Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 18 maj 2025, 22:35

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
 Titel:
Moderator

Du kan jo prøve at spørge Hald79 om hvad han gav for at bygge programmerbart EFI på hans GSI Turbo......!

Han kunne vel gøre det to gange for de 5000dkr du snakker om...;-)

Prøv at søge lidt på Megasquirt. Det kan endda være du er heldig at der ligger en tilsvarende ombygning på nettet.

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: kbh
:) godt at se at mit sprøgsmål bliver diskuteret!!

bilen er født med 78hk(rpm6000) og 125nm 2900rpm c :cry:

hvis jeg montere multipoint så vil motoren se sådan ud:
: 90hk(6250) og 123nm(rpm4250)
dog er topstykket lidt anderledes på den model med 90hk!!

hvis jeg montere bobbl kaburatorer:
så vil jeg få mere moment over hele omdrejningstallet, og en del mere hvis jeg montere en skarp knast samtidig!!

Titel:
Moderator

Hvordan kender du effektopgivelserne på multipoint??

Du sidder da ikke og sammenlinger en std multipoint motor med en motor du forventer at montere dobbelte karb på, anden knast og bruge en dags tid på at dyse ind optimalt???

Det svarer til at jeg konkluderer at turbo er noget lort fordi jeg kan bygge en B21 med flere suge HK med et par dobbelte webere end volvo selv byggede deres standard turbomotor....
Det holder jo ikke helt, vel?

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

det skal jeg såmen sige dig: hvis du kendte fiat tipo modelerne lidt bedre ville du vide at der er blevet lavet en multipoint motor over samme motor som den med monopoint!!

www.fiat-tipo.de <<< teknisk data fiat tipo tipo

dog er det kun et est. som jeg regner med at kunne få !!

Men for at være åben....

ok skaf mig 110hk+ ved samme brug af penge!! som jeg kan få fat på kaburatorene og knast!!

jeg har ikke så mange penge!!!

og jeg står ikke og bruger 3000-4000kr på kaburatore hvis jeg havde 15k til en turbomotor og multipoint!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Titel:
Moderator

Ok. Alle udråbstegnene er ikke nødvendige.

Min pointe er at du sammenlinger en standard multipoint motor, men een du vil ændre knast og montere anden manifold, plus et par omdysede webere på. Det er sgu ikke fair overfor multipoint.

Så langt så godt.

Nu ved jeg ikke hvad for muligheder du har på lager, men hvorfor dog ikke montere EFI anlægget fra 90hk versionen, snup en lidt spidsere knast og evt pusle lidt med brændstofmængden, via kølevandstempsensoren istedet. Åbne luftindtaget lidt op og befri det for de største forhindringer. Når du nu ikke har mange penge lyder det lidt tåbeligt at bygge din motor om til at gå 3km mindre på literen(dobb karb) end den gør nu. Den skal trods alt ikke køre mange km før det bliver som at pisse i bukserne.

Det er næsten reglen mere end undtagelsen at dem der vil spare helt vildt ender ud med at bruge 2-3 gange så mange penge og har det mindre end halvt så sjovt.

Hvis du vil gøre det hele _helt_selv_, så kan du bygge programmerbart EFI(via laptop) for ~16-1700dkr, find en EFI manifold med dyser hos en hugger til ~400dkr, nyt luftfilter til 150dkr,brændstofpumpe og reg fra donorbilen sammen med manifolden for , vel ca 500dkr. Så mangler du en knast, som du skal spare væk i første omgang. Prisen er nu stadig under 3kkr, og det uden at få vennerabatter hist og pist. Når du så får råd finder du en lille kompressor fra toyota el. lign til en 3kkr, og monterer en overtryksventil på manifolden, og lader 0,2bar på din motor. Da du allerede har EFIen kan du nemligt justere denne kombination ind uden at koste nye stumper endnu engang. Nu har du ~120hk+, afhængigt af hvad du tør, det kan holde hvis du kan styre dig lidt, og bilen kører stadigt fornuftigt. Prisen er 6kkr as is, alt incl, men det kræver at du gør lidt selv. Finder du selv stumperne og kan vente lidt på dem kan det stensikkert gøres for under 3000dkr incl kompressoren.
Hvis du skal have alt bygget ude "i byen" så skulle du nok overveje om det ikke var bedre at købe en anden bil fra starten.

Jeg skriver det sgu ikke for at pisse dig af, det er kun et godt råd.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

:( v ja det ved jeg, sorry!!
men det kan den da ikke gå i gennem syn med!! desuden har jeg ikke en gang en garage!! compressor hmm lyder fedt men meget arbejde!!

benzin sagen på kaburatore:
hvis man køre pænt så bliver det sku det samme tror jeg !!

hmm
og det med at få fat på multipoint:
jeg har et på hånden! "fiat uno 1500" multipoint manifold med det hele også box!! og kan også få en pumpe med!!
(så skal jeg bare "lige" skifte pumpe, omprogramere boxen(som man ikke kan)(der kunne megasquit så komme ind!) koble boxen ind på alle følere på motoren!! :cry:

Og det der med at sammenligne de to ting (multipoint og kaburatore:
min fejl glemte at skrive at hvis jeg valgte multipoint skulle der også en knast på selvfølgelig!! Kan godt se hvad du mente :roll:

så derfor er jeg huged på kaburatore lige til at gå til og ingen ledninger!!

havde jeg mere viden omkring det med kompressor, alså tenkisk, og et sted at stå + er meget afhænig af bilen hver dag!!

Titel:
Moderator

Ok. Hvis du ikke har et sted og er pinedød afhængig af bilen så er der ikke rigtig så mange valgmuligheder tilbage.

Jeg kan høre at du så småt kaster håndklædet i ringen allerede omkring ny bensinpumpe osv, så ok, karb er eneste mulighed.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

:oops: problemet er ikke med benzin pumpe feks.... det er et sted og stå og at jeg bruger bilen meget!!

jeg har skilt motoren af før og ting som knast og andre ting men der havde jeg en garage!!

desværre, og kompressor så er det beslag, extre driv hjul og anden manifold...

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

:D ja en glædelig nyhed!!

jeg har besluttet efter en god lang samtale med en tunings mand!! at det bliver multipoint indsprøjtning!!

så vinterens projeckt er så følgende:
monterning af multipoint fra uno 1500
montering af megasquid
montering af 284graders knast
bearbejdning af topstykket og hævning af kompressionen med 1
og på et tidspunkt en banan manifold!

håber på min. 110hk (standard 78hk)

men hvis der skulle komme 120 eller 130hk er de da velkommende!! :twisted:

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time