Udglødning af manifold

Generel teknik

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
GTI-kongen
Junior Medlem
Indlæg: 91
Tilmeldt: 01 sep 2003, 14:16
Geografisk sted: Horsens

Udglødning af manifold

#1 Indlæg af GTI-kongen »

Jeg har lavet mig en manifold til eftermontering af turbo. Manifolden er lavet i damprør og tigsvejst.
Er det nødvendig at udgløde manifolden inden man bruger den og tager turbo'en skade af evt. glødeskalder der kommer med igennem.
Mvh Thomas
VW-Power.....
Brugeravatar
Thomas.
Medlem
Indlæg: 148
Tilmeldt: 16 jan 2004, 22:18
Geografisk sted: Danmark

#2 Indlæg af Thomas. »

Tror ikke du skal satse på at turboen har det for godt hvis der kommer noget ind i skovlhjulene. Andet en luft alser..
GTI-kongen
Junior Medlem
Indlæg: 91
Tilmeldt: 01 sep 2003, 14:16
Geografisk sted: Horsens

#3 Indlæg af GTI-kongen »

Og er der nogle der har erfaring med at udgløde manifolden?
VW-Power.....
km

#4 Indlæg af km »

Har du ikke svejset den med baggas??Så er det nemlig perfekt glet ligesom på forside!!
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#5 Indlæg af lqs »

baggas forgas eller bundgas. der vil altid være glødeskaller i en sort rørbøjning! hvis ikke det er en turbo med keramisk turbinehjul er det nu tvilvsomt om de er store nok til at gøre nogen skade. men det er da ingen skade til at udgløde og sandblæse inden montering. MVH. søren
Yugo Turbo
Mester Medlem
Indlæg: 2515
Tilmeldt: 18 aug 2003, 09:05
Geografisk sted: Veksø Sjælland

#6 Indlæg af Yugo Turbo »

lqs er da altid go for en fin bemærkning... ha ha
Brap brap brap...
Billede
Gæst

#7 Indlæg af Gæst »

Men hvordan vil i foreslå at man udgløder den, putte den ind i et halmfyr?
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#8 Indlæg af HenrikGM »

Anonymous skrev:Men hvordan vil i foreslå at man udgløder den, putte den ind i et halmfyr?


JA DA!

Du finder et godt stort halmfyr hos en lokal bondemand. Gerne et fyr der kan tage bigballer, og helst de store af dem. Så skaffer du ~500liter spildolie som du "fugter" halmballen med, tilsætter et par liter bensin, for lige at få det til at "tænde" rigtigt, og placerer manifolden lige midt på halmballen. Så åbner du _HELT_ for alle luftspjæld så vi kan få noget seriøst knald på det fyr, og kaster en tændstik i fyret. Herefter holder du god afstand til fyret et par timer, og vupti så har du en seriøst udglødet manifold.(hvis du kan finde den igen!)

:shock:

Nej, lidt seriøst, hvorfor er det du vil udgløde den? Skru den på og kør en tur, så skal du se, den skal nok selv trække sig det der skal til.

Hvis du absolut vil gøre noget for at udgløde den, så varm den til "rødvarm", med feks en voksen tagpapbrænder el. lign. og hold den varm et stykke tid, og lad den køle rimeligt langsomt af. Men du risikerer at den så ikke længere passer på dit topstykke.....
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Brugeravatar
Transitfar
Mester Medlem
Indlæg: 1901
Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
Geografisk sted: Horsens
Kontakt:

Re: Udglødning af manifold

#9 Indlæg af Transitfar »

GTI-kongen skrev:Er det nødvendig at udgløde manifolden inden man bruger den og tager turbo'en skade af evt. glødeskalder der kommer med igennem.
Mvh Thomas


Henrik GM skrev:Nej, lidt seriøst, hvorfor er det du vil udgløde den? Skru den på og kør en tur


Henrik dog, svar da på mandens spørgsmål.....
Hvis jeg selv engang får taget mig sammen til at prøve selv at lave en manifold, vil jeg da også gerne undgå alle "hovsa"-erne, en turbo er jo trods alt ikke helt billig.
Nu har manden lavet sig en fin manifold. Det har sikkert kun taget et par timer. Hvad skal han så gøre nu??? Og er turboen monteret på manifolden under "udglødningskøreturen???
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
Hald79
Senior Medlem
Indlæg: 278
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: midtjylland
Kontakt:

#10 Indlæg af Hald79 »

Hej.......

Dengang jeg byggede min fik jeg den "slyngrenset" i sådan en maskine der renser jern ved hjælp af små stålkugler.....så var de værste gløde skaller ihvertfald væk......og resten vil jeg tro at forsvandt under de første køreture......


MVH Jens Hald
Besvar