Sjov ABS fejl, Volvo 940 -95

Generel teknik

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

Sjov ABS fejl, Volvo 940 -95

#1 Indlæg af HenrikGM »

Hey rødder.

Har denne volvo 940 -95 stående som har en sjov ABS fejl.

Fra kold;
ABS lampen lyser. Bilen bremser fint, men ABS virker ikke.
Fejlen blinkes ud som 155, eller et problem med bagakselsensoren.
Problemet er at instrumenteringen virker fint,(speedometer får signalet fra netop ABS sensoren i bagtøjet)
Uanset hvor længe bilen får lov at køre, forbliver ABS lampen tændt, og ABS fungerer ikke.

Powercycle;
Hvis jeg efter ca. 5km staller motoren(dvs tænding stadig på) forbliver fejlen der.
Hvis jeg stoppen motoren(tager tændingen og genstarter) forsvinder fejlen, og ABS virker igen.
Hvis jeg kører med bilen, og kortvarigt på feks ½sekund drejer nøglen ud af, og ind i tænding imens bilen kører og motoren kører, så forsvinder fejlen.

Når først fejlen er væk, så forbliver den væk indtil bilen har stået uden tænding i ca. 15minutter.

Hvad pokker er der galt her?
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
efterz
Mester Medlem
Indlæg: 601
Tilmeldt: 11 apr 2006, 11:15
Geografisk sted: Herning, Midtjylland
Kontakt:

#2 Indlæg af efterz »

Der sidder vel 2 ABS sensorer på bagakslen? (én ved hvert hjul)
Kan det tænkes at motorstyringen får signal fra den ene, og den anden ikke fungerer perfekt/periodisk fejl?
Med venlig hilsen
Jonas Laustrup
Husk, du kan kun vælge 2: Hurtig, Billig, Pålidelig
Daigaard
Mester Medlem
Indlæg: 505
Tilmeldt: 14 nov 2011, 22:31
Geografisk sted: Skjern
Kontakt:

#3 Indlæg af Daigaard »

EfterZ:

På 940 er der kun en "fælles" sensor til ABS og speedometer, den er monteret på diff. huset.

HGM måske kunne denne være til inspiration:

If the light is on at start and doesn't go off then you likely have a problem with the surge relay next to ABS ecm or the solenoid valve relay on ABS modulator under hood. The fuse on the surge relay can come lose or relay can fail. The solenoid valve relay (the smaller of the two on ABS modulator under black cover) gets eroded contacts and will need replacement if that is in fact failed. Turn on key, start engine, check to see that ABS light is on and then tap on AS modulator, if light goes off then sol. valve relay is at fault. Otherwise check surge relay next to ABS ecm for loose fuse. See also Speedometer Relay and ABS Lamp


Kilde: http://www.volvoclub.org.uk/faq/BrakesABS.html#ABSLightOnRearSensor
Steffen
______________________________
Mange tilfældig fejl er ikke tilfældige
http://volvo.daigaard.dk" target="_blank
Billede
Daigaard
Mester Medlem
Indlæg: 505
Tilmeldt: 14 nov 2011, 22:31
Geografisk sted: Skjern
Kontakt:

#4 Indlæg af Daigaard »

Efter hvad jeg kan læse mig frem til er det en typisk fejl at ABS ledning til bagereste sensor brækker pga. bagtøjets bevægelse. Denne fejl kan være således at speedometer stadig virker men ABS boksen melder fejl.

Dvs. hvis den sker i korte intervaller så vil ABS fange det men du kan ikke se det på speedo. Kablet skulle være skærmet og en af fejlene er at inderlederne kortslutter.

Så et quick fix forsøg kunne jo være at skifte ledningen.
Steffen
______________________________
Mange tilfældig fejl er ikke tilfældige
http://volvo.daigaard.dk" target="_blank
Billede
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#5 Indlæg af HenrikGM »

det var sguda imponerende. Det surge relæ nær abs boksen er ikke pisse nemt at finde....
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Daigaard
Mester Medlem
Indlæg: 505
Tilmeldt: 14 nov 2011, 22:31
Geografisk sted: Skjern
Kontakt:

#6 Indlæg af Daigaard »

HenrikGM skrev:det var sguda imponerende. Det surge relæ nær abs boksen er ikke pisse nemt at finde....


Vil det sige at du har fundet det? For det er vist årgangsafh. om det er installeret eller ej.
Steffen
______________________________
Mange tilfældig fejl er ikke tilfældige
http://volvo.daigaard.dk" target="_blank
Billede
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#7 Indlæg af HenrikGM »

Det vil sige jeg ikke kan finde det relæ.

Normalt har jeg kun kunne få ABS lampen til at gå ud efter varmkørsel, men en kort test i går afslørede at fejlen kan gå væk direkte efter opstart hvis jeg "zapper" tændingsnøglen. Altså hurtigt af og på tænding imens motoren kører.

Surge protection relay....det lugter meget af surge når jeg kan zappe det væk med nøglen. Jeg skal ud og se hvordan de andre 940 er strikket sammen....

Stikkene v. bagtøjet ligner ikke et problem, men alt er åbent.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#8 Indlæg af HenrikGM »

Nå, mangler en update her...

ABS sensor problemet er væk, og har været det et stykke tid.

Det viste sig at være føleren i bagtøjet. Selvom den kan formå at levere signal til speedometeret, selvom sensoren målte næsten uendelig høj modstand, så læste abs enheden ikke det signal korrekt altid. Det er iøvrigt ikke sensoren der leverer signalet til abs boksen, men derimod speedometeret. Konklusionen er at speedometeret fungerer trods dårligt signal, men kvaliteten er ikke god nok til at tillade ABS at læse det rigtigt.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Besvar