Indsugnings brøl ?

Generel teknik

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Christian Pug 309

Indsugnings brøl ?

#1 Indlæg af Christian Pug 309 »

Hejsa Alle
Jeg har gået og tænkt lidt over lyden på ens indsugning.
Jeg synes nemlig der er meget foreskel på hvordan "indsugnings brølet" er på forskellige bil typer, mærker eller modeller ?
Derfor er jeg intr. i hvad det er som afgør hvor stort og dybt ens brøl bliver, altså er det f.eks. indsugninsemanifolden, antallet af indsugnings ventiler eller størrelsen på disse, eller er det noget helt andet?
Kan man lave mere brøl i sin indsugning (jeg har K&N på ;o) ?
Jeg kan umiddelbart ikke se nogen logik i hvor stort brølet er/kontra motor.
Jeg har selv en Peugeot 309 1.9 8V fra 1987, og synes ikke den brøler særlig meget i forhold til andre af mine venners biler, eks
Opel Vectra A 2.0i 8V med næsten samme luftmængde måler, brøler noget mere end min.
Opel Corsa 1.2i brøler helt vildt meget.
Derfor håbede jeg på i kunne hjælpe med at forklare hvilke(n) del(e) som afgør hvor kraftigt et brøl der kommer fra ens luftfilter :o)

Mvh Christian
Jesper Lind

Re: Indsugnings brøl ?

#2 Indlæg af Jesper Lind »

Hvis du har et konisk filter på, så prøv at sætte et rør udenover filteret. Evt. Orange PVC rør eller lign....man kan godt blive bange for det brøl det kan lave! :-D
christian
Junior Medlem
Indlæg: 97
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00

Re: Indsugnings brøl ?

#3 Indlæg af christian »

Sikker Jesper?
Det må jeg lige prøve, hvor finder jeg noget rør i denne tykkelse, mit filter er jo bare et std. RC2600 eller hvad de der uni. filtre hedder.

Mvh Christian
Jan
Senior Medlem
Indlæg: 406
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

Re: Indsugnings brøl ?

#4 Indlæg af Jan »

Brølet er også afhængig af indsugningsvejen. F.eks. E30 M20 motorerne siger ik særlig meget i forhold til en pug. Men manifoldet på en M20 motor er også noget længere.
BMW E34 540i touring
BMW E39 540i
Lasse

Re: Indsugnings brøl ?

#5 Indlæg af Lasse »

Motorer som er styret af en MAP sensor larmer meget da de ofte har en kort indsugning og intet har siddende efter gasspjældet end selvfølgelig luftfiltret.

Opbygningen af indsugningen har også meget at sige, men kortere og mere åben giver den meste lyd.

mvh Lasse
christian
Junior Medlem
Indlæg: 97
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00

Re: Indsugnings brøl ?

#6 Indlæg af christian »

okai, så det er konstruktionen af indsugningsmanifolden som er mest afgørende for lyden?

Mvh Christian
Jesper Lind

Re: Indsugnings brøl ?

#7 Indlæg af Jesper Lind »

Sandt, men hvis man så har en lang indsugning og gerne vil ha' brøl. Så prøv tricket med røret, det skal selvfølgelig være helt åbent i den ene ende. Lyden vil resonere i røret og det kan komme til at lyde temmelig vildt. Eksperimenter evt. med rør af forsk. materialer :-)
Zky

Re: Indsugnings brøl ?

#8 Indlæg af Zky »

Det der bestemmer hvor meget en motor brøler er lufthastigheden, stor hastighed = stort brøl

Mvh Kenneth
Steffen Olesen

Re: Indsugnings brøl ?

#9 Indlæg af Steffen Olesen »

Jeg har fedtet en lille historie sammen om emnet, den kan læses på: <http://www.pugs.dk> under Teknik...
Troels og bjørn

Re: Indsugnings brøl ?

#10 Indlæg af Troels og bjørn »

Jamen det bliver jo nok god godnatlæsning til os der osse drøner rundt i biler med M20-motor ;-)
Besvar