Citat:
det er på ingen måde stempelringene der forhindrer stemplet i at vælte/vippe! MVH. søren
Det er det så i det pågældende Mantzel-kit..... adskillige der har kørt med deres 2.7 kit i et par tusinde km og derefter har været udsat for motorhaveri og har skilt motoren ad for at se hvorfor, har opdaget at de meget korte stempler med kun 2 stempelringe simpelthen er "væltet" så de har skrammet den øverste del af cylindervæggen, fordi den øverste stempelring er slidt i stykker. Derfor rådes man af næsten alle der har haft/har sådan en motor at bruge et anden slaglængde/boring forhold, d.v.s. andet kit, og ikke køre dem over 7000 omdrejninger medmindre du er helt sikker på at dine stempler kan holde til belastningen. Dog har jeg også snakket med en Svensk gut der kører klubrally med sådan en motor (bygget på et andet kit) og han kunne sagtens få den til at holde en hel sæson uden problemer, bare man passede på med omdrejningerne.
Men nu er Mantzel heller ikke kendt for at bygge de mest solide motorer, f.ek. er deres 4.0 række-sekser blot en opboret 3.0 blok, hvilket ikke kan holde til det øgede slid da boringen øges alt for meget (ikke nok cylindervæg). Irmscher lavede en speciel blok til deres 4.0 og det holder. Men det er vist et sidespor!