Rs turbo hopper ud af bakgear

Generel teknik

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
mikRST
Senior Medlem
Indlæg: 310
Tilmeldt: 27 jul 2003, 19:00
Geografisk sted: Aalborg
Kontakt:

Rs turbo hopper ud af bakgear

#1 Indlæg af mikRST »

Hejsa.

Jeg har for noget tid siden skildt min gearkasse af for de den ikke kunne gå i gear. Det har jeg fået lavet og jeg kan finde alle gear men den hopper ud af bakgear når jeg køre. Jeg har haft den skildt af tre gange de sidste to uger og jeg kan sku ikke finde ud af hvad der er i galt med den.

Er der nogen der ved noget om hvad der kan være i galt med den. Det er en Rs turbo gearkasse men det er jo det samme som de andre gearkasser på nær spæret.

Håber der er nogen der kan hjælpe mig for jeg er ved at blive sindsyg af at tage den gearkasse af :evil:

hilsen mikael
Jakob Hansen
Mester Medlem
Indlæg: 533
Tilmeldt: 21 nov 2003, 18:47
Geografisk sted: Kgs. Lyngby
Kontakt:

#2 Indlæg af Jakob Hansen »

Kører man normalt ikke så lidt i bakgear at man kan lære at leve med det? Eller kan den slet ikke kommer i bakgear?

Kan det være noget med gearskiftet - det plejer at være et svagt punkt på alle Escort 3 og 4´ere?
Billede
mikRST
Senior Medlem
Indlæg: 310
Tilmeldt: 27 jul 2003, 19:00
Geografisk sted: Aalborg
Kontakt:

#3 Indlæg af mikRST »

Den kan godt gå i bakgear men så når man begynder at køre så hopper den ud. man kan godt køre lidt inden den hopper ud. jeg er lidt inde på at det kan være den der sidder ved gearskiftet som er skruget ind i gearkassen. Der sidder en fjeder og en pin som presser på gearskiftet. Altså den klump der kan dreje og rykke op og ned som er forbundet med skifte armene.
Jakob Hansen
Mester Medlem
Indlæg: 533
Tilmeldt: 21 nov 2003, 18:47
Geografisk sted: Kgs. Lyngby
Kontakt:

#4 Indlæg af Jakob Hansen »

mikRST skrev:Den kan godt gå i bakgear men så når man begynder at køre så hopper den ud. man kan godt køre lidt inden den hopper ud. jeg er lidt inde på at det kan være den der sidder ved gearskiftet som er skruget ind i gearkassen. Der sidder en fjeder og en pin som presser på gearskiftet. Altså den klump der kan dreje og rykke op og ned som er forbundet med skifte armene.


Det er da værd at tjekke. Jeg har selv rodet med mit gearskite utallige gange og lige lidt har det hjulpet.
Men træls er det da - helt sikkert
Billede
cossiemanden

#5 Indlæg af cossiemanden »

Du skal finjustere dit gearskifte, dvs den stang som går fra selve gearskiftekulissen og bliver monteret på en rund kort stang på gearkassen, den kan man justere da den sidder med et klemme bånd af en slags...
Min gamle gjorde det også engang, det tager lidt tid at justere, men det dur...

Prøv at deløsne spændbåndet lidt og drej det til siderne og måske lidt frem og tilbage imens du checker om den går ordentligt i gear inde fra kabinen(svært at forklare)
Brugeravatar
Transitfar
Mester Medlem
Indlæg: 1901
Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
Geografisk sted: Horsens
Kontakt:

#6 Indlæg af Transitfar »

Nåh ja, selvfølgelig... :oops: .
Gearkassen er MEGET følsom overfor forkert justering af tilslutningen.
Så vidt jeg husker er det noget med et 4mm hul i det sorte plastikdæksel under gearstangen (under bilen :wink: ), som ved den rigtige stilling af gearstangen står ud for et andet 4mm hul oppe i kulissen.
DVS.: LØSN spændebåndsforbindelsen.
Sæt gearkassen i det rigtige gear(med en tang, jeg kan ikke huske hvilket gear... :oops: )
LÅS gearstangen i omtalte huller med et 4mm bor.
STRAM spændebåndsforbindelsen.

Så kører det.....
Husk at fjerne boret.... :lol: .
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
mikRST
Senior Medlem
Indlæg: 310
Tilmeldt: 27 jul 2003, 19:00
Geografisk sted: Aalborg
Kontakt:

#7 Indlæg af mikRST »

Det må jeg da bare prøve at se om jeg kan finde ud af så. Tak for det.
Brugeravatar
Transitfar
Mester Medlem
Indlæg: 1901
Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
Geografisk sted: Horsens
Kontakt:

#8 Indlæg af Transitfar »

Som en start kan du jo prøve at løsne "spændebåndstilslutningen" og derefter med en "lada-tang" / papegøjetang sætte gearkassen i bakgear, og så afprøve bakgearet.
Du må IKKE bruge gearstangen til at sætte gearkassen i bakgear, da en evt. fejljustering vil forårsage, at skiftekulissen forhindrer gearkassen i at gå korrekt og helt ind i bakgearet.
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
Besvar