Ang. brændstofmængde på drag/sjov bil.
Redaktør: Moderatorer
- Captain Slow
- Mester Medlem
- Indlæg: 1340
- Tilmeldt: 01 maj 2009, 21:27
- Geografisk sted: Horsens
måske er returmængden større ved højere tryk, kan dog ikke se hvorfor den skulle være det, da man vel sætter trykket efter behovet for benzin, med en fornuftig regulator.
hvis man bare pøser det rundt, vil det selvfølgelig blive varmere og varmere
hvis man bare pøser det rundt, vil det selvfølgelig blive varmere og varmere
I love everything thats fast enough to do something stupid with
- Kedde1980
- Medlem
- Indlæg: 116
- Tilmeldt: 23 jan 2008, 13:45
- Geografisk sted: Ribe, Danmark
Hvis man nu i en uheldig opsætning kørte 5 bars grundtryk og 2 eller mere bars ladetryk, vil jeg da mene at trykket er højt nok til at varme benzinen væsentligt...
Plus at dysebroen også bliver varmet af topstykket, det må vel være den største varmepåvirkning? Men den kan man jo sjældent gøre noget ved...
Plus at dysebroen også bliver varmet af topstykket, det må vel være den største varmepåvirkning? Men den kan man jo sjældent gøre noget ved...
MVH Christian
1989 BMW E34 M20-GT42
1988 BMW M3 Europameister
1989 BMW E34 M20-GT42
1988 BMW M3 Europameister
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
Visse brændstofpumper trækker omkring 14A eller endda mere.
Det er i størrelsesordenden 170W der bliver til varme i tanken.
Dertil kommer at udstødningen varmer tanken.
Dysebroen og returlinien suger varme fra motoren til sig.
Alt i alt, en hel pæn mængde energi der går i tanken. Eneste måde at komme derfra, er at brændstoffet bliver brugt(masse der forsvinder) samt afledning til omgivelserne.
Man kan godt forestille sig der kan være gratis fordele ved at montere en simpel køler på returløb, især på langløbs biler, som feks gadebiler.
Det er i størrelsesordenden 170W der bliver til varme i tanken.
Dertil kommer at udstødningen varmer tanken.
Dysebroen og returlinien suger varme fra motoren til sig.
Alt i alt, en hel pæn mængde energi der går i tanken. Eneste måde at komme derfra, er at brændstoffet bliver brugt(masse der forsvinder) samt afledning til omgivelserne.
Man kan godt forestille sig der kan være gratis fordele ved at montere en simpel køler på returløb, især på langløbs biler, som feks gadebiler.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
-
Runesm
- Mester Medlem
- Indlæg: 1664
- Tilmeldt: 25 jun 2006, 20:06
HenrikGM skrev:Visse brændstofpumper trækker omkring 14A eller endda mere.
Det er i størrelsesordenden 170W der bliver til varme i tanken.
Dertil kommer at udstødningen varmer tanken.
Dysebroen og returlinien suger varme fra motoren til sig.
Alt i alt, en hel pæn mængde energi der går i tanken. Eneste måde at komme derfra, er at brændstoffet bliver brugt(masse der forsvinder) samt afledning til omgivelserne.
Man kan godt forestille sig der kan være gratis fordele ved at montere en simpel køler på returløb, især på langløbs biler, som feks gadebiler.
Har også været brugt længe på common rail dieseler at der sidder en køler på returen under bilen. Men der bliver brændstoffet også mishandlet noget mere
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo
- Kedde1980
- Medlem
- Indlæg: 116
- Tilmeldt: 23 jan 2008, 13:45
- Geografisk sted: Ribe, Danmark
På de nyere diesel motorer CR og PD, sidder brændstofkøleren der vel primært for at beskytte tank/pumpe på en varm sommer dag.
Når trykket rammer 1500bar stiger temperaturen voldsomt, og kan i værste fald vel deformere en plasttank?
Tror ikke en diesel nyder godt af lav brændstoftemperatur, på samme måde som en benzinbil.
Når trykket rammer 1500bar stiger temperaturen voldsomt, og kan i værste fald vel deformere en plasttank?
Tror ikke en diesel nyder godt af lav brændstoftemperatur, på samme måde som en benzinbil.
MVH Christian
1989 BMW E34 M20-GT42
1988 BMW M3 Europameister
1989 BMW E34 M20-GT42
1988 BMW M3 Europameister
-
Runesm
- Mester Medlem
- Indlæg: 1664
- Tilmeldt: 25 jun 2006, 20:06
Kedde1980 skrev:På de nyere diesel motorer CR og PD, sidder brændstofkøleren der vel primært for at beskytte tank/pumpe på en varm sommer dag.
Når trykket rammer 1500bar stiger temperaturen voldsomt, og kan i værste fald vel deformere en plasttank?
Tror ikke en diesel nyder godt af lav brændstoftemperatur, på samme måde som en benzinbil.
Hård kørsel kan også godt varme en halv tankfuld på en kold dag. Idag er det også op mod 1800-2000 bar. Når vi kører fuelleak test på nyere biler idag kan få endda ramme 2200 bar.
Men som sagt, brændstoffet bliver også misbrugt noget mere.
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo
-
lqs
- Mester Medlem
- Indlæg: 4407
- Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46
Re: tank
beyer skrev:hvis vognen skal bruges til dragrace , skal du lige være klar over mange reglementer ikke tillader fuel coolers !
og hvad angår varmt brændstof , er der kun et og sige GO METHANOL
beyer...
problemerne ved for varmt brandstof, er reelt ens ligegyldigt hvad der så end er i tanken.
MVH søren
-
TB206HDI
- Senior Medlem
- Indlæg: 483
- Tilmeldt: 19 sep 2009, 19:54
Kedde1980 skrev:Når trykket rammer 1500bar stiger temperaturen voldsomt, og kan i værste fald vel deformere en plasttank?
Nu er det heldigvis sjældent man har 1500 bar i tanken.. På en pumpet HDI 2.0 8v der kører 1800 bar er diesel op til 55 grader på returløbet. Der skal noget mere til før du smelter tanken
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
Re: tank
beyer skrev:hvis vognen skal bruges til dragrace , skal du lige være klar over mange reglementer ikke tillader fuel coolers !
og hvad angår varmt brændstof , er der kun et og sige GO METHANOL
beyer...
Hvorfor er det egentligt sådan?
Vil folk gå grassat og montere tøris varmevekslere på brændstoffet, eller hvad er grunden egentligt?
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!