Hjælp (Lamda sensor) hvilke ledninger er til hvad?????
Redaktør: Moderatorer
-
GTI-Kongen
Hjælp (Lamda sensor) hvilke ledninger er til hvad?????
Jeg har en Bosh sensor fra en passat 2,0 16V. Der går tre ledninger ind i den: En HVID, En Hvid med sort streg på og en sort.
Hvilke ledninger er hvad????
MVH Thomas
Hvilke ledninger er hvad????
MVH Thomas
-
David kkb
Re: Hjælp (Lamda sensor) hvilke ledninger er til hvad?????
Sonden du har er en med varme. sådan at den bliver hurtigere varm for præsis afmålning (Min 350 grader celcius)
Hvid: + til varme.
Hvid/sort: - til varme.
Sort: sensor
Ps. Stelforbindelsen til sensoren får du fra din manifold. Der skal du koble en stelforbindelse på din udstødning et sted. nok ikke på selve manifolden pga. varme.
Det kan også være at du allerede har en stelforbindelse. Check evt. med prøvelampe.
Hvid: + til varme.
Hvid/sort: - til varme.
Sort: sensor
Ps. Stelforbindelsen til sensoren får du fra din manifold. Der skal du koble en stelforbindelse på din udstødning et sted. nok ikke på selve manifolden pga. varme.
Det kan også være at du allerede har en stelforbindelse. Check evt. med prøvelampe.
-
GTI-Kongen
Re: Hjælp (Lamda sensor) hvilke ledninger er til hvad?????
Skal der så være strøm på sensoren hele tiden, eller bare i starten?
MVH Thomas
MVH Thomas
-
David kkb
Re: Hjælp (Lamda sensor) hvilke ledninger er til hvad?????
Lidt om varme mekanismen:
Der skal du have strøm på konstant. I sonden er er der en PTC modstand, som reagerer på varme. Når modstanden er kold kan der løbe en stor mængde strøm igennem, som på denne måde varmer sonden. PTC'en virker ved at lukke mere og mere, i takt med at temperaturen stiger. Til sidst er der helt lukket.(holder varmen med udstødningsluften) Ledninger til varme: Hvid +. Hvid/sort -.
Hvis planen er at aflæse blandingsforhold med Voltmeter skal du koble sensor signalet (Den sorte ledning på sonden) Til + på voltmeteret og så skal du selvfølgelig have stel på voltmeterets -... voltmeteret skal stå til at måle millivolt.
Du kan læse mere om blandingsforhold her på siden under : tuning-blandingen.
God fornøjelse.
Der skal du have strøm på konstant. I sonden er er der en PTC modstand, som reagerer på varme. Når modstanden er kold kan der løbe en stor mængde strøm igennem, som på denne måde varmer sonden. PTC'en virker ved at lukke mere og mere, i takt med at temperaturen stiger. Til sidst er der helt lukket.(holder varmen med udstødningsluften) Ledninger til varme: Hvid +. Hvid/sort -.
Hvis planen er at aflæse blandingsforhold med Voltmeter skal du koble sensor signalet (Den sorte ledning på sonden) Til + på voltmeteret og så skal du selvfølgelig have stel på voltmeterets -... voltmeteret skal stå til at måle millivolt.
Du kan læse mere om blandingsforhold her på siden under : tuning-blandingen.
God fornøjelse.
-
GTI-Kongen
Re: Hjælp (Lamda sensor) hvilke ledninger er til hvad?????
Det var nemlig rigtig gættet.
Jeg er ved at lave en blandingsmåler efter tegningen her på siden.
Du kender vel ikke nogle der ligger inde med en manifold til en 1,8 GTI 16V til montering af en T3 fra en saab?
Tak for hjælpen
MVH Thomas
Jeg er ved at lave en blandingsmåler efter tegningen her på siden.
Du kender vel ikke nogle der ligger inde med en manifold til en 1,8 GTI 16V til montering af en T3 fra en saab?
Tak for hjælpen
MVH Thomas
-
David kkb
Re: Hjælp (Lamda sensor) hvilke ledninger er til hvad?????
Nej det gør jeg ikke. Har du tænkt på selv at prøve og lave en. det er faktisk ikke så svært hvis man har en smule kendskab til svejsning og alm. metal/smede arbejde.
Der er rigtig mange gode tips at hente her på siden.
Der er rigtig mange gode tips at hente her på siden.
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
Re: Hjælp (Lamda sensor) hvilke ledninger er til hvad?????
Ny skal du dæleme huske at den sensor ikke er linær!
En alm sensor kan kun afgøre om blandingen er fed eller mager. Max effekt ligger omkring 12,4:1 og det kan sensoren slet ikke vise. Sensorens skiftepunkt ligger på 14,7:1 og det er, på en trykladet motor, ikke ligefrem noget at tune efter, mildt sagt.
Bare så du ikke stoler blindt på den sensor.
Lav en søgning på DIW WB sensor istedet. Den duer, men er også noget dyrere.
Henrik
En alm sensor kan kun afgøre om blandingen er fed eller mager. Max effekt ligger omkring 12,4:1 og det kan sensoren slet ikke vise. Sensorens skiftepunkt ligger på 14,7:1 og det er, på en trykladet motor, ikke ligefrem noget at tune efter, mildt sagt.
Bare så du ikke stoler blindt på den sensor.
Lav en søgning på DIW WB sensor istedet. Den duer, men er også noget dyrere.
Henrik
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
-
GTI-Kongen
Re: Hjælp (Lamda sensor) hvilke ledninger er til hvad?????
Ved du hvor jeg får fat i en sådan sensor? evt om der er nogle biler der kører med dem?
MVH Thomas
MVH Thomas
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
Re: Hjælp (Lamda sensor) hvilke ledninger er til hvad?????
Bosch LH4U eller noget i den retning er vist en WB. Visse Hondaer med leanburn motorer havde dem omkring 95. Den er meget let genkendelig idet den har 5(FEM) ledninger til sensoren.
Stel på ecu
signal
varmelegeme
varmelegeme
temperaturfeedback fra sensoren
Søg lidt i Megasquirt forummet eller kig på faqen derinde.Der er vist noget info svjh.
Stel på ecu
signal
varmelegeme
varmelegeme
temperaturfeedback fra sensoren
Søg lidt i Megasquirt forummet eller kig på faqen derinde.Der er vist noget info svjh.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!