hjemme lavet torque / honnings plate

Generel teknik

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Hartmann
Junior Medlem
Indlæg: 82
Tilmeldt: 30 okt 2011, 15:38
Geografisk sted: Holstebro

hjemme lavet torque / honnings plate

#1 Indlæg af Hartmann »

hey PP

nogle der har prøvet at lave deres egen honnings-plade ? altså til at spænde moment på blokken i hone bænken

nogle gode råd ? med hensyn til boring størrelse og tykkelse og matriale valg

MVH tobias
MVH// Tobias Hartmann
Supra 2jz-GTE
m power
Mester Medlem
Indlæg: 1248
Tilmeldt: 22 mar 2009, 12:49

#2 Indlæg af m power »

Hmm er det ikke kun når blokken skal bores at det kan være en fordel at montere sådan en plade ?
Hartmann
Junior Medlem
Indlæg: 82
Tilmeldt: 30 okt 2011, 15:38
Geografisk sted: Holstebro

#3 Indlæg af Hartmann »

som jeg læser det er det til honing .. skal ikke kunne siges om den bruges når der skal bores :)
MVH// Tobias Hartmann
Supra 2jz-GTE
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#4 Indlæg af HenrikGM »

Den skal bruges begge steder, hvis blokken har problemer med at boltforspændingen vrider cylindervæggen.

Om det reelt er nødvendigt er en anden sag. Har ikke hørt om nogen OEM producent der gør det.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
møffe
Mester Medlem
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Geografisk sted: i midten af midtjylland

#5 Indlæg af møffe »

Snak med kk, hans kammarat tj-teknik kan lave den til dig.
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS
Hartmann
Junior Medlem
Indlæg: 82
Tilmeldt: 30 okt 2011, 15:38
Geografisk sted: Holstebro

#6 Indlæg af Hartmann »

HenrikGM skrev:Den skal bruges begge steder, hvis blokken har problemer med at boltforspændingen vrider cylindervæggen.

Om det reelt er nødvendigt er en anden sag. Har ikke hørt om nogen OEM producent der gør det.



okay tak henrik ..

nej til ren renovering ville det nok være hip som hap . men til et tunings projekt ville det nok ikke være en dårlig ting
MVH// Tobias Hartmann
Supra 2jz-GTE
Hartmann
Junior Medlem
Indlæg: 82
Tilmeldt: 30 okt 2011, 15:38
Geografisk sted: Holstebro

#7 Indlæg af Hartmann »

møffe skrev:Snak med kk, hans kammarat tj-teknik kan lave den til dig.


tak for det møffe .. problemet er ikke at få den lavet. men bare hvordan den skal laves
MVH// Tobias Hartmann
Supra 2jz-GTE
møffe
Mester Medlem
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Geografisk sted: i midten af midtjylland

#8 Indlæg af møffe »

KK og Troels kan nok bedst svare dig på det.
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#9 Indlæg af HenrikGM »

Hartmann skrev:
HenrikGM skrev:Den skal bruges begge steder, hvis blokken har problemer med at boltforspændingen vrider cylindervæggen.

Om det reelt er nødvendigt er en anden sag. Har ikke hørt om nogen OEM producent der gør det.



okay tak henrik ..

nej til ren renovering ville det nok være hip som hap . men til et tunings projekt ville det nok ikke være en dårlig ting


Du kan tjekke det nemt.
Et billigt spærmål afslører det hvis blokken er uden stempler kan det måles nedenfra.
Helt sjovt værktøj. Plejlstænger feks er kun runde ved ret moment, og det gælder især h-profil med højstyrkebolte. fejl40 på tilspændingen kan ændre hullet en del.
Samme med blokken:
Mål den med toppen på, nedefra. Spænd derefter boltene 50%, mål, og spænd igen.

Hvis du skal have den rigtige effekt, så skal det udføres med driftvarm blok og stressplade med samme stivhed som blokken samt med toppakning.
Der findes patenter og ret udførlige rapporter der beskriver hvor stor forskellen er på visse blokke.
Kold stresshoning er i flere eksempler værre end "fri" honing, ifht rund boring når motoren er samlet.
Har næppe den store betydning for andet end all out race.

Rundheden har mest betydning for stempelringenes funktion, men ligenetop her er overfladegeometrien(Ra/Rz) ifht stempelringenes krav meget meget vigtigere hvis man skal høre efter faglitteraturen.
Nogen der kender en cylinderservice der honer til bestemt Ra/Rz ifht stempelringene?
Måske det er derfor bilindustrien borer uden stressplade, men laserhoner.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Hartmann
Junior Medlem
Indlæg: 82
Tilmeldt: 30 okt 2011, 15:38
Geografisk sted: Holstebro

#10 Indlæg af Hartmann »

men nej det 100% optimale ville jo være at opvarme delene .. men da ikke forstille mig at kold bore / hone med stress-plade ville være dårliger end at bore/ hone på kold motor uden stress plade ? ..

og følger der RA/RZ specifikationer med til stempler/ ringe ? eller er det noget mange motorbygger ikke går op i ?
MVH// Tobias Hartmann
Supra 2jz-GTE
Besvar