Skal lige ha' et par begreber på plads

Generel teknik

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
Carsten 205 GTI 1,9 T
Mester Medlem
Indlæg: 529
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Them
Kontakt:

Skal lige ha' et par begreber på plads

#1 Indlæg af Carsten 205 GTI 1,9 T »

Hej. Jeg har undret mig lidt over begreberne, som feks:

Hvad betyder feks. "Wasted spark", og hvad findes der ellers ?!

Undrede mig også over sequential(semi) indsprøjtning, hvad muligheder er der, udover dem ?!

Jeg faldte også over en sequential BOV.. Hvad er det, ifht en alm stempel BOV ?!
[size=100:1p5cjrlm][b:1p5cjrlm]Peugeot Partner 2.0 HD[color=red:1p5cjrlm]i[/color:1p5cjrlm][/b:1p5cjrlm][/size:1p5cjrlm]
Yugo Turbo
Mester Medlem
Indlæg: 2515
Tilmeldt: 18 aug 2003, 09:05
Geografisk sted: Veksø Sjælland

#2 Indlæg af Yugo Turbo »

sekventiel dump ventil er begrebet for de der kører med MAF, den måler jo mængden af luft der kommer ind i systemet og giver så benzin derefter, så hvis man sætter en almindelig bov på, står tomgangen helt i skoven (eftersom at vaccumet i manifoldet åbner en alm bov i tomgang)

wasted spark er jeg ikke sikker på, men jeg har en ide... nyere pugs (mindst fra 94, men sikkert også en del før) blandt andre kører med en dobbelt elektronisk tændspole og den slår gnist på to tændrør af gangen. ved tænding 1-3-4-2 som på fiat eks vil det så være på 1 og 4 og 3 og 2 samtidigt. så er min ide at den gnist på det tændrør der ikke skal antænde benzin er det de kalder for wasted spark... (kun et gæt, har ikke nogen ide hvorvidt det har hold i virkeligheden)
Brap brap brap...
Billede
Carsten 205 GTI 1,9 T
Mester Medlem
Indlæg: 529
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Them
Kontakt:

#3 Indlæg af Carsten 205 GTI 1,9 T »

Tak for svar :D
Dvs. At en sequentiel BOV, bare er en med justerbart stempel ?
[size=100:1p5cjrlm][b:1p5cjrlm]Peugeot Partner 2.0 HD[color=red:1p5cjrlm]i[/color:1p5cjrlm][/b:1p5cjrlm][/size:1p5cjrlm]
Gæst

#4 Indlæg af Gæst »

yoda smølfen har, ikke gættet helt i skoven når det gælder wasted spark, det fungere som han har beskrevet, det ene tændrør tænder i cylinderen med benzin/luft blandingen og det andet tænder i cylinderen der lige er færdig med udstødnings-cycl.
Aceman
Nyt Medlem
Indlæg: 20
Tilmeldt: 31 okt 2003, 18:31

#5 Indlæg af Aceman »

Og hvad skal det gøre godt for? At brænde alle rester af benzin dampe af?
..: Jeg havde været perfekt, hvis jeg ikke var så satans selvglad :) :..
Brugeravatar
Transitfar
Mester Medlem
Indlæg: 1901
Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
Geografisk sted: Horsens
Kontakt:

#6 Indlæg af Transitfar »

Man klarer sig med 2 tændspoler til 4 cylindre, og behøver ikke en strømfordeler = penge sparet... :lol:
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
Besvar