Salg af køretøj, hvordan sikrer man sig?

Her snakkes om alt

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

Salg af køretøj, hvordan sikrer man sig?

#1 Indlæg af HenrikGM »

Som emnet.

Hvordan sikrer man sig som privatperson der sælger et køretøj til anden privatperson?

Køretøjet forsvinder under prøveturen?
Hvis det er en bil kan man insistere på at være med i bilen.
Ikke så nemt på MC.

Garanti?
Kan køber gøre krav gældende efterfølgende, selvom sælger er privatperson?

Holdbarhed?
Både tunede/ombyggede biler og MC har et problem, da det ikke er sikkert at køber forstår at passe korrekt på isenkrammet.

Tråden går alene på forholdet hvor sælger er privatperson.(for ikke at gøre det kompliceret)

Indspark?
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
møffe
Mester Medlem
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Geografisk sted: i midten af midtjylland

#2 Indlæg af møffe »

Udlevering af kørekort, bliver de stoppet er det surt for dem.

Eller bare hold godt øje med transportmidler de kom med, køre den uden køretøjet er returneret så er det tid til at finde haglgeværet.
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#3 Indlæg af K-FINN »

Med hensyn til garanti, kommer det an på hvilken uddannelse sælger har..
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
møffe
Mester Medlem
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Geografisk sted: i midten af midtjylland

#4 Indlæg af møffe »

Kom der ikke en regl for et par år siden som gør at sælger kan gøres ansvarlig ?
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#5 Indlæg af K-FINN »

Hvis man er mekanikker uddannet, er der andre regler, og der kan man blive gjort ansvarlig.
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#6 Indlæg af HenrikGM »

K-FINN skrev:Hvis man er mekanikker uddannet, er der andre regler, og der kan man blive gjort ansvarlig.


Intteressant. Men det må være viderevførelsen af omstændighederne omkring "god tro" vs "ond tro", eller går det alene på mekanikkerUDDANNELSEN?
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#7 Indlæg af K-FINN »

HenrikGM skrev:
K-FINN skrev:Hvis man er mekanikker uddannet, er der andre regler, og der kan man blive gjort ansvarlig.


Intteressant. Men det må være viderevførelsen af omstændighederne omkring "god tro" vs "ond tro", eller går det alene på mekanikkerUDDANNELSEN?


Som jeg forstod det, kom han til og erstatte det, pågrund af han vidste bedre, han havde arbejdet med biler længe, ikke pågrund af han bare havde uddannelsen.
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
Wildert
Mester Medlem
Indlæg: 1673
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Nær Roskilde
Kontakt:

#8 Indlæg af Wildert »

K-FINN skrev:
HenrikGM skrev:
K-FINN skrev:Hvis man er mekanikker uddannet, er der andre regler, og der kan man blive gjort ansvarlig.


Intteressant. Men det må være viderevførelsen af omstændighederne omkring "god tro" vs "ond tro", eller går det alene på mekanikkerUDDANNELSEN?


Som jeg forstod det, kom han til og erstatte det, pågrund af han vidste bedre, han havde arbejdet med biler længe, ikke pågrund af han bare havde uddannelsen.


Det må være det såkaldte "professionsansvar" som også gør at der er anderledes fordeling af bevisbyrde omkring fejl og mangler, som man også ser når en privat køber bil af en forhandler.
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally
Brugeravatar
Mads G
Nyt Medlem
Indlæg: 31
Tilmeldt: 16 sep 2010, 21:42

#9 Indlæg af Mads G »

De gange jeg har handlet biler privat har jeg altid skrevet en slutseddel (fdm og bilbasen har dem liggende til download) og fået et billede af sælgers kørekort.

På slutseddelen står der i bund og grund bare "købt som beset" og at køber skal omregistrere inden 3 uger, så har man det på skrift. Så er der ikke så meget at komme efter hvis noget går i stykker efter salg/køb.

Det har virket fint for mig, og slutseddelen var god at have sidst jeg solgte bil. Tossen "glemte" at omregistrere inden for 3 uger, så der var slutseddelen god at have med ned til skat for at afmelde bilen.
m power
Mester Medlem
Indlæg: 1248
Tilmeldt: 22 mar 2009, 12:49

#10 Indlæg af m power »

Hvad nu hvis man har skrevet under bemærkninger at bilen feks er solgt d.1/4-12 og senest skal være omrigistreret d.3/4-12
Bilen bliver så smadret d.3/4-12 om aftenen og pladerne sidder stadig på den. det vil sige at den ikke er afmeldt til tiden ifølge slutsedlen.
Hvad siger forsikringen til det ?dækker for skaden på bilen ?
Besvar