Har købt mig sådan en famile/firma bil fiat doblo
Den har kørt med en fejl på motorstyringe. gasspjæld og lamda sonde. Tidliger ejer har skiftet mapsensor,tændspoler,motorstyring,lamdasonde og gasspjæld. Da jeg havde den på tester i dag sagde mekanikeren at andre muligheder var dårlig stel, forkert stillet knaster, og åben egr ventiel men denne motor har som vi kunne se ingen egr ventiel bilen er fra 2002. Bilen er rimelig uøkonomisk at køre og vil nogen gange når den starter ikke tage gas kan også finde på at den ikke kan kørese ønsket hastighed vis du fx vil køre 85 så er det enten 80 eller 90 med en del urolig kørsel.
Men næste plan af med gasspjæld og se om det køre ok og er rent.
Nogen her inde der har ider eller erfaring
fiat 1,6 16v
Redaktør: Moderatorer
- grydesvamp
- Mester Medlem
- Indlæg: 2537
- Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
- Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland
Re: fiat 1,6 16v
En dårlig stel kan lave rigtig mange sjove fejl, en stelforbindelse til lmm på min gamle volvo var ikke helt stabil hvilket medførte varierende periodske fejl på div sensorer!
Fejlfinding foregik via multimeter med den ene pol sat fast på 12v+ og den anden fri til måling på stelforbindelser.
først målte vi med bilen slukket hvilket gav 12v over alle stelforbindelser.
Dernæst med bilen tændt og her viste fejlen sig i et stort spændingsfald over lmm. En hurtig stelforbindelse blev loddet på, computeren nulstillet og problemerne var væk
Fejlfinding foregik via multimeter med den ene pol sat fast på 12v+ og den anden fri til måling på stelforbindelser.
først målte vi med bilen slukket hvilket gav 12v over alle stelforbindelser.
Dernæst med bilen tændt og her viste fejlen sig i et stort spændingsfald over lmm. En hurtig stelforbindelse blev loddet på, computeren nulstillet og problemerne var væk
Fri bane fuld hane! 
-
Runesm
- Mester Medlem
- Indlæg: 1664
- Tilmeldt: 25 jun 2006, 20:06
Re: fiat 1,6 16v
grydesvampen - Vil det så ikke være nemmere at sætte den faste pol på 12v-, så man kan se spændingsdifferencen fra god stel til forbrugeren?
Fra 12v+ og så til stel på forbrugeren kan jo svinge meget fra 12-14v alt efter hvad generatoren laver, mens den anden måde helt udelukker hvad der bliver brugt/genereret.
Fra 12v+ og så til stel på forbrugeren kan jo svinge meget fra 12-14v alt efter hvad generatoren laver, mens den anden måde helt udelukker hvad der bliver brugt/genereret.
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo
- grydesvamp
- Mester Medlem
- Indlæg: 2537
- Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
- Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland
Re: fiat 1,6 16v
Du siger noget
Men i mit tilfælde gik multimeteret fra 12-13v til 2-3 volt hvilket indikerede en fejl.. 
Fri bane fuld hane! 