroet traktor, så brug knofedt og korn40-80 i ca. 45grader. Det er langt mere realistisk end den 3vingede propel du har i tankerne.

Det mindste rust, eller fedtstof i boringen, så stopper stenene i den du foreslår, og der er ikke nær tryk nok mod overfladen.
Køb en og prøv den, det er ikke pis.

Google Sunnen hone, eller Flexhone, hvis du vil have noget værktøj der duer til formålet.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Brugeravatar
Captain Slow
Mester Medlem
Indlæg: 1340
Tilmeldt: 01 maj 2009, 21:27
Geografisk sted: Horsens

#5 Indlæg af Captain Slow »

kan kun give Henrik ret,
har selv den der dims,,den er useless, fjedrene magter ikke at sætte det mindste tryk mod cylindervæggene.
I love everything thats fast enough to do something stupid with
Brugeravatar
JerrilD
Mester Medlem
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 07 okt 2006, 19:42
Geografisk sted: Fredericia C

#6 Indlæg af JerrilD »

Ja planen var nye ringe.

Der er ikke rust i den motor jeg er ved at renovere ;)


Hvad gør den flexhoner egentlig helt nødagtig?
SV1000 for fun!
OFFROAD junkie ! (WANT AN XT600 Yamaha)
Brugeravatar
JerrilD
Mester Medlem
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 07 okt 2006, 19:42
Geografisk sted: Fredericia C

#7 Indlæg af JerrilD »

Kan væggene godt tåle en omgang maxi3?
SV1000 for fun!
OFFROAD junkie ! (WANT AN XT600 Yamaha)
Mads B (dk)
Mester Medlem
Indlæg: 1402
Tilmeldt: 02 okt 2003, 10:19
Geografisk sted: Fredericia
Kontakt:

#8 Indlæg af Mads B (dk) »

Maxi3 er jo bare sæbe..... så hvorfor ikke, husk lidt olie bagefter for modvirke rust
Billede
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#9 Indlæg af HenrikGM »

JerrilD skrev:Ja planen var nye ringe.

Der er ikke rust i den motor jeg er ved at renovere ;)


Hvad gør den flexhoner egentlig helt nødagtig?


Forkert:(på en M3 motor... :damn: )
http://www.youtube.com/watch?v=c9Y6TXEKm6U

Her passer vinklen nok cirka, men ham der demonstrerer den viser tydeligt han ikke kan finde vinkelret med en boremaskine(FAIL!)
http://www.youtube.com/watch?v=dTqHQ5b4FAU&NR=1

Sådan her skal det fungere med honevinklen ca. 45grader
http://www.youtube.com/watch?v=wl_uYcnkqJA&NR=1

Sidst en der har fanget ideen nogenlunde, MEN han skal holde de 45grader hele vejen på alle slag.
http://www.youtube.com/watch?v=u9mZClv5Nfo&NR=1

Denne her er lidt overkill til de fleste hobbyfolk, men selve honehovedet kan findes på Ebay i en manuel version til boremaskinebrug(en med lidt muskler). Jeg købte en for længe siden, og den kan rent faktisk hone en oval cylinder rund, modsat alle andre honere.
http://www.youtube.com/watch?v=3O0XnA_f ... re=related
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Brugeravatar
JerrilD
Mester Medlem
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 07 okt 2006, 19:42
Geografisk sted: Fredericia C

#10 Indlæg af JerrilD »

Har jeg forstået det rigtig at du siger at når man monteret den flexhone på boremaskinen, skal boremaskine ha en vinkel på 45grader i forhold til cylindrebloken når man kører den op og ned?

Eller er jeg helt forkert på den?? (nok et dumt spørgsmål)


Kan godt være jeg ikke har forstået helt rigtig, de sagde et eller andet med den skulle være "oversize" ? Hvor meget skal den være det?


Fandt lige denne:

Instruktion til Flex-Hone:
http://www.kamph.dk/produkter/flex-hone.html
En Flex-Hone® bør rotere ved indføring og udtrækning af cylinder.
Rotationshastighed 350-500 omdrejninger pr. minut ved 60-120 gennemføringer.
Ved sidste gennemføring accelereres bevægelsen så der opnås et mønster i cylinderen på 45 grader.



Anvend honeolie for bedste overflade og for levetiden af Flex-Honeren.
Eksperimenter med honing i 10-45 sekunder for at sikre optimal overflade.
Vask og rengør cylinder, helst med vand. Tørres og smøres igen.
SV1000 for fun!
OFFROAD junkie ! (WANT AN XT600 Yamaha)
Besvar