Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 18 jul 2025, 22:48

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 82 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Næste
Forfatter besked
Senior Medlem

mikkel>> en std. 325 er ik i nærheden af at have 10:1 i komp.

morten>> For mit vedkommende så er din troværdighed røget. Først så siger du at lindy´s komp. er 11:1 og bagefter trækker du i land, at det bare var et ca. tal du slyngede ud. I lørdags siger du at i harkomp. testet din til 15 og i dag siger du at i ik har gjort det.
Helt ærligt hvorfor er det lige vi skal tro på det du siger???
Nåh ja, det er fordi det er os andre der er dumme, nu har jeg fattet det.........eller!!!!!

Sidste indlæg fra mig.....

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Er en standart 325i ikke i nærheden af 10:1 ????... Ok 9,7:1 er vel alligevel tæt på vil jeg mene.

Jeg har forøvrig lige en tekst fra www.e30.de :

Wer heutzutage auf dem Gebrauchtwagenmarkt einen E30 325i kauft, der kauft in fast jedem Fall einen Wagen mit deutlich über 150tkm. Diese Laufleistung ist nun nicht unbedingt ein Riesenproblem. Die BMW Sechszylinder sind üblicherweise für mindestens weitere 100tkm gut. Man sollte aber überprüfen inwieweit die Vorbesitzer ihrer Pflegepflicht nachgekommen sind und in welchem Zustand der Motor sich befindet. Dazu ist als erstes ein Kompressionstest empfehlenswert. Ein guter 325i Kat. drückt auf allen Zylindern 12 bar. Ein katloser 325i sollte aufgrunde der höheren Verdichtung etwas mehr, also etwa 13 bar drücken.

Jeg vil hertil mene at Lindys 2,7 motor med forhøjning på stemplerne må være i MEGET ringe stand hvis en kompressionstest på hans motor har vist sølle 10,5 bar.. For vi blev jo enige om sammen med Damborg at Lindys stempler var oppe på 10,4:1 i komp.forhold..Men ok, i mener jo ikke at der overhovedet er en sammenhæng mellem høj kompression (bar) og et højt kompessionsforhold.

Men en ting må vi da være enige om! Et kompressionsforhold har samme princip UANSET motorstørrelse, ik?

Kan vi så ikke blive enige om at en standart 325i med 9,7:1 og 13 bar, IKKE må have højere kompression (bar) end en 2,7 med 10,4:1 (lindys).
Men det har den jo, hvis i bliver ved med at holde fast i lindys 2,7 med 10,5 bar!. Og det er jo helt imod naturloven.:-/

Hvis ikke nogen kan følge mig her er det åbenbart for detaljeret..
Og jeg er meget ked af at folk er så stædige med deres holdninger.
Vi lærer vel alle af hinanden..:-)

http://www.geocities.com/terminalvelocitycoaster/adr/

Jeg håber at alle som har deltaget i debatten her vil gå ind på denne side.

Og hvis nogen bagefter påstår at kompression og kompressionsforhold ikke følges ad, så er i GODT NOK STÆDIGE!!:-(

Jan Jan Jan dog Vi sagde til dig at vi havde testet Jesper´s gamle 2.7 til en Komp. på 16 bar og der fes endda luft forbi da vi ikke kunne holde kompressionstester tæt jeg tror ikke rigtig at du lytter efter når man snakker til dig

Jeg sagde også til dig at jeg nægtede at tror på at i have testede Lindy´s komp. til 10,2 bar i den sammenhæng sagde jeg at jeg ville skyde på den var en 14-15bar så ærgelig den må du længere ud med på landet, med hensyn til 11:1 komp. Jan det er virkelig forfærdelig at jeg skød en lille smule forbi (10,4:1) men jeg rettede det også i et senere indlæg

Hvis der er nogen som har mistede deres troværdighed Så er det fandme dig med al det lort du har lukket ud herinde, HVERGANG JEG HAR FÅET RET I EN PÅSTÅND SÅ FYRER DU ET ELLER ANDET HØNSEBÆ UD SOM INTET HAR AT GØRE MED AT JEG FAKTISK HAR HAFT RET I AL DET JEG HAR SKREVET.

JA MIKKEL,JAN,DAMBORG,LINDY DE MÅ VÆRER JEG DER I DUMME HVIS I IKKE OVERGIVER JEG NU OG GIVER MIG OG JESPER RET I ALT HVAD VI HAR SKREVET.

VI LÆGGER DET ENE BEVIS UD EFTER DET ANDET, UFATTELIGT AT MAN SKAL VÆRE SÅ STÆDIG SOM JER:-(

JAN DE ENGELSKE ELLER AMERIKANSKE TUNERE ER IKKE DUMME, DET SIMPELHEN BARE DIG DER HAR MISFOSTÅET ET ELLER ANDET SORRY

Jan: Mente den lå på 10.1:1 men det var så min fejl. 9.7:1 er det rigtige tal, og da jeg ikke lige havde undersøgt det på daværende tidspunkt var det det nærmeste tal min bevidsthed kunne komm ei tanke om. ;-)

Damborg: Okey så det er kun afrettet. Men der er blevet fræset noget af i selve stempeltoppen. Så kan det jo ikke andet end have fået laver kompression end før. Det med tændingsbanken og "føden" tror jeg bestemt du har ret i... den har fået for lidt så den er blevet så varm at dampene er blevet antændt for tidligt. Men rart at det spiller nu :-)

Morten: Okey så det var din top det var blevet høvlet ned. Det er sgu ikke til at hitte ud af mere i den her dialog. Men tror nu desværre Lindy, Jan og Damborg har ret.

Gert: Angående det med kompressionstest var det vi forsøgte at sige at det bruges til at se kompressionen ÉN cylinder opbygger og for at se om den holder kompressionen. Altså en tilstands test og ikke en reel kompressions test!

Den her diskution er så langt ude at jeg er stået af for længe siden, jeg gav jer allerede ret i mange ting sidste weekend, og troede egentlig at det endte der.....

EN ting som du ikke har erkendt endnu morten er at det er muligt at få en motor til at tændingsbanke uanset hvilken komp. forhold den kører med, det er det eneste jeg har været uklar med dig over.

Sådan som jeg har lavet komp. test sammen med en proffesionel mekaniker, kan jeg ikke se andet end at det er muligt at opnå hvilket som helst resultat, og resultatet kan kun bruges ved sammenligning af en måling foretaget med samme metode og med samme antal motor omgange, der står heller ikke noget om ved hvilke forhold de tyske teksters målinger er taget ved, derfor lidt svært at sammenligne.

Har fundet min måling og den siger 11 bar på alle cylindere, jeg tror næppe min motor er i nogen dårlig stand og tror da snildt med et par motoromgange mere at den havde ramt 15-17 bar. men nu kørte vi den 7 gange, som jeg husker det og har derfor denne måling.

Lad os antage at min motor er i dårlig stand, så kan jeg da kun glæde mig over at skulle skille den ad igen og samle den for at få den i god stand, hvad vil den så trække på feltet 270 hk og 400 nm... ;-)

PS: Jeg er glad for min motor uanset hvilket kompressionsforhold den kører med, kom igen når i kommer jer over mine tal. :-D

http://www.cornell.dk/bmw/tag.jpg

Lige en ting mere. Det med kompression og kompressionsforhold. Vi snakker om at teste på en cylinder og hvor meget luft den trykker sammen i kammeret. Ja det kan sagtens relateres til det naturlige kompressionsforhold på bilen. Men man laver det ikke for finde kompressionsforholde, men for at se tilstanden. Der er nemlig ofte en cylinder der bliver mere slidt end andre, da varmen tit og ofte har svært ved at komme væk lige hurtigt alle steder. Hvis den ene cylinder dør vil dit kompressionsforhlad STADIGVÆK være det samme men den reele kompression på bilen vil være forringet da man køre med en cylinder mindre end man normalt ville. Det er vel ikke så svært at forstå?

Jeg tror simpelthen vi snakker om to ikke helt ens ting...

Vil lige tilføje at jeg HELE tiden har snakket om at komp.forhold og kompressionstrykket følges ad som vist på http://www.geocities.com/terminalvelocitycoaster/adr/ og det har jo ikke noget at gøre med en slidt motor, men princippet på en motor i god og alm stand. På normal vis bruger jo man en kompressionstester til at tjekke om pusten er røget på en af cylinderne.
Men jeg kan da godt forstå at Lindy er glad for sin motor på 285NM, men Lindy vil vel også indrømme at han havde taget fejl af først antaget 8,5:1 i komp.forhold og at det rigtige faktisk var omkring 10,4:1 som Damborg skrev??. Der er jo væsentlig forskel.. At du så siger din motor trykker med 11 bar, det er jo så bare ok hvis du er tilfreds med det;-)
Men at nogen påstår at man ved at dreje motoren 100 gange så kan blive ved med at få kompressionstesteren til at stige i tryk, er jo helt hen i vejret. Dvs at hvis der er en dårlig cylinder, så vil den opnå samme tryk som de andre ved at man bliver ved med at dreje?? NEJ! den vil selvfølgelig altid hænge bagefter, da alle cylinderne går samme omgange.

Nu har jeg ikke skrevet de fleste indlæg ,men synes jeg har prøvet at give min mening til kende rigeligt uden ret meget repons. Vil i ikke nok fortælle mig hvis i er uenige/enige i noget af det jeg har skrevet i mine sidste 3 indlæg??:-D

Jesper>

Med 11 bars tryk på kompressionstesten hvad vil det så svarer til på din yndlingsside... ;-)

PS: Jeg har aldrig udtalt mig om hvad mit kompressionsforhold var... det er jeg slet ikke klog nok til.

Hvor mange kompressions takter kørte i på din motor jesper...?

Jeg må indrømme at 11 bar ikke er ret meget, jeg mener at 13-14 bar ville være mere korrekt. (har du forøvrig læst den skala jeg lagde ind??)
Men jeg tror at de 11 bar du har målt har været bestemt af de 7 takter motoren er blevet tørnet. Da jeg fik målt min 2,7 til 16 bar blev der ikke talt omgange, der blev mere koncentreret om at holde måleren tæt ved tændrørshullet (holdte den med hånden).
Men jeg sammenligner ikke min med din, for min havde 320I top på hvilket jo giver meget høj kompression. Forøvrig har jeg aldrig hørt at man kun skal køre den 7 takter. Med 2 andre biler jeg har haft, er der blevet lavet komp.test af en mekanikker, og der har aldrig været tale om 7 omgange.
Resultaterne viste stadig som de skulle ifølge bogen på den ene, mens den anden havde mistet pusten på cyl4, og det kunne tydeligt ses selv om motoren måske var tørnet 15 gange..

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 82 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Næste

Alle tider er UTC + 1 time