Afvejning af stempel/krumtap på en 1cylindret

Generel teknik

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
Runesm
Mester Medlem
Indlæg: 1664
Tilmeldt: 25 jun 2006, 20:06

Afvejning af stempel/krumtap på en 1cylindret

#1 Indlæg af Runesm »

Jeg forstår ideen i at afveje stempler og plejlstænger når man har flere cylindre, og også at man kan balancere krumtappen.

Men hvordan angriber man lige det på en 1-cylindret?
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo
møffe
Mester Medlem
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Geografisk sted: i midten af midtjylland

#2 Indlæg af møffe »

på samme måde. den skal være i ballance.
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS
Runesm
Mester Medlem
Indlæg: 1664
Tilmeldt: 25 jun 2006, 20:06

#3 Indlæg af Runesm »

møffe skrev:på samme måde. den skal være i ballance.


Du har jo modvægte på en krumtappen på en 4-cylindret ?
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo
møffe
Mester Medlem
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Geografisk sted: i midten af midtjylland

#4 Indlæg af møffe »

http://www.stage6.dk/pl/Aprilia_SR50_R_ ... p_669.aspx

det er der også på en 1 cylindret så vidt jeg kan se.
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS
Brugeravatar
grydesvamp
Mester Medlem
Indlæg: 2537
Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland

#5 Indlæg af grydesvamp »

jeg troede heller ikke der var det vilde at hente på en 1 cyllindret men jeg tog fejl, var sidste weekend ude og lege på en kraftigt modificeret yamaha yfz 450 (atv/quad) der havde fået hele turen mht tuning, deriblandt også afbalancering af krumtap og stempel, og det kan sku mærkes, alle de vibrationer som der forekommer på min og alle andre jeg har prøvet er reduceret med i hvert fald 30%! det er ret vildt.

men jeg skiller dog ikke min maskine af for at få den afbalanceret da det koster min, en tudse i pakninger og den kører ganske fint pt..
Fri bane fuld hane! :-)
Runesm
Mester Medlem
Indlæg: 1664
Tilmeldt: 25 jun 2006, 20:06

#6 Indlæg af Runesm »

Altså dvs hvis man spænder den op mellem 2 "nåle", så skal den være 100% i ligevægt, uden plejlstangen på?
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#7 Indlæg af lqs »

nej.... tæt på at skrive selvfølgelig ikke!
man bruger hele stemples vægt samt en god del af stangens, hvor meget er del en del uenighed om......
er det noget du vil lave selv?
er der ændret på motoren?
MVH søren
Brugeravatar
luske
Mester Medlem
Indlæg: 1099
Tilmeldt: 30 apr 2005, 19:31

Re: Afvejning af stempel/krumtap på en 1cylindret

#8 Indlæg af luske »

Runesm skrev:Jeg forstår ideen i at afveje stempler og plejlstænger når man har flere cylindre, og også at man kan balancere krumtappen.

Men hvordan angriber man lige det på en 1-cylindret?


afvejning er en ting man kan selv med rette værktøj (på motore med flere cylindre) på en single er det næsten ligemeget medmindre du skal meget højt op i rpm , så hedder det dog letning og ikke afvejning da der ikke er nogen dele der skal veje det samme

ballancering er lidt mere tricky , det skal gøres af en fagmand der ved hvad han laver , ikke noget jeg ville rode med selv

mvh luske
Besvar