Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 19 jul 2025, 20:13

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 151 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 ... 16  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 21 maj 2003, 18:00 
Problemet med å velge en bil der det er lett å finne mengder av tuning utstyr er at du vil bare ende opp med å være en i en mengde.

Hvorfor ikke gjøre noe unikt?

Du har såvidt jeg forstår en eldre Mazda og har god erfaring med merket?
En rekke av Mazdas modeller kan gjøres om til noe for seg selv.

Noen exempler:

Siste versjon 929 med 3,0 V6 burde kunne nyte godt av overlading eller hvis du vil være mer extrem, en 3 rotors Wankel fra Eunos Cosmo.
(USA fikk en nyere versjon med fine linjer og en 24 ventils motor)

Miata/MX5 med turbokonvertert FE DOCH motor (500+ hk er mulig, men 350 er vildt nok i en Miata ;-) )
Vær dog forberedt på å bruke gearkasse og diffrensial fra RX7 Turbo II
Siden Miataens orginal drivverk ikke blir særlig pålitelig med disse ytelsene.

RX7 med 3 Rotors motor :-O ok kanskje ikke så unikt

B series pick up med 3 Rotor

Og noen oldtimers:

RX2+ 3 Rotor
RX3+ 3 Rotor
RX4+ 3 Rotor
RX5+ 3 Rotor

Tenkte også at jeg skulle nevne Suzukis Pikes Peak monster Escudo
Kan noen gjette hviken motor som sitter i den? ;-)
En 2,7L 700hk V6 basert på Mazdas 2,5L KL motor som b.l.a finnes i 92< 626 og MX6.

Hvis jeg hadde 200000 KR å bruke på modifikasjonerhadde jeg nok holdt meg til min 88 626 Coupe

Og gjort følgende:
JE smidde 8,5:1 stempler (FE DOCH Motor)
Garrett GT 32
Høykapasitets bensin pumpe (Walbro 220 high pressure)
780 cc injectorer
Tech 3 sprut med tenning
high flow manifold i rustfritt stål
3" eksos anlegg i rustfritt
450x350x60mm intercooler med 2,5" rør
Digital Eksos temp måler
Digital Bredbånds Lamda måler
Digital Ladetrykks måler
Tuning på rullende landevei
Brembo 12" skiver foran og bak (ventilerte foran)
4 pot calipere foran
2 pot calipere bak
AWD driverk (tilgjengelig fra 5 dørs versjonen)
Forsterkning av overnevnte drivverk
Øhlin coilovers (må sikkert special bestilles)
bøssninger og karftigere krengingshemmere
Postert bodykit
Ny lakk også lister og speil (orginal " Sunrise Red" men med 3-4 lag klarlakk)
Trekking av interiør i skinn (2 nyanser i grått)
17" felger med 225/45-17 dekk (sommer)
Mine nåværende 16"x7,5" med 205/55-16 (vinter)
= en sleeper med sporty og luxuriøst preg (og 400+ hk hvis noen ypper)

MEN jeg har ikke 200000KR:.-( (Donasjoner mottas med takk)

Så jeg får nøye meg med min lille Schwitzer turbo og mitt første mål på 200hk, så får vi se siden om 250 hk kan nåes uten at jeg må slutte å spise


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
  
 
Indlæg: 22 maj 2003, 09:29 
Re: FE3T

Du lyder til at ha' styr på din bil.. Ja, det har j også overvejet.. Men problemet hermed er at få den gennem syn med max tuning.. J mener de nuværende regler med 20% lovlig tun, er jo ik optimalt og en gammel bil ska synes hver 2. år.. Den tun jeg ville vælge til min gamle slæde vil den aldrig kunne gå gennem syn med, og jeg er ik lige indstillet på og skifte motor etc. hver andet år for at få den gennem syn.
Derudover kan du aldrig få fabrikanten til at godkende biltypen med så mange hk, som vi snakker.. Specielt ik fordi den er så gammel som den er (89). Så denne mulighed foreligger ik engang, selvom jeg var villig til at ofre mindst 30.000-40.000 DKr for det..
I de nyere biler er det lettere at få denne godkendelse.. Mange af disse som vi snakker om kan endog gå gennem syn med meget tun. F.eks skyline eller lignende.. Derfor er denne løsning nok optimal..

Nemesis er du sikker mht. at man i DK bare kan tune løs på f.eks. skyline bare fabrikanten siger god for det? Jeg mener hvad med de maks 20% de i told og skat snakker om..? Skal bilen ikke engang til en ekstra synstest/crashtest som foretages i Tyskland ell. Sverige, som der tidligere blev omtalt..?


Top
  
 
Indlæg: 22 maj 2003, 09:47 
Re. Jens Hvis du mener Civik ik kan tunes tar du fejl..
Der er faktisk store muligheder med den.. 9000 omdrejninger har sgu også muligheder.. Det er ik kun motoren som gir optræk etc. Det er sgu også vægt, gearingssystem... Motoren har selfølgelig også sin del, men alle øvrige dele af det samlede system har også sin del af slæbet. Tag ikke fejl af det..!

B-] B-] B-]


Top
  
 
Indlæg: 22 maj 2003, 10:58 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 788
Geografisk sted: Vestsjælland
De civic du ser i amerikanske blade har ikke en original del og motoren er altid fra integra eller prelude moderniseret med titan plejestænger og turbo. De billeder jeg har set i blade er rene racere med custom gearkasse og trækaksler + større forhjul prøv at få en civic under 13 på 1/4 mile næsten umugligt pågrund af træk i den forkerte ende. Desuden er høje omdrejninger den største årsag til motorslid uanset hvor gode dele der bliver brugt


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 maj 2003, 13:48 
Hva er det du prøver at sige. At du kan få en en motor med lavere maks-omdrejningstal til at yde mere..? Selvfølgelig slides der på motoren ved høje omdrejninger, men effekten blir også væsentlig højere.. Du tror du kan med en motor med maksomdrejning på 6000 til at yde det samme som en på 9000, ved begges maksomdrejning.. Hvis dette er tilfældet er denne utrolig dårlig lavet, og det er civiks bestemt ikke..
Desuden ligger mange racere med momentmaskiner med et maks-omdrejningstal på motoren på over 10.000..
Eksempelvis en TOYOTA SUPRA GTE har 10000RPM og 2003 Ferrari Enzo 8000.. Det er sgu da ik afgørende for ydeevnen som sådan.. Det har indflydelse for slid, varme etc. men ik for ydeevnen som sådan...


Top
  
 
Indlæg: 22 maj 2003, 21:17 
FE: MrCooler

Det med godkjenning (syn) er et stort hinder.
Jeg samlet dokumenter og data fra 3 forskjellig kontinenter i over et år før jeg sendte inn en søknad med kopier av dokumentasjon til nærmeste "synshall"

Til min store glede har jeg nå fått beskjed om å sette i gang med monteringen av turbo systemet, og komme med bilen for en sjekk av utførelsen når jeg er ferdig.
Finner de at alt ser bra ut vil jeg få et nytt vognkort der ordene " turbo og intercooler" er føyd til :-D

Men det kan jo tenkes at det Norske Biltilsynet er en del mer liberalt enn det Danske


Top
  
 
Indlæg: 22 maj 2003, 22:52 
Det tror jeg at det er.. Hvis bilen er fra før 87 må der gøres en hel del ved bilen, ellers må man næsten intet her i landet, medmindre fabrikanten godkender udstyr og tuning af bilen og det gør de næsten aldrig. Kun i de tilfælde hvor de tidligere eller stadig producerer samme type med vildere gear..
Videre ombygning af min Mazda og meget tun tror jeg ik på går gennem syn herhjemme..!


Top
  
 
Indlæg: 23 maj 2003, 00:35 
Jeg tror i glemmer en bil i alt det snak om japaner slæder
det er meget simpel sirius lotec bil fra tyske og amerikanske lotec verdens hurtiste gade bil starter ved 1000 hk lille model til 1375 hk store model pris ukendt men kan findes på lotecs tyske hjemme-side
MVH Bo


Top
  
 
Indlæg: 23 maj 2003, 08:03 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 788
Geografisk sted: Vestsjælland
Dig med de 9000 omdr prøv at regne stempel hastigheden ud. Momentet på en god stor maskine er før 4000 omdr og så snakker vi om 800 nm = 4-5 gange så meget som en honda. De 10000 omdr maskiner bliver renoveret efter få timers kørsel hvor sjovt er det og desuden skal man køre med høreværn fordi de er nød til at bruge racergearing for at kunne udnytte effekten.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 maj 2003, 09:08 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
Nu vrider du jo ikke bare sådan 1000 hk ud af en 1.6'er (Civic), 1.8'er (Integra), eller 2.0'er (Accord)... det kræver så ekstremt mange omdrejninger - selv med trykladning - at bilen er stortset ukørlig. De der Civic'er og lign. med ekstremt mange HK, kan overhovedet ikke bruges i det daglige, som Jens også er inde på.
Glem alt om det.
Hvis bilen skal have mange hk (>500) så skal der en pænt stor motor til, for så skal den have moment med sig nede, så den er værd at køre i til daglig.
Tæt på 300 HK er da muligt i en Ford Sierra 2.0 Pinto sugemaskine, hvis bare pengene er til det - men den kan overhovedet ikke finde ud af noget som helst under 4000 rpm, så bare at køre i kø, eller noget så simpelt som at sætte i gang uden at enten hoppe hen af vejen, eller lave hjulspind, er tæt på umuligt. Glem alt det flip...
Personligt mener jeg stadig at Supra Bi-turbo (original) og Skyline er urealistiske - men hvis det bliver til noget, så må jeg jo bøje mig i støvet.
Men 200K til tuning og styling kommer du ikke op på 1000 hk af - Skyline eller ej...

Lad mig give dig et eksempel: En gut jeg møder der kører race, har en Ford Escort Mk II 1.3'er. Original Kent stødstangsmotor... med en DEL modifikationer. Den ligger 140 hk ved omkring 8000 rpm, med spjældhuse, og alt det dyre grej. Den er formentlig absolut omgængelig - for den er bygget rigtigt. Men det har været DYRT! Den er, for at kunne tage omdrejningerne, udstyret med komplet stål "bottomend" - dvs. stål krumtap, plejlstænger, smedede stempler, lejebolte, osv. osv. Pris alene for blok med stempler, lejer, etc: 35-40Kkr + moms.
Dertil kommer topstykke - med bearbejdning, knastakslen (som godt nok ligger i blokken), vippetøj, motorstyring, spjældhuse, tænding, elektrisk vandpumpe, opgraderet smøreanlæg, osv., osv.
Den kværn står i over 60Kkr...
Alle de ting skal der også laves ved en Skyline og/eller Supra - men sådan en svend er også lige med turbo - to af dem endda, og de har 6 cylindre mod 4 - dvs. at der skal 50% ekstra til af alle stumper der har med cylindre at gøre - så der skal lidt ekstra grej til der også.... og det bliver IKKE billigere af at være til en af de to biler.
Og helt seriøst - hvad er pointen i 1000 hk? De kan dårligt overføres til vejen alligevel - bilen går 1-2 km/l på noget hundedyrt brændstof (race fuel af en art)...
Hvis der så skal skrues noget gejl på ydersiden - så læg lige 50K af til det (18-19" hjul med ordenligt gummi koster mesterslanten), samt minimum 15 K til undervogn og bremser der kan tøjle de mange HK.
Derudover forstærkning af trækaksler, og drivline generelt.
Seriøst synes jeg at du skal skrue ambitionsniveauet ned... det går altså ikke sådan lige som du beskriver det - og i hvert fald ikke med det budget - og slet ikke med godkendelser hos SBI oven i hatten.

Mit foreslag er helt klart en Ford Escort Cosworth. Den har 4WD så den kan komme af med kræfterne - den kan fåes i DK - den kan synes i DK. Og for 150 - 200 kr. kan den vel komme til at ligge omkring 450 - 500 hk med pæn holdbarhed - og med et andet program i styreboksen er syn ikke det store problem.

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 151 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 ... 16  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team