Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 18 maj 2025, 14:00

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 28 sep 2003, 06:27 
Stumperne er til at skaffe for penge..

brugt B23 blok. ikke B230 de har svage lejer.
brug samme krumtap.
bor op og plan 1mm. den SKAL være helt plan, meget finpudset, ingen rustgrader, og KRYDSSLEBET. det gælder også topen.

Lav oliesprøjt op under stæmpler. det er nemt. olie "røret" går lige ved cyl.væg. bor hul, skær 6mm gevind. køb ford dyser(RS Turbo) monter og ret op.

modific. samme plejlstænger, med ny spec.top-bøsning som passer til smedede stæmpler til en B230FT . stempler er købt "brugt" fra racermotor. nye ringe.

alt skal afbalanceres og veje det samme.

ombygget bundkar med`"skvulpe plader" og mere olie(breder)
stor oliepumpe(B21ET)
El pumpe for oliekøler(seperat system med temp. styring)

glasblæsning af alu dele.
blokken har fået en gang sandblæsning og nok maling.


Så har du bunden klar. bygge pris ca. 12k det er inc. skærerings toppakning.

Toppen er fra B21ET.
forbrændings kameret laves mere "rundt" og støre.( der fjernes meget )
planes 2mm. ja. det er meget, men der er lavet store kammer.
+ Stemplerne har også korter "pind højde".

Ventiler er en anden sag. indsugningsventil fra en tysker.
Udstødningsventil fra usa.
lidt støre kanaler.(meget lidt). Korter v-styr.
hjemme lavet alu manifolder( helt lige og ens)
.
"hjemme lavet" spjæld(52mm) det er nemt. find 4 ens hos en huger, og monter dem på liene. " MED SPJÆLDAXEL LODRET" så kan de nemt sættes på SAMME træk stang.. træk på midten af stangen, og monter justering på ALLE 4. Juster ind på spjæld-kontakt..
hjemme støbt tryk-fordelingsbox til spjæld i glasfiber.

Knats af typen: T5R. den har et løft på 13,5mm. mod 11,0mm på en B21ET.
Knasten er ikke "skrap" den køre fint tomgang ved 900.omd. det høje men ikke lange løft giver EXTREM stort moment ved lave omd. OG TURBO tryk.

hjemme lavet just.knasthjul.

Topstykket kan ikke komme af med varmen, hvis det ikke laves om..
Der skal pumpes vand ind fra begge sider og frem ved cyl.4. gøres med 2 el pumper.
Thermostat huset bores ud, og stor TH monteres. der skal være et stort flow. jeg køre 75c i temp..

Toppen koster lidt mere i stumper, men det kan gøres billiger.
alt inc, planslibning og trykprøvning. und. alles. pris ca: 15k.
du kan godt bruge andre ventiler, og spare ca: 6k.

Turbo fra audi 200T + en fra A4 1,8 20V.
hjemme lavet udstødnings manifold. 4 I EN colekter der deles i 2 igen.

Der til skal nye benzin pumper(2)
indsprøjt fra audi 200T.
tilskuds system af U-kendt type(????????????)

gpa. intercoller.
mange rør og slanger.
nogle magnet ventiler

anden kobling, getrag gearkasse

OK- det er sku dyrt, men hvis man bruger lidt til til af finde stumper, eller har noget til at ligge bliver det jo ikke dyre af..

Skal man kigge på de timer der er brugt..... ja. en mand der hygger med det ganske roligt og laver næsten alt.( - boring, planing, trykprøvning, afbalance, og slibning af krumtap.)

Jeg vil tro, at jeg har brugt 150-200 timer alt i alt......

Prøv lige at regne ud hvad den ville koste ved en eller anden "DOKTER"
ok- han er måske hurtiger.100 timer. og?

monteret og indkørt..


motor: møj billig 30,0k
løn: 100 x 325 32,5k
i alt: 62,5k +MOMS

fuck. 78.125,00 kr.

DET ER DYRT AT TRÆKKE EN CAMPING VOGN.


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 28 sep 2003, 08:47 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Har du brugt "M" plejlstænger?, altså de "fede" fra B21ET?

Toppen er fra B21ET skriver du. Det udelukker jo kun 4 toppe af hele sortimentet. Hvilken een er der tale om?? 160,398,405?

Nu har du jo planet topstykket....hvorfor hulen dog det??
Har du brugt eet af dem med store eller små kølevandspassager mellem top og blok?

Spørger fordi planing af topstyket normalt er noget man begrænser mest muligt, alene pga at alle de svage(dem med store kølevandspassager) har en tendens til at lade forbrændingskammeret "synke op" i toppen når de får noget klø, og "de stærke"(dem med små kølevandspassager, typiskt -84+) øsnker man ikke at gøre svage.
Hvad har du gjort for at hindre at det sker?

Når nu stemplerne har en kortere pindhøjde, hvordan får du så stemplerne helt op til topstykket??? Eller stopper stemplerne "midt" i boringen?

Hvad er effektivt komp.forhold?

T5R er et godt valg, men den kan forbedres yderligere. UNITEK AB er rigtig skrap til at bygge volvomotorer, og har skræddersyet knastaksler i mange år, så mangler du noget mere power så skriv alle data ned på motoren og mail ham dem, samt hvad du vil have ud af det, så bikser han lige en ny knast til dig, på en ny core.

Så vidt jeg husker løfter en B21ET nu kun 9,8mm, men jeg kan dog huske forkert. Hvad bogstav stod der på den knast?

Smid lige et billede af det knasthjul. Vil gerne se.

Mht bensintilskud så mail mig lige engang.
dsl65684atVIP.CYBERCITY.DK

Man skal aldrigt regne på hvad det koster at trække campingvogne....:-)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 sep 2003, 13:15 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 06 jul 2003, 19:11
Indlæg: 90
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayI ... otohosting


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 15 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team