låsebolte
Redaktør: Moderatorer
-
Jakob Hansen
- Mester Medlem
- Indlæg: 533
- Tilmeldt: 21 nov 2003, 18:47
- Geografisk sted: Kgs. Lyngby
- Kontakt:
Låsebolte er jo et vidt begreb, men fælles for alle er at de på den ene eller andet måde er fikseret, så de ikke rasler af.
Men når du snakker om opbygningen er der mange. De mest kendte er vel nok dem der har en lille nylonring indbygget. Når du spænder møtrikken, trækker du nylonringen med ned over, og den gør så at du ikke kan skrue møtrikken af med fingrene igen - du skal bruge værktøj.
Sådan en bruges mest hvis du skal bolte noget sammen, og du vil være helt sikker på at det ikke falder af lige med det samme. De er også et godt alternativ til spændeskiver, for ofte arbejde man på meget lidt plads. Så er der der ikke altid nok plads til en skive, en spændeskive og en møtrik. Med løsemøtrikken sparer du spændeskiven.
En anden type låsemøtrik er dem der er klemte, sådan at de har et ovalt hul. Disse bruges næsten udelukkende til udstødningssystemer, eller andre steder hvor der er varmt. For man kan jo forstille sig at hvis man bruge en låsemøtrik med nylonring, at den ville smelte, hvis den fx. sad på en udstødning. Efter én køretur ville nylonen være smeltet og så ville låseeffekten være forsvundet.
Derfor bruger man nogle møtrikker som er klemte. Disse rasler aldrig af, men tilgengæld kan se være svære at få på og næsten umulige at få af.
Den sidste type "låsemøtrik" jeg kender til, er at man simpelthen borer et lille hul (1-2mm) i den bolt man bruger. Hullet skal sider ude i enden. Når man så har skruet sin møtrik på, fører man noget stålværer igennem hullet og vikler det sammen, så det ikke kan falde ud igen. Denne metode bruges mest på racerbiler.
Hvor man køber dem: Det værksted jeg arbejder på, køber deres bolte og møtrikker via en repræsentant der gerne kommer fra Förch. Men ellers vil jeg mene at du kan købe dem hos et byggemarked, et reservedelsfirma eller hos dit lokale værksted.
Håber du kunne bruge noget af det til noget
Men når du snakker om opbygningen er der mange. De mest kendte er vel nok dem der har en lille nylonring indbygget. Når du spænder møtrikken, trækker du nylonringen med ned over, og den gør så at du ikke kan skrue møtrikken af med fingrene igen - du skal bruge værktøj.
Sådan en bruges mest hvis du skal bolte noget sammen, og du vil være helt sikker på at det ikke falder af lige med det samme. De er også et godt alternativ til spændeskiver, for ofte arbejde man på meget lidt plads. Så er der der ikke altid nok plads til en skive, en spændeskive og en møtrik. Med løsemøtrikken sparer du spændeskiven.
En anden type låsemøtrik er dem der er klemte, sådan at de har et ovalt hul. Disse bruges næsten udelukkende til udstødningssystemer, eller andre steder hvor der er varmt. For man kan jo forstille sig at hvis man bruge en låsemøtrik med nylonring, at den ville smelte, hvis den fx. sad på en udstødning. Efter én køretur ville nylonen være smeltet og så ville låseeffekten være forsvundet.
Derfor bruger man nogle møtrikker som er klemte. Disse rasler aldrig af, men tilgengæld kan se være svære at få på og næsten umulige at få af.
Den sidste type "låsemøtrik" jeg kender til, er at man simpelthen borer et lille hul (1-2mm) i den bolt man bruger. Hullet skal sider ude i enden. Når man så har skruet sin møtrik på, fører man noget stålværer igennem hullet og vikler det sammen, så det ikke kan falde ud igen. Denne metode bruges mest på racerbiler.
Hvor man køber dem: Det værksted jeg arbejder på, køber deres bolte og møtrikker via en repræsentant der gerne kommer fra Förch. Men ellers vil jeg mene at du kan købe dem hos et byggemarked, et reservedelsfirma eller hos dit lokale værksted.
Håber du kunne bruge noget af det til noget
- Lars E
- Mester Medlem
- Indlæg: 603
- Tilmeldt: 24 aug 2003, 18:14
- Geografisk sted: 7160 Aale city
Re: låsebolte
hsahirf skrev:hvilke låsebolte skal man vælge? hvorfor skal man vælge lige dem og hvor køber man dem?
Øhh.... Nu skriver du låse bolte, så memer du hjulbolte med lås ikke???
Det jakob snakker om heder låse møtrikker.
Hjulboltene kan købes de fleste steder hvor man kan købe stumper til bilen. (pris og kvalitet hænger lidt sammen. T-hansen er jo kendt for "kvalitet")
Hilsen Lars E
2cv 0,6Tii + Dnepr K750
http://www.snail.s4.bizhat.com/viewtopi ... orum=snail
www.Danskcitroenklub.dk
2cv 0,6Tii + Dnepr K750
http://www.snail.s4.bizhat.com/viewtopi ... orum=snail
www.Danskcitroenklub.dk
-
hsahirf
- Junior Medlem
- Indlæg: 45
- Tilmeldt: 25 okt 2003, 09:44
- Geografisk sted: copenhagen
jo, jeg mente hjulbolte (skal nok lære at formulere mig lidt mere specifikt), men læste med stor interesse Jakob Hansens svar - takker for nyttig viden, selvom det ikke var det emne jeg havde i tankerne ved indlæggets oprettelse.
Men egentlig tænkte jeg på hvordan man bedst sikrer sine alufælge mod folk der ikke kender forskel på mit og deres - jeg har set flere forskellige typer, og tænkte at der måske var nogen herinde der kunne anbefale nogen bestemte fremfor andre.
Men egentlig tænkte jeg på hvordan man bedst sikrer sine alufælge mod folk der ikke kender forskel på mit og deres - jeg har set flere forskellige typer, og tænkte at der måske var nogen herinde der kunne anbefale nogen bestemte fremfor andre.
-
Escort mkIII XR3i
