Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 17 maj 2025, 20:04

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: "faguttrykk"
Indlæg: 11 nov 2003, 20:42 
Kan noen her inne forklare meg hva følgende ord betyr?

Turbotøven.
tenningsbanken. :roll:

MVH Odd Markus


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
  
 
Indlæg: 11 nov 2003, 21:30 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 jul 2003, 09:25
Indlæg: 2597
Geografisk sted: Rønnede/Holbæk
turbo tøven: så vidt jeg har ladet mig fortælle den tid der går fra du lægger pedalen ned til turboen sætter ind forstået på den måde at hvis du kører med måske 3000 Omdrejninger du lægger pedalen i kælderen og den tid der går herfra og til du får sparket i ryggen er turbo tøven.....

tændingsbanken er når din brændstof/luft blanding antændes eller selvantænder for tidligt altså inden dit stempel er nået i top og derved prøver at presse dit stempel tilbage imod sin igangværende bevægelse.... (kan høres som en tydelig metalisk lyd)......

håber det hjalp og hvis jeg tager fejl ved det med turbo tøven så ret mig lige......... :wink: :wink:

_________________
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 nov 2003, 05:51 
hvad skal vi så gøre ved, at du ikke ved hvad tændingsbanken er?


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 12 nov 2003, 08:08 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 177
Geografisk sted: Fynsland, Odense
@thomas 16v: Mig bekendt har "tinasmartin" beskrevet tændingsbanken korrekt..

_________________
Mvh Kim
Den der ler sidst, tænker langsomt.
Nu med Kadett C Turbo!
[url=http://www.kwn.dk:1xpcy14e][img:1xpcy14e]http://www.kwn.dk/forum-banner.gif[/img:1xpcy14e][/url:1xpcy14e]


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 nov 2003, 12:07 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 639
Geografisk sted: Østjylland
Uden at træde på nogen:

Det tinasmartin beskriver som tændingsbanken er det der hedder 'pre-ignition' (aner ikke hvad det hedder på DK'sk). Det skyldes at blandingen selvantænder inden tændrøret giver gnist pga. varme, sod o.l.

Tændingsbanken skyldes derimod at brændstoffet istedet for at brænde kontrolleret, brænder med så stor hastighed, at det kan sammenlignes med en eksplosion ovenfor stemplet. Dette sker oftest, når blandingen er for mager eller forbrændingstemperaturen er for høj.

De to ting har dog samme effekt (og lyd) på motoren, så det skal for alt i verden undgås.

Håber det kastede lidt lys over sagen.

/Nolan


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 nov 2003, 20:35 
Hej jeg har en kadett 1.3 der tændingsbanker hvordan slipper man af med det??
Skal jeg bare have justeret tændingen? Jeg køre på det rigitge benz nemlig 95 okt.

Venlig hilsen Bo


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 13 nov 2003, 06:14 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 jul 2003, 09:25
Indlæg: 2597
Geografisk sted: Rønnede/Holbæk
Bongo skrev:
Hej jeg har en kadett 1.3 der tændingsbanker hvordan slipper man af med det??
Skal jeg bare have justeret tændingen? Jeg køre på det rigitge benz nemlig 95 okt.

Venlig hilsen Bo


i gang med at justere.... INDEN du har dine stempler liggende i bundkaret....

_________________
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 nov 2003, 07:10 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 177
Geografisk sted: Fynsland, Odense
Min er også begyndt at tændingsbanke ret kraftigt..
Er det virkelig bare en justering der skal til???

_________________
Mvh Kim
Den der ler sidst, tænker langsomt.
Nu med Kadett C Turbo!
[url=http://www.kwn.dk:1xpcy14e][img:1xpcy14e]http://www.kwn.dk/forum-banner.gif[/img:1xpcy14e][/url:1xpcy14e]


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 nov 2003, 11:14 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 18 aug 2003, 08:05
Indlæg: 2515
Geografisk sted: Veksø Sjælland
tændingsbanken er når tændingen er stillet for højt, dvs at den tænder for tidligt og det giver ganske rigtigt en forfærdelig lyd samt at det skader motoren uhyggeligt hurtigt ligegyldigt om den er bygget af det lækreste kram.

turbo tøven er mest på motorer med store turboer, de har en større masse der skal sparkes op i omdrejninger og den tid det tager kaldes spool-up time. mindre turboer kan lave tryk ved 2000 og endda under omdr så der vil kun være en lille smule på sådan en fætter. det er også derfor at nogen sætter to små turboer på frem for een stor, så kommer trykket lidt hurtigere.

_________________
Brap brap brap...
Billede


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 nov 2003, 15:04 
Tusen takk alle danske drenge :D :D :D


Top
  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team