lqs skrev:
hej HENRIK. det sker ikke HVIS tændingen bliver cuttet! men hvis den blot bliver stillet i 0 grader (top) så bliver den ved med at tage omdrejninger! min kammerat med den røde FORD SIERA lavede den fejl, det gik nu ikke så galt. har tit selv prøvet at lave log under lignende omstændigheder. der hvor omdrejnings begrænseren er sat til at cutte der cutter den. END OF STORY!! ikke mere tænding = ikke mere forbrænding= ikke FLERE rpm!!! MVH. søren PS. LAVPRIS? i denne sammenhæng måske lig med 300000kroner?!!!
Det er vi nu ikke helt enige om.
I det millisek. hvor motoren krydser rpmcut og tændingen afbryder der hænger begge hjul i luften, og motorens samlede effekt går kun til at overvinde egenfriktion, gearkassetab og hele systemets inerti. I det tændingen bliver cuttet bliver der jo stadigt udført arbejde til at acc. krumptappen, der er jo stadigt et par cyl. der ER tændt og står med max forbrændingstryk. Så motoren holder altså ikke op med at generere moment i samme sekund som tændingen cuttes, men først ~90 krumptapgrader senere, og med måske 1000hk under hjelmen, så er der måske 200 der rykker i krumptappen endnu, og det eneste sted de kan komme af med effekten er ved at øge omdrejningstallet på den roterende masse. Man kunne relativt nemt regne ud hvilken størrelsesorden denne rpm stigning ligger i, men jeg orker ikke nu.
Men, uanset hvad der går galt, så brækker motoren sig så splinterne står ud over det hele, og det samme sker af og til for andre, bla TopFuelere. Der er en tydelig sammenhæng mellem pludseligt hjulspin på 300m og motorhavarier, og jeg kan ikke tro at det er pga andet end for højt omdrejningstal i langt de fleste tilfælde.
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!