Hjælp min bil aflader.

Generel teknik

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Anders
Senior Medlem
Indlæg: 343
Tilmeldt: 12 sep 2003, 17:12
Geografisk sted: Esbjerg

Hjælp min bil aflader.

#1 Indlæg af Anders »

Min bil er er begyndt at aflade mega nedtur. Men hvad skal jeg bruge til at måle hvad det er for en ledning der aflader????
håber i kan hjælpe mig :wink:

mvh Anders
Yugo Turbo
Mester Medlem
Indlæg: 2515
Tilmeldt: 18 aug 2003, 09:05
Geografisk sted: Veksø Sjælland

#2 Indlæg af Yugo Turbo »

aflader? er der noget der lige pludselig er begyndt at bruge strøm når bilen er slukket? den del kan du måle dig frem til ved at når bilen er slukket tager du plus polen af batteriet og måler så med et amperemeter mellem pluspolen og ledningen... der skal ikke løbe nogen strøm/tæt på intet. en anden mulighed er jo at din generator er har det lidt skidt eller måske har dit batteri slået skiden... der er lidt at se til men held og lykke 8)
Brap brap brap...
Billede
Brugeravatar
Transitfar
Mester Medlem
Indlæg: 1901
Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
Geografisk sted: Horsens
Kontakt:

#3 Indlæg af Transitfar »

1) Er du sikker på at der er tale om AFladning, og at det ikke bare er dit (op)lade-anlæg, som ikke fungerer???

2) Der er sandsynligvis tale om eftermonteret udstyr (Fx tyverialarm). Ved at sætte +ledningen gennem et amperemeter kan man se hvem synderen er.

3) Hvis der er tale om en escort efter ´91 er der sandsynligvis tale om sikringsboksen. Den koster ca. 1300 kr plus ½-2 timer til udskiftning....

4) Hvis der ikke sidder en bunke eftermonterede sikringer ude ved batteriet (således at du bruger punkt 2) kan du lave en snydesikring, således at du erstatter en sikring med en ledning som går gennem et amperemeter. Og så er det bare med at teste sikringsforbindelserne fra en ende af med denne "snyder".

Held og lykke.
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
Brugeravatar
Transitfar
Mester Medlem
Indlæg: 1901
Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
Geografisk sted: Horsens
Kontakt:

#4 Indlæg af Transitfar »

Hej Yugo.....
Måske jeg skulle justere ambitionsniveauet for mit næste liv fra at være "under" kranieskallen til at være "ovenover".
Du sagde det hele noget klarere....... :wink:
Bortset fra, at den første ledning man tager af batteriet ALTID er minus´en!
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
Yugo Turbo
Mester Medlem
Indlæg: 2515
Tilmeldt: 18 aug 2003, 09:05
Geografisk sted: Veksø Sjælland

#5 Indlæg af Yugo Turbo »

se der er vi helt enige transit-far, men for at måle om han har et strømforbrug så skal den nu altså blive siddene på. for det jeg vil måle er et evt strømforbrug når motoren er slukket. der skal amperemeteret nu altså ind imellem den ene pol og ledningen. man kan da også måle mellem minuspolen og minus ledningen, hvis det var det du ville ind på. og det giver samme resultat, men synes nu det er mest korekt at sætte ind i starten af kredsløbet.
Brap brap brap...
Billede
Brugeravatar
Transitfar
Mester Medlem
Indlæg: 1901
Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
Geografisk sted: Horsens
Kontakt:

#6 Indlæg af Transitfar »

I starten af kredsløbet??????
Du er da vist ikke klar over hvilken vej ionerne render..... :roll:
Det er af rent HÅNDVÆRKSMÆSSIGE grunde at du ALTID begynder med at afmontere minuspolen.
Hvis du så bagefter gider spilde din tid med at afmontere pluspolen, så for min skyld ingen alarm.
Men okay, jeg havde engang en lærling som aldrig forstod, hvorfor jeg var ligeglad med hvordan tangamperemeteret vendte, når jeg tjekkede ladeanlæg.
Hvis frisuren vender den forkerte vej i modvind, så vender man sig da bare om og går baglæns. Men det siger jo ikke noget om, om hårene stritter fremad eller bagud :lol: .
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
david

#7 Indlæg af david »

Har du kontrolleret din generatorrem. Om den evt er for slap.
Yugo Turbo
Mester Medlem
Indlæg: 2515
Tilmeldt: 18 aug 2003, 09:05
Geografisk sted: Veksø Sjælland

#8 Indlæg af Yugo Turbo »

render ionerne da ikke fra plus til minus?
men om ikke andet, tror ikke du helt er med på hva jeg vil lave.
jeg vil måle hvorvidt der er noget der tapper hans batteri for strøm. der skal amperemeteret jo ind imellem et sted i kredsløbet (eks. pluspol-radio-minuspol) der vil man jo ku måle hvorvidt der løber en strøm når bilen er slukket og dermed udelukke om der er noget der tapper batteriet eller det ikke bliver ladet ordentligt op... måske jeg udtrykte det uklart i starten. :oops:
Brap brap brap...
Billede
Anders
Senior Medlem
Indlæg: 343
Tilmeldt: 12 sep 2003, 17:12
Geografisk sted: Esbjerg

#9 Indlæg af Anders »

Ja det er noget den er lige begyndt med efter jeg har haft toppen afmont. HVis jeg ikke piller en af polerne af når jeg stiller den om aftenen er der overhovdet ikke noget strøm på bateriet om morgenen. helt tomt ikke engang loftlyset virker.


mvh Anders
Brugeravatar
Transitfar
Mester Medlem
Indlæg: 1901
Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
Geografisk sted: Horsens
Kontakt:

#10 Indlæg af Transitfar »

@ Yugo: Jo, jeg ved skam udmærket, hvad du vil gøre. Dog lige pånær det der med "pluspol-radio-minuspol". Men fred nu være med det.

I princippet er det jo fuldstændig ligegyldigt, hvorhenne i et kredsløb man sætter sit amperemeter, det ved vi begge......
Men hvis/når man skal have batteriet afbrudt, så starter man af sikkerhedsgrunde ALTID med den pol, som går til stel. Stelledningen er jo nøjagtig ligeså strømførende som plusledningen.
Så lærte du også lidt idag :wink: .

Og nej, i virkeligheden slår et lyn slet ikke ned, det slår OP!
Strøm går fra plus til minus, men den fysiske strøm af ioner går fra minus til plus. Og hvad næsten ingen er klar over, så bevæger de enkelte ioner sig kun med nogle meter pr sekund (kan ikke lige huske det nøjagtige tal).
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
Besvar