Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 17 maj 2025, 08:14

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
 Titel: Hjælp!!

Geografisk sted: Skovby
Hej hej!! Nu har jeg sådan en Vecra A 1,8i.. Det er jo i så fald godt nok, men jeg syntes at der mangler lidt power i den!!

Så er mit spørgsmål så... Hvad skal jeg gøre!!

* Skal der Turbo til?
* Skal der Lattergas?
* Er der andet alternativ?
* Hvad koster sådan noget skidt?
* Hvor køber jeg det?
* Er der nogen der kan hjælpe mig?

Det skal være sådan at de snurre i fissen på damen når man giver den gas!! hi hi!!

..::Opel is the way of life::..

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Rønnede/Holbæk
turbo er vejen frem........ (hvis du spørger mig)

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk

Titel:

Men så hvor og hvordan?? og hvad koster det??

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Rønnede/Holbæk
..::GoGoE.dK::.. skrev:
Men så hvor og hvordan?? og hvad koster det??

skriv til polo14T på www.raceinstyle.dk han kan måske svare på en masse af dine spørgsmål......

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk

Titel:

Toal cool!! Mange tak!!

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Veksø Sjælland
TURBO er det eneste rigtige... gas er for dem der bare vil ha et billigt knald og kompressor er til dem der ikke tør vove sig ud i turbo (alle de hurtigste og vildeste biler har turbo nogen har dog OGSÅ kompressor som i den røde celica.) der var engang hvor formel 1 racere kørte med turbo men det blev forbudt for det blev for vildt! men det er også tit den dyreste løsning. indkøb af turbo, udstødnings manifold(medmindre du lige laver sådan en selv), intercooler, mere benzin( evt tilskudssystem, piggybag eller måske endda en frisk motorstyring) rørføring kan også ta lidt tid og koste lidt penge hvis ikke du lige selv makker i sagerne. det blir sku hurtigt 30+ klik turbo turbo turbo, vi elsker den og tilbeder den

Titel:
Tjaa, Hr. Yugo Turbo, det ville da være dejligt hvis tingene var så sort/hvide, det er jeg nok ikke helt enig i.
Jeg er godt igang med et kompressorprojekt og det er absolut ikke fordi jeg er bange for turbo, tvært om så havde det været været en del nemmere og biligere at smide turbo på min mc frem for kompressor.
Men hvis du vil have moment helt fra tomgang, så er der ikke ret meget der kan være med som en roots kompressor. Du har ganske ret i at den er væsentlig mindre effektiv end din turbo er, til gengæld trækker den baghjulet rundt på min cykel fra tomgang, når jeg vrider øret.
John "100 kg" med den røde hot rod du omtaler i et andet indlæg, kører med centrifugalkompressor af mærket procharger og det kører da vist ganske godt.

Men jeg er da enig med dig så langt, at hvis det alene er mange hk. på toppen der er dit mål, så er turbo overlegen.

Mvh.
Christian Trab

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Vestsjælland
www.procharger.com er der flere 8 ere med over 1000 hk ja endda over 2000. Fordelen ved mange centifugalkompressore er at de har sin egen smøring så de ikke varmer og slider på motorolien. Til gengæld kræver de multirib remhjul og cnc fræst beslag og så er de næsten umulige at finde brugt.

Titel:
Man kan vel sige at hver sin tuningsform har sine fordele og ulemper. Lige procharger som John bruger tager godt nok olietryk fra motoren, jeg troede faktisk det var normalen på netop centrifugalkompressorer, pga. de sørens mange omdrejninger.
Men roots kompressorer har i hvert fald ofte deres egen oliesump, men de har jo heller ikke så hulens mange omdrejninger.
En pudsighed er at top fuel dragstere stadig kører med roots kompressorer, men jeg ved godt at det er reglernes skyld, f.eks. Kim Raymond kørte hellere med skruekompressor, hvis det var tilladt pga. den højere virkningsgrad.

Men hver sin tuningsform til hver sin lyst, personligt er jeg mere til moment end topydelse, det er jo momentet der får os ud af hullet når lyset bliver grønt. Jeg har hjulpet lidt til ved Holeby arrangementerne og det er mit indtryk at mange af dem der stiller op med turbobiler helst ville køre drag over en hel kilometer, for deres turbobil begynder først at trække et stykke nede af banen. Nu ved jeg godt det ikke altid er tilfældet, jeg har da også set turbobiler der er hurtigt ude af hullet, men det er i hvert fald en meget brugt undskyldning blandt ejere af turbobiler når de har fået baghjul, at det er fordi banen er for kort.
Personligt er min holdning i den retning, at folk skal gøre op hvad de vil bruge det til, før de begynder at tune på deres bil. At bygge en bil til drag, der først begynder at trække et stykke nede af banen, er efter min mening det samme som at stille op i en slalomkonkurrence med et par langrends ski.
Men som sagt hver sin lyst, det ville jo også være kedeligt hvis alle biler var ens.

Mvh.
Christian trab

Titel:
Jeg er ikke helt enig Christian. Du kan sagten lave din turbo, så den trækker fra 13-1400 omdr., det kræver bare nogle lidt andre komponenter end basis modellen. Det tager selvfølgelig også på toppen, medmindre man køber en af de der sindssygt dyre turboer, der kan begge dele. Der er dog nogle ulemper ved turbo, som du får udryddet med kompressor.

Med denne kommentar forudsættes det selvfølgelig, at vi snakker om et normalt budget. For det er klart at hvis man har flere mio. kan du jo sagtens få din komp. til at køre lige op med en turbo. Det kan godt være at jeg er snævert synet, men turbo er bare bedst. Bare lyden er der intet andet der kan konkurrere med.

Og til ..::GoGoE.dK::.. så husk at få nogen der har styr på det til at lave det. Ellers går det galt, og når man roder med trykladning, kan det hurtigt blive dyrt. Personligt synes jeg heller ikke Opel er den bedste bil at tune på. Så du kunne også sælge den, og købe en anden og mere egnet tunings bil.

Held og lykke

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time