Afgiftspligtig ombygning, større motor, må man tune videre??

Generel teknik

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
Carsten
Medlem
Indlæg: 245
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00

Afgiftspligtig ombygning, større motor, må man tune videre??

#1 Indlæg af Carsten »

Ja spørgsmålet går i korte træk på.

jeg har en 1.6 Kadett E. Den er for et par år siden betalt fri til at køre med en 1.8 8V, samt gsi skivebremser hele vejen rundt, og ABS.

Nu går jeg med tanken om at smide en 2.5 V6 i denne Kadett, men det kræver jo at jeg først betaler den fri til en 2.0 16V. Som sagt er bremserne allerede monteret og betalt fri, så det er kun motoren der skal registreres med i ombygningen.

Når dette er gjort, må jeg så tune videre på min 2.0 16V motor, eller smide en 2.5 V6 i, så længe jeg holder mig indenfor de 20%?.

Eller frafalder denne mulighed når bilen oprindeligt er en 1.6'er der er betalt fri til 2.0 16V'eren?...


For med en oprindelig 2.0 16V er der jo ingen problemer med det.
Bufas
Senior Medlem
Indlæg: 332
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Slagelse
Kontakt:

#2 Indlæg af Bufas »

Normalt når du skifter en motor ud inden for 20% reglen er det jo et nej. Men i og med at du ombygger den komplet til 16V i drivlinjen så går den hen og bliver lidt tricky. Der tror jeg sgu det er færdselsstyrelsen der skal svare på det.
På den ene side så burde du må fordi den nu er komplet 16V bestykket. Men på den anden side så er det jo stadig kun en 1,6 med andre dele...
Carsten
Medlem
Indlæg: 245
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00

#3 Indlæg af Carsten »

Ja det er jo lige det med hvordan de vil vælge at tolke det. Om den så står som en "ægte" 2.0 16V man kan tune op til de 19,999% eller om den står som en 1.6'er der bare er betalt afgift af for at få lov at smide en motor i der har mere end 20% effekt. jeg synes bare at ordlyden "at betale en bil fri til en 2.0" fortæller mig at bilen på papiret nu er en 2.0 med al dens udstyr.
Bufas
Senior Medlem
Indlæg: 332
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Slagelse
Kontakt:

#4 Indlæg af Bufas »

I betragtning af alle de strammere regler så kunne jeg forestille mig at det er en 1,6 der er betalt fri og dermed ikke må gøres mere ved. Selvom den er identisk med en anden typegodkendt model.
Besvar