Peugeot 106 startproblem

Generel teknik

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
m power
Mester Medlem
Indlæg: 1248
Tilmeldt: 22 mar 2009, 12:49

Peugeot 106 startproblem

#1 Indlæg af m power »

Hej gutter
Har vi en peugeot specialist mellem os her på forummet eller en anden sagkyndig :D
Vi har lidt problemer med knægtens peugeot 106 XS 1.4i Motorkode KFX årg 98.
Da han stillede den torsdag aften var der ingen problemer, men fredag morgen ville den ikke starte.
Benzinpumpen kører og der er tryk i dysebroen, vi har lige haft tændrør/spole afmonteret og rørene var helt tørre og der er ingen gnist,
så det tyder jo på at styring mangler et signal.
Mit eget bud er at det er Impulssensor ved svinghjul der er defekt eller det måske er startspærre der driller.
Så vi vil lige have Impulssensor afmonteret og udmålt, men hvis det ikke er den hvad kan det så være ?
Brugeravatar
JerrilD
Mester Medlem
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 07 okt 2006, 19:42
Geografisk sted: Fredericia C

#2 Indlæg af JerrilD »

Måske dobbletreælet der er gået sig en tur... Mener at den ikke vil få benzin hvis det relæ er dødt.

Det sidder/ligger bag højreforlygte og er farven brun. (mener jeg det er!)
SV1000 for fun!
OFFROAD junkie ! (WANT AN XT600 Yamaha)
m power
Mester Medlem
Indlæg: 1248
Tilmeldt: 22 mar 2009, 12:49

#3 Indlæg af m power »

JerrilD skrev:Måske dobbletreælet der er gået sig en tur... Mener at den ikke vil få benzin hvis det relæ er dødt.

Det sidder/ligger bag højreforlygte og er farven brun. (mener jeg det er!)


Okay, men vil det også resultere i at der ingen gnist er ?
zky
Senior Medlem
Indlæg: 310
Tilmeldt: 06 jul 2003, 15:26
Geografisk sted: Skævinge,nordsjælland
Kontakt:

#4 Indlæg af zky »

Dobbeltrelæet er som navnet antyder dobbelt, det har 5 kontaktsæt der forsyner : benzinpumpe, tændspole, motorstyring, lambdasonde opvarmning

1 af kontaktsættene kan godt gå istykke mens resten virker, for at kontrolere ØD giveren(omdrejningsføleren) så sæt tændning på og vent til benzinpumpen stopper, turn så motoren - hvis pumpen køre igen, virker sensoren (ihvertfald nok til at bilen skal kunne starte) da pumpen ikke er påvirket at kl. 50
Mvh Kenneth

Alt under 800Nm burde være 2 takt
m power
Mester Medlem
Indlæg: 1248
Tilmeldt: 22 mar 2009, 12:49

#5 Indlæg af m power »

Så er der kigget lidt på dyret.

Benzinpumpen kører når der kommer tænding på, den kører igen når motor tørnes, og når man slukker for tænding klikker motorstyring og pumpen kører så lige fortryk på igen.

Stikket bag ved venstre forlygte ser fint ud, ingen ir eller lign, der er forberet til 2 stik men det er kun det ene der er i brug.

Der er udslag på omdrejningstælleren.

tandremmen er ikke sprunget.

Alle sikringer er gået efter.

Jeg syntes ikk lige jeg kan se det dobbeltrelæ, sidder det på alle peugeot 106 årg 1998

Hvad pokker kan det være der er galt med den peugeot
m power
Mester Medlem
Indlæg: 1248
Tilmeldt: 22 mar 2009, 12:49

#6 Indlæg af m power »

Så fandt jeg da det relæ, det sidder jo godt gemt under ECU :wink:
Har lige taget låget af relæet og når der sættes tænding på så klikker det ene af spolerne og pumpen kører, når motor tørnes så klikker begge spoler.
Når tænding tages fra igen klikker spolen til pumpen, og efter ca 10-15 sekunder så klikker den anden spole.
Så umidelbart ser det jo ud som om at det relæ virker, jeg har dog ikke målt om der kommer 12V til tændspolen/dyser, det vil jeg lige teste i morgen.
Det ender sku nok med at den ryger en tur ud til peugeot :|
Slavteren
Mester Medlem
Indlæg: 1320
Tilmeldt: 15 jan 2004, 08:29
Geografisk sted: Maribo
Kontakt:

#7 Indlæg af Slavteren »

er det med monopoint? de gamle monopoints ku godt blive ærgelige i dyssen, som regel var en hurtig rep lige at daske til den med en skruetrækker :) under alle omstændighedder er det meget nemt at hive indsugningsslangen af og se om dyssen spytter benz..
Jeg piller helst ikke ved ting jeg ikke har forstand på.
BORTSET FRA KVINDER!

www.slavteren.tk
m power
Mester Medlem
Indlæg: 1248
Tilmeldt: 22 mar 2009, 12:49

#8 Indlæg af m power »

Slavteren skrev:er det med monopoint? de gamle monopoints ku godt blive ærgelige i dyssen, som regel var en hurtig rep lige at daske til den med en skruetrækker :) under alle omstændighedder er det meget nemt at hive indsugningsslangen af og se om dyssen spytter benz..


Hej.

Nej det er multipoint, så det er desværre heller ikke det :-(
Det er både dyser og tændspole det er galt med.
Brugeravatar
grydesvamp
Mester Medlem
Indlæg: 2537
Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland

#9 Indlæg af grydesvamp »

hvis du mistænker manglende + til dysebro'en kunne du pille et stik af en dyse og så måle mellem dyse + og stel..
Fri bane fuld hane! :-)
m power
Mester Medlem
Indlæg: 1248
Tilmeldt: 22 mar 2009, 12:49

#10 Indlæg af m power »

Så er har jeg kigget lidt mere på peugeot.
Når der er tænding på og dobbelt relæet har trukket begge spoler, så burde der efter min mening være 12V til tændspolen eller ?.
Jeg har udmålt det 4 polede stik til tændspolen og der er ikke 12V.
Besvar