Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 19 jul 2025, 07:53

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 33 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Moderator

Lyder farligt med ekstra kanaler!

SCP toppene blev netop introduceret for at modvirke at forbrændinskammeret "sank" op i toppen v. høje forbrændingstryk, som var en ret stort problem med BCP toppene.

Der lavede man direkte kølevandspassagerne lidt mindre!

Hvordan har du lavet dem større?foto?

GrpA topstykkerne har jo et radikalt ændret kølevandssystem, og jeg husker ikke at kølevandspassagerne mellem blok og top er ændret, men jeg kan jo huske forkert...

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Foto ikke tilgængeligt da toppen er monteret på blokken.
men det drejer sig om 5 små huller.Læste om det i et gammelt bilsport ifb med deres turbo container projekt
de to største sidder bagest på toppen og er på 5mm
De 3 resterende sidder på indsugningssiden starter ved cyl 4 og er på 4 mm de passer med org pakningen. Denne mod tror jeg ikke har gjort topstykket væsentligt svagere, men har måske en forebyggende virkning over for damplommer.
Har med denne modefikation overlevet en tur på 2 km uden vandpumpe, remhjulet var faldet af, pga manglende efterspænding.
motoren har kørt 30.000 km siden uden problemer mht toppakningen.

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Citat:
det er på ingen måde stempelringene der forhindrer stemplet i at vælte/vippe! MVH. søren

Det er det så i det pågældende Mantzel-kit..... adskillige der har kørt med deres 2.7 kit i et par tusinde km og derefter har været udsat for motorhaveri og har skilt motoren ad for at se hvorfor, har opdaget at de meget korte stempler med kun 2 stempelringe simpelthen er "væltet" så de har skrammet den øverste del af cylindervæggen, fordi den øverste stempelring er slidt i stykker. Derfor rådes man af næsten alle der har haft/har sådan en motor at bruge et anden slaglængde/boring forhold, d.v.s. andet kit, og ikke køre dem over 7000 omdrejninger medmindre du er helt sikker på at dine stempler kan holde til belastningen. Dog har jeg også snakket med en Svensk gut der kører klubrally med sådan en motor (bygget på et andet kit) og han kunne sagtens få den til at holde en hel sæson uden problemer, bare man passede på med omdrejningerne.
Men nu er Mantzel heller ikke kendt for at bygge de mest solide motorer, f.ek. er deres 4.0 række-sekser blot en opboret 3.0 blok, hvilket ikke kan holde til det øgede slid da boringen øges alt for meget (ikke nok cylindervæg). Irmscher lavede en speciel blok til deres 4.0 og det holder. Men det er vist et sidespor!

Titel:
Mester Medlem

tror nu stadig der er nogen der bytter rundt på rækkefølgen tingene går galt i! måske længden på plejstang heller ikke er så heldig i pågældende motor? ja det var også lidt af et sidespor! er der ikke næsten altid to stempelringe (og en oliering) ? kun en stempelring (og en oliering) smager af ren gammeldags RÆS og slet ikke GADE! MVH. søren

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Vestsjælland
Hvis man skal over 85 mm slag i en cih bør man bruge en 2.3 diesel blok den er højere så man undgår korte stempler og plejestænger. Det kræver bare at 2 benzin forkammerdæksler bliver bygget sammen for at passe til den højere blok + en længere knastkæde. Det er epoxy de bruger i blokkene for at bore mere. Der kører en buick 455 med kompressor på gaden i jylland som virker fint på denne måde.

Titel:
Mester Medlem

Jeg tror nu nærmere det er sådan her det er sket...

Stemplet vælter pga. et meget kort skørt... EFTERFØLGENDE går dette også ud over den øverste stempelring som ødelægges! Nu lyder det logisk... Mon ikke der et sted undervejs er sket en misforståelse?

Nu kortere skørtet er NU mere tilbøjeligt er det til at vælte i cylinderen... Dene tilbøjelighed bilver nu større at en kort pejlstang. Stemplet slides i øvrigt også meget hurtigere på skørtet hvis det er meget kort. Der for har korte stempler som regle en form for legering på slid siden. Teflon mener jeg det er...

v/h christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Horsens
Undskyld mig lige, og udsæt mig ikke for HÆVN, Christian, men:
Et stempel kan sgu da ikke "vælte" pga. for kort skørt.......
Eller jo, det kan det, hvis et-eller-andet ANDET er gået galt først...
Foreligger der nogle undersøgelser af de "væltede" stempler???
Hvor højt er et stempel med et "meget kort" skørt????

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Vestsjælland
Problemet er at skørtet hænger uden for foringen når stemplet er i bund på en 2.7. Der er næsten kun ringene til at støtte stemplet derfor er det vanvid at bruge så mange penge på at bygge en motor der ikke kan holde med mindre den bliver bygget i den højere diesel blok der vil kunne acceptere ca 100 mm slag hvis bare man kunne finde en krumtap. Dieseltappen har 85 mm slag og 54 mm større plejesøler så hvis man sliber om til 2" chevy smallblock søler så skulle 90 mm slag være muligt

Titel:
Transitfar skrev:
Undskyld mig lige, og udsæt mig ikke for HÆVN, Christian, men:
Et stempel kan sgu da ikke "vælte" pga. for kort skørt.......
Eller jo, det kan det, hvis et-eller-andet ANDET er gået galt først...
Foreligger der nogle undersøgelser af de "væltede" stempler???
Hvor højt er et stempel med et "meget kort" skørt????

Jammen altså... Vælte... Det tipper selvfølgelig ikke helt rundt, men er mere ustabilt i cylinderen og vil "kringe". Og nu mindre skørt nu større bliver rissikoen jo for det. Jeg kender ikke de pågældende stempel, men måske er der et problem med skørtet der jo...
Iøvrigt kan jens godt have fadt i noget der. Det kunne jo også skyldes noget i den stil.

v/h christian

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
HenrikGM skrev:
Morten, din blok er da en B230 blok, ikke?

Blokken er vist ikke det svageste i den motor....plejlstænger står vist en del højere oppe på listen!!

Det er korrekt .
Men har tilgang til en b23 blok ganske gratis, og havde tænkt mig at hovedrenovere denne.
Har hør at der skulde blokken være det svage led, såå hvis dette kunne gøres for få penge og uden bivirkninger er jeg interesseret.

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 33 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time