Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 18 maj 2025, 05:11

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 
Forfatter besked
Hej ...Jeg søger en lodret dobbelt weber eller dellorto på min 40 mm gerne større da den skal fodre en 2,8 motor......hilsen lars

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
jeg kan muligvis skaffe nogle brugte weber karburatore
jeg tror nok at det er model idf40 ikke sikker men vil undersøge det

en fiero 2.8 l er det ikke en v6'er

så skal du vel bruge 3 styk

hvad med manifold, klare du selv det eller skal også undersøge om jeg kan skaffe/ få lavet et manifold

hvad med indysningen kan du selv klare det (skal hilse og sige at det ikke er det samme som at justere en SU'er)

jegs@adr.dk

Titel:

Hvis jeg stod og skulle bruge en Kab. så vil jeg prøve at hør Westspeed om ikke han har en Holly som kan bruges.

For nogle år siden købte vi nogle Holly 350 som vi brugte på nogle Ford 2,8 V6 og det virkede bare godt. Og nogle gang så var det 500 sammen med turbo

Titel:
Holly'en kan give mere topeffekt. men ellers er weberne overlegne

ifølge Graham Bell kan en holly (med et godt indsugningsmanifold. pas på her er en jungel) levere lidt mere effekt en en weber, men det har nok mere at gøre med manifoldets udfoldning, hvor flere cylindere "suger" igennem det samme hul og dermed øger/holder gang i luftens inerti (man kunne muligvis prøve at lave en indsugningskasse magen til en F1'ers til at sætte oven på weberne, for at opnå samme effekt, men det kræver nok noget mere kendskab til den types luftkassers anatomi, samt advanceret software)

hvis du skal bruge fieroen til dragracing er det en holly du skal vælge, da de få ekstra HK (på en v8'er med en 500 HK snarker vi måske om omkring 1% effekforøgelse) er at ønske når man har 402m asfalt foran sig, men da man desværre sjældent møder 402m lige asfalt uden trafik, ville jeg nok vælge weberne, de giver, ved store effekter, en mere homogen bil der er bedre til mellem acc. samt acc. udaf sving e.t.c.

ps. selv om 1 % effektforøgelse ikke er særlig stor på en 500HK v8, er det de sidste hk der altid er de sværeste at hive ud af en maskine (også oftest de dyreste)

for at gøre det hele mere indviklet opgives webere (og andre ikke amerikanske karburatore) i mm målt i indsugnings røret eg IDF40(herefter er der en zillion justerings muligheder, heriblandt venturien, hoved dyser(består af hoved dyse, emuliosionsrør(blanderør) og en luftdyse), tomgangs dyser, acc.-dyser, tragt rørslængder e.t.c) holly og andre amerikanske karburatore måles i CFM (cubic feet minutes) og så laver de nogle fix-faxerier hvor de måler med, jeg er ikke sikker på tallene, 3 inchHG (inch mercury/kviksølv ) vacum, hvis der er en port der deler til 2 cyl men med 6 inchHG hvis der er en port der deler til 4 cyl

alt i alt er det ikke nemt at gennemse hvilken weber/setup man skal vælge hvis man ved at bilen har kørt med eg. en holly 400CFM

personligt syntes jeg at lyden af webere er overlegen, især hvis den kommer fra en bil med skrape-knaster, så den står og pludre i tomgang
(og flere cylindre skader jo ikke lyden)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time