low budget km/l-projekt
Redaktør: Moderatorer
- bjarne9800
- Medlem
- Indlæg: 170
- Tilmeldt: 21 aug 2008, 09:06
- Geografisk sted: Nordjylland
- Kontakt:
Koldstart:
Hvis der er tale om en 15km tur som daglig testdistance er akilleshælen nok choker. Måske man burde regne på om det kunne betale sig at varme motoren inden man kører? f.eks. montere en af de dypkoger lignende varmelegemer i en af frostpropperne ala. denne:
http://www.ebay.com/itm/GE-FROST-PLUG-E ... 8123920%26
Det koster naturligvis noget strøm men det kunne da være et interessant eksperiment at måle hvor meget effekt der skal afsættes for at varme motoren til eks. 60 grader og se det i forhold til evt. besparelse i brændstofforbrug.
Vægt:
Hvor "ekstremt" skal projektet være?
Man kunne jo fantasere lidt om at pille al unødvendig vægt ud, beklædning sæder osv. men så fungerer den selvf. ikke helt som en alm. bil længere:p
Kørsel:
Det er jo en faktor der betyder en hel del, for mit eget vedkommende har jeg da set store forskelle i forbrug bare ved at sænke farten til 80 på landevej i stedet for måske 95, eller hvad man nu kunne få sig til.
En ide kunne være at bygge noget live måling af forbrug i bilen, så man kan se hvor stort forbruget er ved f.eks. acceleration på forskellige måder eller forskellige cruisehastigheder, så man kan lære hvordan bilen går mest økonomisk.
Er der nogle funktioner til dette i f.eks. en megasquirt eller anden motorstyring?
Jeg har leget lidt med Arduino, som er en lille programmerbar stykke print a la en Plc, og har fundet frem til nogle billige flowmålere, som jeg har overvejet at bruge til sådan et projekt. Efter min vurdering vil dette system anslået kunne laves for. mellem 500 og 1000 kr i materialer.
El-forbrug:
El koster jo også benzin at producere, så sluk radio og unødigt lys og blæsere.
Er der nogen som kan bekræfte at nye biler har baglysene slukket ved kørelys, for at spare strøm - dvs. benzin ?
Hvis der er tale om en 15km tur som daglig testdistance er akilleshælen nok choker. Måske man burde regne på om det kunne betale sig at varme motoren inden man kører? f.eks. montere en af de dypkoger lignende varmelegemer i en af frostpropperne ala. denne:
http://www.ebay.com/itm/GE-FROST-PLUG-E ... 8123920%26
Det koster naturligvis noget strøm men det kunne da være et interessant eksperiment at måle hvor meget effekt der skal afsættes for at varme motoren til eks. 60 grader og se det i forhold til evt. besparelse i brændstofforbrug.
Vægt:
Hvor "ekstremt" skal projektet være?
Man kunne jo fantasere lidt om at pille al unødvendig vægt ud, beklædning sæder osv. men så fungerer den selvf. ikke helt som en alm. bil længere:p
Kørsel:
Det er jo en faktor der betyder en hel del, for mit eget vedkommende har jeg da set store forskelle i forbrug bare ved at sænke farten til 80 på landevej i stedet for måske 95, eller hvad man nu kunne få sig til.
En ide kunne være at bygge noget live måling af forbrug i bilen, så man kan se hvor stort forbruget er ved f.eks. acceleration på forskellige måder eller forskellige cruisehastigheder, så man kan lære hvordan bilen går mest økonomisk.
Er der nogle funktioner til dette i f.eks. en megasquirt eller anden motorstyring?
Jeg har leget lidt med Arduino, som er en lille programmerbar stykke print a la en Plc, og har fundet frem til nogle billige flowmålere, som jeg har overvejet at bruge til sådan et projekt. Efter min vurdering vil dette system anslået kunne laves for. mellem 500 og 1000 kr i materialer.
El-forbrug:
El koster jo også benzin at producere, så sluk radio og unødigt lys og blæsere.
Er der nogen som kan bekræfte at nye biler har baglysene slukket ved kørelys, for at spare strøm - dvs. benzin ?
|Volvo 240 Årgang: 1992|
-
wukshady
- Senior Medlem
- Indlæg: 475
- Tilmeldt: 16 okt 2004, 23:51
- Geografisk sted: Vendsyssel
-
møffe
- Mester Medlem
- Indlæg: 2507
- Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
- Geografisk sted: i midten af midtjylland
wukshady skrev:Det er rigtigt, at mange nye biler kører uden baglys, ved kørelys. Hvilket de fleste mennesker tydeligvis IKKE tænker over, når det begynder at blive mørkt
De besparende modeller har bla klimaanlæg der køre konstant og forbruger meget brændstof, og så er baglyset slukket for at spare, det giver vel en besparelse på 10-20w
Har efterhånden prøvet et par gange at komme tæt på sådanne besparende biler i tåge, der tænder de ikke selv lyset.
Eneste logiske ting der spare meget brændstof.. dæktryk.
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS
- grydesvamp
- Mester Medlem
- Indlæg: 2537
- Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
- Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland
-
møffe
- Mester Medlem
- Indlæg: 2507
- Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
- Geografisk sted: i midten af midtjylland
grydesvamp skrev:et par diode pærer i baglygterne burde vel løse problemet ?
Lavt forbrug, og lys samtidig.. Win Win..
det er biler der er så nye at dioder er std, det er også derfor jeg ikke frstår at bilfabrikanterne mener at der kan være en KM/L besparelse, der er så lidt strøm vi snakker om, men mange på FDM.dk har haft samme oplevelse.
og med min økokørsel besparelse erfaring, så er det ikke lyset jeg kan finde nogle km/l på.
og det er både min 1,6 tdci fiesta jeg kan få op på 31,2km/l og en suzuki alto 1,1 som lige kan ramme de 19km/l (ikke så pænt som den skal kunne) men fandt 1km/l ved at forøge dæktrykket.
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS
- hYe
- Mester Medlem
- Indlæg: 732
- Tilmeldt: 19 dec 2003, 13:34
- Geografisk sted: Malmö
Sænkning.. Mindre luft som skaber turbolens under til...
Generelt er det vel rullemodstand, aerodynamik og vægt der er de største faktorer.
Skal man gå lidt i ekstremer, kan man vel sige at en overspændt kilerem er dårlig for økonomien. Til gengæld koster det ikke mange dadler at gøre noget ved.
Dårlige drivlinje og hjul indstillinger. Noget der kan være vær at kigge over.
Det er vel bare at starte med de simple ting inden der smides penge i noget avanceret.. Små fremskridt og post gerne så vi andre ved hvad der virker
Generelt er det vel rullemodstand, aerodynamik og vægt der er de største faktorer.
Skal man gå lidt i ekstremer, kan man vel sige at en overspændt kilerem er dårlig for økonomien. Til gengæld koster det ikke mange dadler at gøre noget ved.
Dårlige drivlinje og hjul indstillinger. Noget der kan være vær at kigge over.
Det er vel bare at starte med de simple ting inden der smides penge i noget avanceret.. Små fremskridt og post gerne så vi andre ved hvad der virker
Smøring er ALT!
"Anything that is complex is useless, and everything that is useful is simple."
- Mikhail Timofeevich Kalashnikov
"Anything that is complex is useless, and everything that is useful is simple."
- Mikhail Timofeevich Kalashnikov
-
møffe
- Mester Medlem
- Indlæg: 2507
- Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
- Geografisk sted: i midten af midtjylland
hYe skrev:Sænkning.. Mindre luft som skaber turbolens under til...
Generelt er det vel rullemodstand, aerodynamik og vægt der er de største faktorer.
Skal man gå lidt i ekstremer, kan man vel sige at en overspændt kilerem er dårlig for økonomien. Til gengæld koster det ikke mange dadler at gøre noget ved.
Dårlige drivlinje og hjul indstillinger. Noget der kan være vær at kigge over.
Det er vel bare at starte med de simple ting inden der smides penge i noget avanceret.. Små fremskridt og post gerne så vi andre ved hvad der virker
+Gearing, og en motor der matcher bilens vægt. Mange omdr koster brændstof.
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS
- hYe
- Mester Medlem
- Indlæg: 732
- Tilmeldt: 19 dec 2003, 13:34
- Geografisk sted: Malmö
-
møffe
- Mester Medlem
- Indlæg: 2507
- Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
- Geografisk sted: i midten af midtjylland