Efter kort tids fravær er jeg tilbage min sidste "post" 1. april, svar til Søren (lqs).
MIT "POST" ER BLEVET MEGET MEGET LANGT SORRY.
Tak for de mange indlæg der er stof til eftertanke.
Opsumering af indlæg:
Turbo for lille.
Motorstyring regulere tryk.
Aktuator arm`s justering ikke smart (utrolig dumt).
Bleeder vent. for aktuator giver kun et midlertidigt forøget tryk.
Lidt mere info om bilen:
Yder standart maks effekt => 225 HK ved 0,67 bar +/- 0,05 bar ved 5280 omdr. og 20 graders omgivelses temp iflg. Volvo Danmark.
Har været en tur i Sverige hvor man har fortaget et elektronisk trim på bilen iflg. firmaet er ladetrykket hævet til 1 bar uden nogen form for mekaniske ændringer.
Jeg har dog selv skiftet aktuator til en med en hårdere fjeder sat til 0,8 bar.
Efter div. indlæg til "post" er jeg lidt forvirret ang. hvordan trykket reguleres bedst, ret mig endeligt hvis jeg tager fejl.
1. WG styres via aktuator, aktuator kan reguleres ved, at spænde arm kortere og ved en stramere fjeder.
2. Bleeder ventil, snydder aktuator til, at tro at trykket er lavere end det rent faktisk er.
3. Motorstyringens trykreguleringsventil, i dette tilfælde APC som på SAAB, ventilen har 3 tilslutninger, 1. turbotryk slange (tryk fra turbo til manifold/WG eller til det fri), 2. Overtryksslange til luftindtaget lige efter luftfilterkassen (Jeg tror det er overtryk der ledes tilbage til turboens indtag (er det ikke denne ventilstudses funktion???, grunden til dette spg. er, at det jeg kalder 2. overtryksslange er vel principielt det samme som 3. til WG. med den forskel, at trykket holdes i systemet )), 3. trykslange til WG. aktuatoren.
Som tidligere skrevet, havde lqs et post vedr. hurtigere ladetryk, hvor man montere en ventil der lukker op for trykket i trykslange til aktuatoren (mekanisk indstillet) ved et bestemt tryk eks. ved 1 bar og derved undgår, at aktuatoren lader tryk sive ud i sin vandring fra lukket til åben, da den jo allerede ved 0,8 bar, som min er sat til, vil starte med at tappe tryk af systemet, hvorimod den anden vil sørge for konstant ladning til 1 bar herefter åbner den til aktator. (Når man lige tænker over dette er det principielt samme system som aktuatoren bare manuelt indstilleligt).
Det blev altså til 3 spg.
1. hvodan/hvor reguleres trykket bedst.
2. Hvad er funktionen på slangen der går fra APC`en tilbage til luftindtaget/turboen.
3. kan trykstyringen ikke foregå med den, på autospeed.com, foreskrevne ventil der holder trykket fra aktuator til eks. 1 bar.
Tilbage til svar:
nipdk svare, at jeg kun har 1,15 bar ved lave omdr, her har jeg måske fejlaktigt givet forståelsen af at det kun er ved lave omdr. den kan lade 1,15 bar, dette er ikke tilfældet det der sker er faktisk, at hver gang bilen skifter gear registrere manometret omkring 1,15 bar uanset omdr., men taber så trykket igen på vej til næste gearskift => omdr. forøges.
Morten VJ svarer en anden "guest" at aktuatoren skal være 1/2 tryk af totaltrykket, hvis dette passer så er min jo for kraftig, men det har den så også været fra fabrikken da, aktuatoren står til samme tryk som Volvo oplyser, at bilen levere ved maks ladetryk (ca. 0,7 bar.).
Havneren svarer aktuatorarm ikke skal indstilles, jeg forstår godt det du skriver, og mit spørgsmål her er måske dumt men vil det du kalder modtryk på WG ikke principielt virke lige godt om man trykker mindre bleeder vent. eller modtrykker hårdere hårdere fjeder eller spændt aktuatorarm.
Som det måske fremgår at teksten klunger jeg mig til håbet om, at turboen ikke skal skiftes, da jeg regner med, at det er en bekostelig affære.
Undskyld hvis dette indlæg virker rodet men det er måske i bund og grund fordi jeg har nogle huller i min viden på området.
|