Spær mv.

Generel teknik

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
JH

Spær mv.

#1 Indlæg af JH »

Hej...

Jeg går og overvejer at anskaffe mig et bagtøj med spær og evt. en anden gearing.
Men hvor mange % spær??? Bilen kører dagligt...
Jeg havde tænkt på en 4:28 gearing, men hvordan vil det også passe sammen med en tunet GSI 16V. motor i en Manta i200..

Mvh. JH.
Brugeravatar
jens
Mester Medlem
Indlæg: 788
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: Spær mv.

#2 Indlæg af jens »

En 4.22 passer fint til manøvreprøve med 5 trins omega gear. 4 trins close kræver 4.75 pågrund af langt 1 gear

omdr ved give hastighed (km/t*210*gearing*gearing gearkasse)/dækhøjde i tommer
Brugeravatar
LasseW
Senior Medlem
Indlæg: 476
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Brøndby Strand
Kontakt:

Re: Spær mv.

#3 Indlæg af LasseW »

Er du sikker på at du mener 4,28 til 1 det er en meget lav gearing, og bilen vil sikkert ikke komme til at køre meget mere end 100 for fuld speed. En normal gearing ligger omkring 3,5 skal den rende hurtigere skal tallet være mindre f.eks. 3 til 1.
En god gearing render ca. 1st gear = 50-60km/t 2st gear = 100-110km/t osv.

Gearkasser til rally har en lav gearing, men også andre gearkasser ofte med et langt første

mvh lasse
mvh Lasse
BMW E36 + Toyota Supra MKIII + Toyota Sportsvan med stort S hvis I forstår sådan en lille en
Brugeravatar
jens
Mester Medlem
Indlæg: 788
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: Spær mv.

#4 Indlæg af jens »

7000 omdr med 4 gear og 23" dæk

7000*23/4.22*210= 181 km/t med 0.87 5 gear 181/0.87= 209 km/t
med feks 3.55 1 gear 7000*23/4.22*3.55*210 = 51 km/t
Det passer da fint til en 16v med skarpe knaster den vil bare larme som en honda vtec.
Brugeravatar
LasseW
Senior Medlem
Indlæg: 476
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Brøndby Strand
Kontakt:

Re: Spær mv.

#5 Indlæg af LasseW »

Kan ikke lige lure udregningen, så regner lige om :-|

Dæk omkreds = PI x (fælgstørrelse x 25,4 + (dækbrede x profil / 100 x 2))
3,14 x (15 x 25,4 + 205 x 60 / 100 x 2 ) = 1969 mm i omkreds

Hastighed = ( omdrejninger / gear / diff ) x dæk omkreds / 1000000 x 60
(7000 / 1,00 / 4,22 ) x 1969 / 1000000 x 60 = 196 km/t i 4 gear
(7000 / 3,55 / 4,22 ) x 1969 / 1000000 x 60 = 55 km/t i 1 gear

Ja jeg kan godt se at det passer udemærket, det er omdrejningerne der giver en god fart. Hvad har du på af gearing idag?

mvh Lasse
mvh Lasse
BMW E36 + Toyota Supra MKIII + Toyota Sportsvan med stort S hvis I forstår sådan en lille en
Palle
Indlæg: 7
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00

Re: Spær mv.

#6 Indlæg af Palle »

Jeg har selv 25% spær på min 325i og det vil jeg meget gerne anbefale. Man kan vist også fint gå til 40 % uden problemer for en gadebil.
Uden spær kan man ikke fyre sådan en bil af ud af snævre sving i regnvejr uden at den kommer med bagenden. Med de 25 % spær skal den behandles meget groft før den slår ud med bagenden og når den så kommer, så sker det ikke nær så hurtigt eller så meget som hvis man kører uden spær.
Med spær kan man desuden opleve at den laver hjulspin under fuld acc på våd vej, uden at den overhovedet slår ud med bagenden. :-P
JH

Re: Spær mv.

#7 Indlæg af JH »

Tak for svarene.....

Men først skal jeg have købt den 16v´er (er det ikke snart lørdag.....)

Mvh. JH.
Besvar