KarstenM skrev:
Ensretning af 220V giver 310V, så det er den modsatte vej

Bjarne: Der er afrundingsfejl i den udregning. Den korrekte effekt er 450W (3/4 af 600W). En sådan modstand bliver ualmindelig varm.
Den nemmeste måde er nok at sætte en 50v ringkernetrafo på. En hurtig søgning på google gav f.eks. denne:
http://ham.brugtgrej.dk/itemshow.php?obj=80055Den bedste løsning er et købe en triac-styret regulator (gerne en regulator kun beregnet for varme, da den er billigere end en egentlig triac-regulator). Så kan du selv styre varmen.
Er du helt sikker på den ensretning teori dér? jeg gid ikke lige finde de gamle el-bøger frem, men resultatet vil jo blive at du kun får de positive halvdele af sinuskurven, og de vil jo stadig stige og falde. 310 volt er vel "toppunktet" og 230 volt effektivværdien..
Afrundingsfejl på 9 watt kan du da ikke bruge til noget. Har du nogensinde målt hvilken spænding du får derhjemme? 219 - 220 - 225 volt??
Hvor sikkert er det lige at det præcis er 600 watt??
Hvor nøjagtig bliver kablet skåret over?? er det præcis ved 1m / 3m eller er det 1,05 m /2,95 m ?
Du kan nok se at der er mange fejlkilder, så om man man afrunder til 440 eller 450 eller måske endda 500 (måske nok lidt overdrevet) betyder vist ikke alverden i den her situation..
Jeg ville heller ikke foreslå at sætte en modstand ind for at begrænse strømmen i den 1 mtr. ledning, jeg gik ud fra folk nok selv kunne regne ud at det var smartere med en lille transformer. Både pga. den udviklede varme, men også pga. prisen for alt den unødige strøm som bliver brændt af..