Hej...
Jeg går og overvejer at anskaffe mig et bagtøj med spær og evt. en anden gearing.
Men hvor mange % spær??? Bilen kører dagligt...
Jeg havde tænkt på en 4:28 gearing, men hvordan vil det også passe sammen med en tunet GSI 16V. motor i en Manta i200..
Mvh. JH.
Spær mv.
Redaktør: Moderatorer
- jens
- Mester Medlem
- Indlæg: 788
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Geografisk sted: Vestsjælland
Re: Spær mv.
En 4.22 passer fint til manøvreprøve med 5 trins omega gear. 4 trins close kræver 4.75 pågrund af langt 1 gear
omdr ved give hastighed (km/t*210*gearing*gearing gearkasse)/dækhøjde i tommer
omdr ved give hastighed (km/t*210*gearing*gearing gearkasse)/dækhøjde i tommer
- LasseW
- Senior Medlem
- Indlæg: 476
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Geografisk sted: Brøndby Strand
- Kontakt:
Re: Spær mv.
Er du sikker på at du mener 4,28 til 1 det er en meget lav gearing, og bilen vil sikkert ikke komme til at køre meget mere end 100 for fuld speed. En normal gearing ligger omkring 3,5 skal den rende hurtigere skal tallet være mindre f.eks. 3 til 1.
En god gearing render ca. 1st gear = 50-60km/t 2st gear = 100-110km/t osv.
Gearkasser til rally har en lav gearing, men også andre gearkasser ofte med et langt første
mvh lasse
En god gearing render ca. 1st gear = 50-60km/t 2st gear = 100-110km/t osv.
Gearkasser til rally har en lav gearing, men også andre gearkasser ofte med et langt første
mvh lasse
mvh Lasse
BMW E36 + Toyota Supra MKIII + Toyota Sportsvan med stort S hvis I forstår sådan en lille en
BMW E36 + Toyota Supra MKIII + Toyota Sportsvan med stort S hvis I forstår sådan en lille en
- jens
- Mester Medlem
- Indlæg: 788
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Geografisk sted: Vestsjælland
Re: Spær mv.
7000 omdr med 4 gear og 23" dæk
7000*23/4.22*210= 181 km/t med 0.87 5 gear 181/0.87= 209 km/t
med feks 3.55 1 gear 7000*23/4.22*3.55*210 = 51 km/t
Det passer da fint til en 16v med skarpe knaster den vil bare larme som en honda vtec.
7000*23/4.22*210= 181 km/t med 0.87 5 gear 181/0.87= 209 km/t
med feks 3.55 1 gear 7000*23/4.22*3.55*210 = 51 km/t
Det passer da fint til en 16v med skarpe knaster den vil bare larme som en honda vtec.
- LasseW
- Senior Medlem
- Indlæg: 476
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Geografisk sted: Brøndby Strand
- Kontakt:
Re: Spær mv.
Kan ikke lige lure udregningen, så regner lige om 
Dæk omkreds = PI x (fælgstørrelse x 25,4 + (dækbrede x profil / 100 x 2))
3,14 x (15 x 25,4 + 205 x 60 / 100 x 2 ) = 1969 mm i omkreds
Hastighed = ( omdrejninger / gear / diff ) x dæk omkreds / 1000000 x 60
(7000 / 1,00 / 4,22 ) x 1969 / 1000000 x 60 = 196 km/t i 4 gear
(7000 / 3,55 / 4,22 ) x 1969 / 1000000 x 60 = 55 km/t i 1 gear
Ja jeg kan godt se at det passer udemærket, det er omdrejningerne der giver en god fart. Hvad har du på af gearing idag?
mvh Lasse
Dæk omkreds = PI x (fælgstørrelse x 25,4 + (dækbrede x profil / 100 x 2))
3,14 x (15 x 25,4 + 205 x 60 / 100 x 2 ) = 1969 mm i omkreds
Hastighed = ( omdrejninger / gear / diff ) x dæk omkreds / 1000000 x 60
(7000 / 1,00 / 4,22 ) x 1969 / 1000000 x 60 = 196 km/t i 4 gear
(7000 / 3,55 / 4,22 ) x 1969 / 1000000 x 60 = 55 km/t i 1 gear
Ja jeg kan godt se at det passer udemærket, det er omdrejningerne der giver en god fart. Hvad har du på af gearing idag?
mvh Lasse
mvh Lasse
BMW E36 + Toyota Supra MKIII + Toyota Sportsvan med stort S hvis I forstår sådan en lille en
BMW E36 + Toyota Supra MKIII + Toyota Sportsvan med stort S hvis I forstår sådan en lille en
-
Palle
- Indlæg: 7
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Re: Spær mv.
Jeg har selv 25% spær på min 325i og det vil jeg meget gerne anbefale. Man kan vist også fint gå til 40 % uden problemer for en gadebil.
Uden spær kan man ikke fyre sådan en bil af ud af snævre sving i regnvejr uden at den kommer med bagenden. Med de 25 % spær skal den behandles meget groft før den slår ud med bagenden og når den så kommer, så sker det ikke nær så hurtigt eller så meget som hvis man kører uden spær.
Med spær kan man desuden opleve at den laver hjulspin under fuld acc på våd vej, uden at den overhovedet slår ud med bagenden.
Uden spær kan man ikke fyre sådan en bil af ud af snævre sving i regnvejr uden at den kommer med bagenden. Med de 25 % spær skal den behandles meget groft før den slår ud med bagenden og når den så kommer, så sker det ikke nær så hurtigt eller så meget som hvis man kører uden spær.
Med spær kan man desuden opleve at den laver hjulspin under fuld acc på våd vej, uden at den overhovedet slår ud med bagenden.
-
JH
Re: Spær mv.
Tak for svarene.....
Men først skal jeg have købt den 16v´er (er det ikke snart lørdag.....)
Mvh. JH.
Men først skal jeg have købt den 16v´er (er det ikke snart lørdag.....)
Mvh. JH.