Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 16 maj 2025, 18:21

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 39 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
 Titel:
betyder det så at ved høje omdrigninger så bruger motoren mere luft in tyrboen levere(siden trykket falder)?

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Anonymous skrev:
betyder det så at ved høje omdrigninger så bruger motoren mere luft in tyrboen levere(siden trykket falder)?

Ja det er korrekt.
Har lige læst at actuatorens grund tryk skal værer ca halvden af det totale tryk, som motorstyringen er programmeret til. Så hvis det er den originale wastegate actuator , der er beregnet til et lavere tryk, kan den godt holde et kortvarigt højt tryk, men vil efterhånden falde til et lavere tryk, da fjederen i at actuatoren ikke er kraftig nok.

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Mester Medlem

For det første er det utroligt dumt af dig at skrue på stangen til WG! Den kan du rolig få sadt tilbage igen. Det hæver måske nok dit ladetryk men vil også hæve dit modtryk over WG fordi den ikke åbner lige så meget op mere...

Det som morten var inde på tidligere er også rigtig nok. Det er da set flere gange før i hvert fald... Boksen er programmeret til et vis ladetryk. Det tryk prøver boksen at regulerer efter. Dvs. måler den et højre tryk vil den regulerer ned. Det vil den gøre via den originalt ladetryksstyring...

Men ellers er det jo bare som de andre siger - Din turbo der er for lille! Kan ikke lever nok luft til at holde trykket oppe under høje omdr.

v/h christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM

Titel:
Efter kort tids fravær er jeg tilbage min sidste "post" 1. april, svar til Søren (lqs).

MIT "POST" ER BLEVET MEGET MEGET LANGT SORRY.

Tak for de mange indlæg der er stof til eftertanke.

Opsumering af indlæg:

Turbo for lille.
Motorstyring regulere tryk.
Aktuator arm`s justering ikke smart (utrolig dumt).
Bleeder vent. for aktuator giver kun et midlertidigt forøget tryk.

Lidt mere info om bilen:

Yder standart maks effekt => 225 HK ved 0,67 bar +/- 0,05 bar ved 5280 omdr. og 20 graders omgivelses temp iflg. Volvo Danmark.

Har været en tur i Sverige hvor man har fortaget et elektronisk trim på bilen iflg. firmaet er ladetrykket hævet til 1 bar uden nogen form for mekaniske ændringer.
Jeg har dog selv skiftet aktuator til en med en hårdere fjeder sat til 0,8 bar.

Efter div. indlæg til "post" er jeg lidt forvirret ang. hvordan trykket reguleres bedst, ret mig endeligt hvis jeg tager fejl.

1. WG styres via aktuator, aktuator kan reguleres ved, at spænde arm kortere og ved en stramere fjeder.
2. Bleeder ventil, snydder aktuator til, at tro at trykket er lavere end det rent faktisk er.
3. Motorstyringens trykreguleringsventil, i dette tilfælde APC som på SAAB, ventilen har 3 tilslutninger, 1. turbotryk slange (tryk fra turbo til manifold/WG eller til det fri), 2. Overtryksslange til luftindtaget lige efter luftfilterkassen (Jeg tror det er overtryk der ledes tilbage til turboens indtag (er det ikke denne ventilstudses funktion???, grunden til dette spg. er, at det jeg kalder 2. overtryksslange er vel principielt det samme som 3. til WG. med den forskel, at trykket holdes i systemet )), 3. trykslange til WG. aktuatoren.

Som tidligere skrevet, havde lqs et post vedr. hurtigere ladetryk, hvor man montere en ventil der lukker op for trykket i trykslange til aktuatoren (mekanisk indstillet) ved et bestemt tryk eks. ved 1 bar og derved undgår, at aktuatoren lader tryk sive ud i sin vandring fra lukket til åben, da den jo allerede ved 0,8 bar, som min er sat til, vil starte med at tappe tryk af systemet, hvorimod den anden vil sørge for konstant ladning til 1 bar herefter åbner den til aktator. (Når man lige tænker over dette er det principielt samme system som aktuatoren bare manuelt indstilleligt).

Det blev altså til 3 spg.

1. hvodan/hvor reguleres trykket bedst.
2. Hvad er funktionen på slangen der går fra APC`en tilbage til luftindtaget/turboen.
3. kan trykstyringen ikke foregå med den, på autospeed.com, foreskrevne ventil der holder trykket fra aktuator til eks. 1 bar.

Tilbage til svar:

nipdk svare, at jeg kun har 1,15 bar ved lave omdr, her har jeg måske fejlaktigt givet forståelsen af at det kun er ved lave omdr. den kan lade 1,15 bar, dette er ikke tilfældet det der sker er faktisk, at hver gang bilen skifter gear registrere manometret omkring 1,15 bar uanset omdr., men taber så trykket igen på vej til næste gearskift => omdr. forøges.

Morten VJ svarer en anden "guest" at aktuatoren skal være 1/2 tryk af totaltrykket, hvis dette passer så er min jo for kraftig, men det har den så også været fra fabrikken da, aktuatoren står til samme tryk som Volvo oplyser, at bilen levere ved maks ladetryk (ca. 0,7 bar.).

Havneren svarer aktuatorarm ikke skal indstilles, jeg forstår godt det du skriver, og mit spørgsmål her er måske dumt men vil det du kalder modtryk på WG ikke principielt virke lige godt om man trykker mindre bleeder vent. eller modtrykker hårdere hårdere fjeder eller spændt aktuatorarm.

Som det måske fremgår at teksten klunger jeg mig til håbet om, at turboen ikke skal skiftes, da jeg regner med, at det er en bekostelig affære.

Undskyld hvis dette indlæg virker rodet men det er måske i bund og grund fordi jeg har nogle huller i min viden på området.

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Frederikssund
Kan du ikke beskrive hvem du har haft til at lave ting på bilen, hvilket firma i Sverige har rodet med den og hvem i Danmark.

Når man går efter begrænset ekstra efekt som du gør, bibeholder man normalt det turbotryk styresystem bilen er født med. Det er en magnetventil som skifter position hele tiden og enten leder trykket fra turboen til wastegaten eller til indsugningen. Ved at regulere hvor meget tryk der ledes til wastegaten kan motorstyringen bestemme turbotrykket.
Magnetventilen lukker faktisk til aktuatoren indtil trykket er højt nok, den funktion har bilen allerede.

Det undrer mig at dette system er lavet om på din bil.
Hvis man vil have op mod 400-500 hk har jeg set at dette system erstattes af et bleedersystem, det laver bl.a. Autotech i Sverige på deres højtydende 850 modeller. Det skyldes måske at plastic magnetventilen ikke kan holde til de høje tryk.

Angående det højere turbotryk lige mens der skiftes gear er det helt normalt. Det har jeg også på min 850.

Jeg har en lille film liggende du kan se med en 850R som kun er chiptrimmet.
http://850r.dk/movies/Volvo%20850R%200-170kmh.WMV

Niels

Titel:
Hej nibdk

Det firma i Sverige der har rodet med bilen er SCT (www.sct.se).

I Danmark er der ikke andre end mig selv der roder men Kolstrup Tuning har leveret den lidt stramere aktuator.

SCT har ikke lavet mekaniske ændringer på bilen de har omprogrameret chipen (om de har rodet med APC`en er jeg faktisk ikke klar over men det må de jo have gjort hvis ikke den automatisk indgår i samme chiptrim som ECU`en. For der var vildt mærkbar forskel fra turen til Kungâlv og til turen tilbage.

Du skriver det undre dig, at der er lavet om på dette system men som du beskriver virkemåden med magnetventilen sådan mener jeg også det er på min (jeg har måske i mine indlæg forklaret det lidt bøvlet???).

Du skriver jeg ønsker begrænset ekstra effekt, dette er en sandhed med modifikationer, da jeg godt kunne tænke mig omkring 400 hk., men er blevet frarådet dette grundet Automatgearkassen, både SCT, BSR, Palms auto og Kostrup Tuning siger nogenlunde det samme maks. ca. 320 hk., svarende til hvad de svenske BSR og SCT påstår de levere ved Deres kit 3.

Jeg kunne godt tænke mig en web adr. på autotech hvis den findes, da jeg før har forsøgt mig med, at komme i kontakt med dem.

Jeg glæder mig til, at se filmen (Volvo er blevet og vil nok forblive min foretrukne bil).

Titel:
Medlem

Autotechmotor har dette link.
http://www.atechmotor.com/

Hvis SCT har lavet den er der ingen problemer, det laver et godt stykke arbejde. Havde du bilen på rullefelt før og efter du fik den nye chip for at se forskellen på papir?

Chippen styrer det du kalder APCén. Det er faktisk ikke helt korrekt at kalde det APC, for det var et system Saab udviklede og kun de bruger og det er mere komplekst end det system du har. Den form for trykstyring du har er ganske almindelig på nyere turbobiler, og hedder ikke noget bestemt.

Det var det du skrev her der forvirrede mig om du havde det originale trykstyringssystem eller noget andet.

Citat:
Bilen er chiptunet, andet filter, anden aktuator samt et midlertidigt alternativ til en bleeder ventil.

Titel:
Mit midlertidige alternativ til bleederventil er som den anden guest skrev et 2 mm hul i min slange til aktuatoren, grunden til dette valg var, at jeg købte en bleeder vent. her på sitet som viste sig, at være så løs i reguleringen, at den regulerede sig sig selv under kørsel, jeg prøvede med paktape for en stramere justering men det virkede ikke særlig godt.

Det med APC`en var egentligt også noget jeg læste på powerpage men OK jeg kan have misforstået ?

Nej jeg havde desværre ikke bilen på rullefelt før SCT grundet autogear, jeg har fået oplyst, at der kan være en usikkerhed på op til 30 hk for en effekt i denne størrelse hos palms auto (og som jeg har forstået det er han lidt en guru på dette område, godt nok mest VW men han har da også et samarbejde med BSR på SAAB og Volvo biler).

Hvad med dig har du nogle erfaringer eller gode fiduser til optimal køreglæde i en 850`er.

Titel:
Medlem

Med det system Volvoen originalt har hjælper det ikke meget med en bleederventil. Den originale turbotrykstyring vil modarbejde det, da motorstyringen måler trykket i manifolden og justerer "APC" ventilen til at give det tryk der er programmeret ind i chippen.
Hvis bleederhullet er tilstrækkeligt stort kan det originale system selvfølgelig ikke følge med.

Jeg har prøvet at have min på rullefelt, men det gik ikke helt super pga. ham der betjente bilen blev ved med at lave kickdown i stedet for bare at trykke speederen i bund uden kickdown. Samtidig får man ikke det maksimale moment, da det ligger så lavt i omdrejningstallet, at man ikke kan give fuld gas der uden at motoren gearer ned.

Man må acceptere, at man ved en sådan måling kun får effekten på hjulene, man kan ikke regne baglæns og få den i motoren, da man ikke kan måle tabet i gearkassen.
Jeg har en lille film om min tur på rullefelt på http://850r.dk

Angående køreglæde, så har jeg lige købt nogle andre støddæmpere.
Billede

Niels

Titel:
Det ser spændende ud hvad er det ??

Spøg til side, det jeg mente var, at det ser dyrt men sjovt ud, hvor meget kan de reguleres (hvor meget kan jeg sænke min 850 stc. uden at ødelægge komforten (jeg vil gerne, at der kan sidde 4 alm. voksne uden den skraber på. Når du har monteret dem så send endelig erfaringstal til UT. da deet også er noget jeg kommer til, at rode med når jeg har skiftet kat. + rest. udst..

Jeg kan se, at autotech skifter turbo for, at opnå 320 hk. hvor SCT ikke nævner noget om turbo i deres kit til 315 hk. har du nogen ide om hvad man skal holde sig til her??

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 39 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time