Tændrør dør
Redaktør: Moderatorer
- Chase
- Junior Medlem
- Indlæg: 74
- Tilmeldt: 23 jun 2012, 01:19
Tændrør dør
Hvad er det rent fysisk der sker når man siger at et tændrør dør ?
Alle der leger med Tunning har sikkert prøvet at feks drukne et sæt tændrør pga xxx , og så dur de ikke mere , selv om de rent faktisk ser nye, eller nyere ud
Men hvad er der rent fysisk sket, med dem
Ja det hurtige svar er nok de er kortsluttet, hmmm kan et tændrør så også det ?
Alle der leger med Tunning har sikkert prøvet at feks drukne et sæt tændrør pga xxx , og så dur de ikke mere , selv om de rent faktisk ser nye, eller nyere ud
Men hvad er der rent fysisk sket, med dem
Ja det hurtige svar er nok de er kortsluttet, hmmm kan et tændrør så også det ?
4 cyllinders
2 Wheels
1 Blower
2 Wheels
1 Blower
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
porcelænet i røret bliver ledende pga for meget kulstof. Gnisten springer så oppe i røret, eller slet ikke.
Varm enden af røret op til rødglødende i 2-3 minutter, så kan du brænde kulstoffet af, og i en snæver vending redde lidt mere levetid, men godt bliver det aldrigt.
Jo mere fancy røret er, desto større er det prblem.
Billigste NGK variant der passer er den jeg har fundet bedst egnet.
Varm enden af røret op til rødglødende i 2-3 minutter, så kan du brænde kulstoffet af, og i en snæver vending redde lidt mere levetid, men godt bliver det aldrigt.
Jo mere fancy røret er, desto større er det prblem.
Billigste NGK variant der passer er den jeg har fundet bedst egnet.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
- Chase
- Junior Medlem
- Indlæg: 74
- Tilmeldt: 23 jun 2012, 01:19
Lyder meget rigtigt, men har oplevet det flere gange under indruldning, og selv om de kun har kørt 10 min, selv om jeg har et meget kraftig 510,000 v anlæg på, hvis jeg så smider dem over på min anden Dragbike med MSD anlæg på så kan man faktisks få liv i nogen af dem igen ?
men spørgsmålet kommer igen og igen i mc verden på alm Mcer
men spørgsmålet kommer igen og igen i mc verden på alm Mcer
4 cyllinders
2 Wheels
1 Blower
2 Wheels
1 Blower
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
Opskrift på at slå tændrør ihjel:
Fancy tændrørskonstruktion lavet til lean burn motorer.
For sen tænding.
For fed blanding.
Tændingsanlægget ligger ikke energi nok i gnisten.
På MC er især energien i gnisten, og den fede blanding under opstart et stort problem. Min egen MS slog dyre CR9EK rør ihjel i bunker. Skete ALTID under startforsøg på kold motor først eller sidst på sæsonnen. Kom motoren ikke igang inden for de første 3sekunder på starteren, så druknede røret.
Skift til det mere basis CR9E rør, så forsvandt problemet næsten fuldstændigt.
Det tændingsanlæg du har der giver 510.000volt; Du er sandsynligvis offer for en reklamekampagne. Du kan aldrigt have den spænding i dit tændingsanlæg da den vil slå over længe før du når ½million volt.
Prøv om du kan finde gnist energien, og gnistdurationen istedet.
Hvad er det for et tændingsanlæg?
Jeg har lige købt et par ordentligt specificerede spoler til forsøg på at måle gnisten:
Min spænding 40.000volt
Energi 103mJ
Peak strøm på sekundær siden, 102mA
Spark duration 2,9mS
Til sammenligning giver et typiskt "pro" CDI anlæg ala msd8 en spark duration på bare 0,2mS, men den værdi er typiskt aldrig reklameret.
Det er derimod CDIens høje gnist energi på typiskt +200mJ
Hvad er det så der virkelig gør en forskel?
Næsten ingen biler er født med CDI. Mange med induktive systemer(næsten alle).
Fancy tændrørskonstruktion lavet til lean burn motorer.
For sen tænding.
For fed blanding.
Tændingsanlægget ligger ikke energi nok i gnisten.
På MC er især energien i gnisten, og den fede blanding under opstart et stort problem. Min egen MS slog dyre CR9EK rør ihjel i bunker. Skete ALTID under startforsøg på kold motor først eller sidst på sæsonnen. Kom motoren ikke igang inden for de første 3sekunder på starteren, så druknede røret.
Skift til det mere basis CR9E rør, så forsvandt problemet næsten fuldstændigt.
Det tændingsanlæg du har der giver 510.000volt; Du er sandsynligvis offer for en reklamekampagne. Du kan aldrigt have den spænding i dit tændingsanlæg da den vil slå over længe før du når ½million volt.
Prøv om du kan finde gnist energien, og gnistdurationen istedet.
Hvad er det for et tændingsanlæg?
Jeg har lige købt et par ordentligt specificerede spoler til forsøg på at måle gnisten:
Min spænding 40.000volt
Energi 103mJ
Peak strøm på sekundær siden, 102mA
Spark duration 2,9mS
Til sammenligning giver et typiskt "pro" CDI anlæg ala msd8 en spark duration på bare 0,2mS, men den værdi er typiskt aldrig reklameret.
Det er derimod CDIens høje gnist energi på typiskt +200mJ
Hvad er det så der virkelig gør en forskel?
Næsten ingen biler er født med CDI. Mange med induktive systemer(næsten alle).
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
- Chase
- Junior Medlem
- Indlæg: 74
- Tilmeldt: 23 jun 2012, 01:19
Takker for et langt godt svar
Det er en Dynatek arc-2
http://www.dynaonline.com/skins/product ... kes/arc_2/
Og her står der så lige 50 000 v , det står der så ikke i min brusforviring
Men gnist kan den lave
http://www.motorcykelgalleri.dk/video/t ... tem_turbo_
Jeg har en extra Arc-2 på lager, hvis det er noget du vil teste
til mulig gavn for andre
Det er en Dynatek arc-2
http://www.dynaonline.com/skins/product ... kes/arc_2/
Og her står der så lige 50 000 v , det står der så ikke i min brusforviring
Men gnist kan den lave
http://www.motorcykelgalleri.dk/video/t ... tem_turbo_
Jeg har en extra Arc-2 på lager, hvis det er noget du vil teste
4 cyllinders
2 Wheels
1 Blower
2 Wheels
1 Blower
- JesperKonge
- Medlem
- Indlæg: 147
- Tilmeldt: 10 apr 2006, 20:17
- Geografisk sted: Ry
du kan også få en polo tændspole til det samme som i videoen, det siger ikke så meget med længden på gnisten
http://www.youtube.com/watch?v=ADMg9Bh8Xlc
http://www.youtube.com/watch?v=ADMg9Bh8Xlc
- JesperKonge
- Medlem
- Indlæg: 147
- Tilmeldt: 10 apr 2006, 20:17
- Geografisk sted: Ry