Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 17 maj 2025, 10:32

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
Hejsa

Jeg håber der er nogen som er interesseret i at hjælpe.
Jeg skal til at anskaffe mig en kompressor til min Golf 3 1,8CL. Det bliver højst sansynligt en Roots komrpessor.

Men så er spørgsmålet - hvor meget andet er nødvendigt for at få det op at køre? Beslagene til kompressoren er selvfølgelig et must, men hvad med f.eks. intercooler, bezinpumpe og lavere kompression?
Er det altsammen nødvendig, eller kan det gå an uden?

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Jylland
Det kommer sgu an på hvor seriøs du er........

Skal det lade mere end 0.3-0.4 bar så skal der ned komprimeres og tilskudsanlæg eller feks indsprøjtning/tænding fra en G60

Selve monteringen er der ikke nogle ben i, det er benzin mængde og tænding der er problemet.

Skulle jeg lave den ombygning ville jeg finde indsprøjtning/tænding komplet fra en G60, alternativt fra en SAAB 9000 turbo eller Opel Vectra/Calibra turbo. Alle disse tre systemer kan ændre blanding/tænding efter tryk.
Dernæst ville jeg nedkomprimere, enten på den "nemme" måde, med to toppakninger med en kobberplade imellem.
Koldere tændrør pga. ladetryk(mange glemmer det)
Intercooler er ikke et must, men absolut en fordel.
Nedkomprimering kunne også gøres med et sæt stempler fra en G60 eller sågar stempler fra en Nissan Bluebird turbo(disse passer på vw plejlstænger)

Med nedkompimeret motor og et ordentlig benzin/tændingsanlæg så kan du uden problemer lade 0.8-1.0 bar og så er du tæt på 200hk hvis ikke over.
OG så kan det holde og er langt mere velkørende end 0.3-0.4 på en standart motor der tændingsbanker som en gal og ikke kan holde til at få noget GAS !! Det er jo det der er meningen med at tune vognen ikke sandt ??

XXBLADE

SLOW EYES WILL KILL YOU

Titel:
Tak for svaret xxBlade

Jeg havde nu håbet på at lidt mindre kunne gøre det. Kan en større benzin pumpe, samt en en justering af motorstyringen ikke gøre det?
Når man får indjusteret motorstyringen, gør det vel at tændningen samtidig bliver justeret, så man slipepr for tændingsbanken?
Fordi hvad vil et tænding/indsprøtningsanlæg fra f.eks. en G60 ca. koste??

Er er andre med ideer eller forslag, så sig endelig til.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Problemet med at justere den ind med den motorstyring du har nu er at den jo så vil køre af "helvede" til når du ikke kører med speederen helt i bund.
Min lillebror har været igennem turen med hans tidligere Vento 1.8 og det blir aldrig godt.
Han tog konsekvensen og puttede g60 stumper i og pludselig havde han 214hk 340nm ved 1.1 bar, og bilen kørte perfekt.
Det koster lidt, men virker !!!

G60 motorstyring/tænding er til at finde, men prisen er nok lidt forskelig.
Jeg vil sige at 2000kr vil kunne gøre det.
Hvis du kan finde en manifold til 1.8med multipoint(4dyser) kan du bruge motorstyring fra opel,saab eller fiat croma turbo, de er alle med bosch dyser og bosch tænding, lissom G60.

Held og lykke

SLOW EYES WILL KILL YOU

Titel:
OK, så den skal altså bare have skrald for at køre ordentligt!
Hvis nogen ligger inde med stumper til ovenstående forslag (Tænding/indsprøjtning til G60 eller den anden mulighed), så sig endelig til.

Nu spørger jeg måske dumt, men hvordan ændrer man ladetrykket med en kompressor??

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Størrelsen af remhjulet på kompressor bestemer jo hastigheden hvormed den løber rundt, flere omdr. mere luft, mere tryk.

Ingen spørgsmål er dumme........

SLOW EYES WILL KILL YOU

Titel:
OK, men findes der en tabel eller lign. for at finde ud af hvor stort hjul kontra ladetryk der skal bruges?

Er der andre som har erfaringer eller meninger til dette projekt på en Golf3, så sig endelig til. Her tænker jeg især på om et komplet tændingssystem/indsprøjtning er nødvendig at udskifte.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

kan lige prøve at spørge min bror hvad størrelse remhjul han brugte til hans kompressor, men ellers må man forsøge sig lidt frem.

SLOW EYES WILL KILL YOU

Titel:
Moderator

att xxblade

Var det ikke dig der ledte efter noget andet sprøjt til din cykel?

Denne gut kunne evt være interessant for dig. Han havde hevet over 350hk ud af den busamotor sidst jeg hørte noget om den. Der er et par links nederst.

Name: Rick Yacoucci
Vehicle:Land Speed Racing Streamliner
Engine: Suzuki Hayabusa 1300cc, turbocharged.
Injection: MegaSquirt
Description: So far we have mapped to 8000 rpm and 24 psi and the motor has made 345 hp, with hopes to make 400+ hp at 10500 rpm and 30+ psi of boost. !!!! Megasquirt ROCKS!!!!!!!!!!!!!!!
Website: http://gsxr1100.pointclark.net/gallery/album08, http://gsxr1100.pointclark.net/gallery/Neb

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Hej

Kompressoren ka jo være en SC12 som er til salg flere steder på denne side, den lader med omkring 0,5 bar, og kan give op til 150hk alt efter justering..

Extra bens burde var nemmest ved at bruge en prograssiv bensregulater og en efterfølgende chipning ved RH, de har lavet flere af disse ombygninger og det skulle virke udemærket..

Dette er stadig baseret på monopoint sprøjtet..

Monopointet har jeg os afskrevet, og har købt mig en 2.0 8V top med multipoint, ellers skal det være en G60 top for at få 4 dyser..

Nu speckulere jeg selv om jeg skal droppe 2.0erens boks og tænding, til fordel for G60 delene, kan man i samme seance droppe luftmængde måleren, til fordel for mapsensor som G60eren bruger???

Kan godt se ideen med at boks og andet fra G60 er sagen da den jo er lavet til trykladning..

Jeg holder mig dog til min standard blok med en G60 pakning imellem, så må vi se om det holder, eller om der kommer flere penge til engang så jeg kan renovere en anden blok med G60 stempler eller andet...

Hilsen Martin R

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time